Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

2åring rädd för pottan!

Håller med övriga. Min äldsta pojke gick inte att potträna överhuvudtaget. han sprang vrålandes iväg om potta eller toalett för den delen kom på tal. Vi hade aldrig trugat, tjatat eller liknande. Det enda vi gjort var att inhandla en potta när han var 1½ år, som han tyckte var rolig att leka med och provsitta (med blöja) under ungefär en vecka....efter det stod den och dammade i badrummet och vi frågade lite då och då om han ville testsitta men "NEEEEEJ!" När han var 2 år + nästan 9 månader så sa han plötsligt en kväll till min förvåning att han ville kissa på pottan....helt ur det blå. Morgonenefter ville han inte ha blöja och sedandess har han varit dagtorr. han skötte liksom det hela helt på egen hand .

Vad du kan testa är ju att ha pottan på annat ställe än badrummet. låta henne gå blöjlöst och se om du kan få henne att vilja sitta en stund medan ni bygger med duplo, läser eller gör något annat. Vår äldsta ville första blöjlösa veckan inte bajsa......han höll sig så länge han bara kunde, sedanbajsade han på sig. Vi erbjöd honom blöja för det märktes mycket tydligt att han var nödig men det ville han inte heller. bara ledsen pojke som var bajsnödig, tyckte det var läskigt att bajsa på pottan och som på inga villkor ville bajsa i blöja heller. Det löste sig med pottan i lekrummet och förbrilt buggande med duplo i avledningssyfte......och så kom bajset utan att han tänkte på det och sedan var det problemet ett mine blott.

Min yngsta fyller 2 år i morgon.....har väl tänkt att börja så smått här nu när vädret är bra för sådant . Vi får väl se....han visar en del intresse pga storebror....

Svar på tråden 2åring rädd för pottan!