• Sunstar83

2åring rädd för pottan!

Låt det vara skulle jag vilja säga! Ingen press och inga måsten.. att testa en sittring till toaletten kan vara ett alternativ men låt bli att lägga press eller stress bakom.

Min spontana tanke är varför är du så mån om att ni måste komma till nästa steg när ni (dottern) än så länge inte är trygga med det första steget?

Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
  • Sunstar83

Det är så olika och individuellt med alla barn, även i regel skillnad på killar och tjejer. Jag har en son som snart är 3,5 år och han har börjat gå på toa och potta men det kommer fortfarande protester till och från, vill han inte så måste han inte men om han vill så uppmuntrar jag till tusan! Det kommer med tiden, det går sakta men säkert framåt för honom och det är de små stegen jag lägger fokus på för de kommer leda till att helheten blir bra i slutändan.

Erbjud pottan och toan men vill hon inte så är det okej, låt henne veta att det inte är något negativt.

Barn behöver föräldrar med fel och brister för att lära sig något om livet - DW Winicott
Svar på tråden 2åring rädd för pottan!