2åring rädd för pottan!
Jag har försökt uppmuntra min dotter att sitta på pottan ibland, hon säger alltid nej och de få gånger hon satt sig där har hon tyckt att det varit läskigt.
Hur ska man göra för att få bort rädslan och gå vidare ett steg?
Jag har försökt uppmuntra min dotter att sitta på pottan ibland, hon säger alltid nej och de få gånger hon satt sig där har hon tyckt att det varit läskigt.
Hur ska man göra för att få bort rädslan och gå vidare ett steg?
Låt det vara skulle jag vilja säga! Ingen press och inga måsten.. att testa en sittring till toaletten kan vara ett alternativ men låt bli att lägga press eller stress bakom.
Min spontana tanke är varför är du så mån om att ni måste komma till nästa steg när ni (dottern) än så länge inte är trygga med det första steget?
Ja jag antar att hon inte är riktigt mogen för det än. Mitt första barn och jag tycker det är lite knepigt med sånt här, men jag lägger ingen stress eller press i det.
Jag hade bara en tanke att kanske se om det gick att göra på något annat sätt, men det är nog som du säger, bäst att låta vara så visar hon när hon är redo..
Det är så olika och individuellt med alla barn, även i regel skillnad på killar och tjejer. Jag har en son som snart är 3,5 år och han har börjat gå på toa och potta men det kommer fortfarande protester till och från, vill han inte så måste han inte men om han vill så uppmuntrar jag till tusan! Det kommer med tiden, det går sakta men säkert framåt för honom och det är de små stegen jag lägger fokus på för de kommer leda till att helheten blir bra i slutändan.
Erbjud pottan och toan men vill hon inte så är det okej, låt henne veta att det inte är något negativt.
Håller med övriga. Min äldsta pojke gick inte att potträna överhuvudtaget. han sprang vrålandes iväg om potta eller toalett för den delen kom på tal. Vi hade aldrig trugat, tjatat eller liknande. Det enda vi gjort var att inhandla en potta när han var 1½ år, som han tyckte var rolig att leka med och provsitta (med blöja) under ungefär en vecka....efter det stod den och dammade i badrummet och vi frågade lite då och då om han ville testsitta men "NEEEEEJ!" När han var 2 år + nästan 9 månader så sa han plötsligt en kväll till min förvåning att han ville kissa på pottan....helt ur det blå. Morgonenefter ville han inte ha blöja och sedandess har han varit dagtorr. han skötte liksom det hela helt på egen hand .
Vad du kan testa är ju att ha pottan på annat ställe än badrummet. låta henne gå blöjlöst och se om du kan få henne att vilja sitta en stund medan ni bygger med duplo, läser eller gör något annat. Vår äldsta ville första blöjlösa veckan inte bajsa......han höll sig så länge han bara kunde, sedanbajsade han på sig. Vi erbjöd honom blöja för det märktes mycket tydligt att han var nödig men det ville han inte heller. bara ledsen pojke som var bajsnödig, tyckte det var läskigt att bajsa på pottan och som på inga villkor ville bajsa i blöja heller. Det löste sig med pottan i lekrummet och förbrilt buggande med duplo i avledningssyfte......och så kom bajset utan att han tänkte på det och sedan var det problemet ett mine blott.
Min yngsta fyller 2 år i morgon.....har väl tänkt att börja så smått här nu när vädret är bra för sådant . Vi får väl se....han visar en del intresse pga storebror....
När min gudson skulle börja gå på pottan så vägrade han helt och hållet.
Jag fick en knasig ide att åka iväg med honom så fick han välja potta själv.
Mycket riktigt han kom med en Rosa Potta.
Vist vill han ha en rosa så får han det och det funka och han hade en mamma som morrade åt att en kille fick som hon sa en tjej potta. :-P
Så Testa att ta med henne till den stota pott avdelningen så får hon välja sin potta själv så löser det sig ev.
Sen beröm henne och säg att hon valt en super fin potta och du är avis att du inte har en sån fråga om du får låna den allt för via att du gillar den även om den är skrik rosa med gröna elefanter på med bruna prickar på. Det är inte du som ska tycka om den utan hon. Tänk på det är hennes första Toalett det är viktigt det.
Instämmer ovanstående att inte sätta press, men också inlägget om att själva pottan i sig kan vara problemet. Min flicka på snart två har alltid vägrat sin egen potta men hemma hos min kusin kom hon och sa till så fort hon kunde att hon skulle kissa på pottan och gjorde det också för deras sons potta var visst mycket roligare än hennes egen. Blir att införskaffa en likadan och se om det går bättre hemma med
Tack för alla tips!
För några dagar sen så blev jag riktigt överraskad för då tog hon fram pottan och satte sig i den, sen tittade hon på mig och ville ta av blöjan! Jag tog av den och så satt hon där en stund, kom inget kiss men hon va ändå glad och nöjd. Hon har gjort det ca 3 ggr efter det så det känns som att hon blivit mer intresserad nu och kommit över den där rädslan.