• enlitenbitkaka

    Kontroller vid ny graviditet efter änglabarn?

    Vår dotter föddes i mars och min första mens har precis tagit slut...tankarna på ett syskon till Hedvig växer sig större. Vi har från flera håll blivit lovade kontroller vid en ny graviditet men det har mest pratats om ett extra UL i v.14...

    Min läkare är även överläkare på KK och borde ju ha koll på vad som är praxis, ska till honom 9/5. Tar man upp dessa funderingar då? Neurologen vi hade kontakt med innan H föddes sa att vi absolut är berättigade till omfattande kontroller pga den psykiska aspekten.

    Jag personligen vill ha ett VUL för att säkerställa graviditet (har en ofostrig bakom mig också), KUB-test, test för GBS, UL i v.14, RUL och sen ev blodprovet och senare UL. Är det för "mycket" att be om eller godkänner de sådant?


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Kontroller vid ny graviditet efter änglabarn?
  • NeoBell

    Fick en änglason i december och nu är vi gravida igen, vi hade inget planerat VUL men på förtsa mötet med spec.mvc fick vi göra UL för att kolla. Sen är vi lovad extra koll fr. vecka 26 alltså fler UL. Sen var de jättesnälla och sa att dom finns alltid för oss så det är bara ringa om man är orolig. Tyvärr skiljer ju allt mellan olika landsting. Vi tillhör Västernorrland.

    Beklagar sorgen, ingen ska behöva uppleva det vi gjort.

  • NeoBell

    Glömde säga att det tycker jag inte alls är för mycket begärt, och för att skänka lite hopp, så blev vi gravida på första försöket. Så lycka till! Hör av dig om du vill :)

  • enlitenbitkaka
    NeoBell skrev 2011-04-25 20:14:23 följande:

    Fick en änglason i december och nu är vi gravida igen, vi hade inget planerat VUL men på förtsa mötet med spec.mvc fick vi göra UL för att kolla. Sen är vi lovad extra koll fr. vecka 26 alltså fler UL. Sen var de jättesnälla och sa att dom finns alltid för oss så det är bara ringa om man är orolig. Tyvärr skiljer ju allt mellan olika landsting. Vi tillhör Västernorrland.

    Beklagar sorgen, ingen ska behöva uppleva det vi gjort.


    Hej och tack för ditt svar! Beklagar att ni inte får ha er son hos er...
    Jag kommer inte få gå på spec.mvc. De är tydligen rätt underbemannade här i GBG så specen är till för diabetiker osv så jag kommer få gå på mitt vanliga MVC och sen göra kontroller på specen. Men vilka kontroller det är får man ju se...
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • klogu

    Eftersom man inte vet exakt varför mina tvillingar föddes för tidigt har jag har blivit lovad maxkoll på spec när jag blir gravid igen. Så förutom den vanliga rutinen på MVC kommer jag få följande på spec: 

    Plus - ringa för att boka tid för samtal med läkaren
    vecka 7 - VUL för att förhoppningsvis bara se en bebis 
    vecka 12 - inskrivning på spec
    vecka 18 och framåt - UL och vaginal undersökning varje vecka tills bebisen kommer.

    Detta + tillgång till min kurator när jag vill.

    Jag tycker att du ska kräva att få vad du vill pga den oro som kan bli.


  • MaEng

    Hej!

    Vår dotter dog i november och nu är jag gravid igen. Jag är nu i vecka 18+4 och har hittills varit på 4 st ultraljud + två besök hos vanliga MVC. Jag går på vanliga MVC paralellt med Spec MVC och det fungerar hur bra som helst. Vi gjorde upp en plan med vår läkare på återbesöket när vi fick obduktionssvaren av vår lilla flicka. Och vi har aldrig behövt tjata till oss några extra besök utan hon tar förgivet att vi vill komma så ofta det går.

    Jag tycker absolut du ska säga till läkaren precis så som du känner. Att du vill komma på många besök för att minska din egen oro. Lycka till. Kram! {#emotions_dlg.flower}


  • enlitenbitkaka
    klogu skrev 2011-04-25 22:52:58 följande:
    Eftersom man inte vet exakt varför mina tvillingar föddes för tidigt har jag har blivit lovad maxkoll på spec när jag blir gravid igen. Så förutom den vanliga rutinen på MVC kommer jag få följande på spec: 

    Plus - ringa för att boka tid för samtal med läkaren
    vecka 7 - VUL för att förhoppningsvis bara se en bebis 
    vecka 12 - inskrivning på spec
    vecka 18 och framåt - UL och vaginal undersökning varje vecka tills bebisen kommer.

    Detta + tillgång till min kurator när jag vill.

    Jag tycker att du ska kräva att få vad du vill pga den oro som kan bli.
    Vad skönt! Du kommer gå på vanliga mvc paralellt med specen? Har ni bett om några särskilda tester för att utesluta skador på fostret osv?
    MaEng skrev 2011-04-26 15:23:34 följande:
    Hej!

    Vår dotter dog i november och nu är jag gravid igen. Jag är nu i vecka 18+4 och har hittills varit på 4 st ultraljud + två besök hos vanliga MVC. Jag går på vanliga MVC paralellt med Spec MVC och det fungerar hur bra som helst. Vi gjorde upp en plan med vår läkare på återbesöket när vi fick obduktionssvaren av vår lilla flicka. Och vi har aldrig behövt tjata till oss några extra besök utan hon tar förgivet att vi vill komma så ofta det går.

    Jag tycker absolut du ska säga till läkaren precis så som du känner. Att du vill komma på många besök för att minska din egen oro. Lycka till. Kram! {#emotions_dlg.flower}
    Hej och tack för ditt svar!
    Vad skönt att det funkar bra att gå paralellt med vanliga mvc, är så vi kommer för också! Vår lilla tös obducerades aldrig, de ansåg att det inte behövdes men vi valde att få kromosomtesta moderkakan så de svaren väntar vi på....hoppas är klara till återbesöket!

    Som det ser ut nu löper vi ingen (relevant) större risk än någon annan för att råka ut för något fel igen, men den psykiska aspekten torde göra så vi får fler tester!

    Lycka till med bebben!
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • klogu

    Ja, vi kommer gå på vanliga mvc parallellt med spec. Vi har inte pratat om att göra några speciella tester. Men några saker vill jag kolla iaf, tex velamentös insertion och vasa previa. Utgår från att dom kollar allt jag vill.


  • enlitenbitkaka
    klogu skrev 2011-04-26 15:46:30 följande:
    Ja, vi kommer gå på vanliga mvc parallellt med spec. Vi har inte pratat om att göra några speciella tester. Men några saker vill jag kolla iaf, tex velamentös insertion och vasa previa. Utgår från att dom kollar allt jag vill.
    Ja man hoppas ju att de är tillmötesgående...och att både du och jag får våra + snart Vi behöver eg inga tester (förutom ev fostervattensprov)  men kommer kräva det ändå, just pga det fysiska.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • cotton

    Jag tycker att du ska prata och vara tydlig i kommunikationen med din läkare den 9 maj.

    Efter att vi förlorade vår fina son i höstas, blev vi lovade extra stöd från spec MVC (också i Gbg och vet om att de är väldigt underbemannade). Jag tyckte att läkaren jag fick där när jag blev gravid igen var ganska otrevlig, men vi hade ändå ett bra samtal där jag fick säga hur jag kände och vad jag behövde. Planen blev att jag fick gå på en vanlig MVC med vissa besök på spec MVC. Min vanliga MVC vet dock absolut vad jag varit med om och alla är väldigt tillmötesgående och förstående. Läkaren där erbjöd mig ett första tidigt VUL för att säkerställa graviditeten i v 8 och det kändes underbart.

    Det stöd jag fick av spec MVC var att vi fick göra ett KUB om vi ville samt en extra organscreening runt vecka 18-20 av en specialläkare. Vi tackade nej till KUBen men gjorde ett specialUL med organscreening när vi var i vecka 19. Det var en vecka före det vanliga RULet och det var skönt att ha det "gjort" när vi sedan gick på vårt vanliga RUL då ångesten inför det besöket var väldigt stor. Sedan har jag kunnat ringa spec MVC vid oro och fått väldigt bra stöd. Bland annat efter att en arbetskamrat kommenterat magens storlek och jag plötsligt inbillade mig att jag kände färre fosterrörelser. Min BM skickade mig direkt dit för ett UL gjort av läkare och jag fick tid samma eftermiddag.  Det var en fantastisk läkare (minns inte hennes namn tyvärr) som gjorde ULet och hon var otroligt förstående.

    Jag har inte skämts utan bett om hjälp och stöd när jag känt att jag behövt. Men vissa extra UL som vi gjort har vi fått betala för själva, men det har det varit värt för att stilla min otroliga oro.

    Jag hoppas innerligt att ni kan komma igång med bebisverkstaden nu och att ni får ett efterlängtat plus på stickan om några veckor. Jag håller alla tummar för er!

Svar på tråden Kontroller vid ny graviditet efter änglabarn?