• Uliise

"Pojkar och flickor är mentalt olika"

Ja visst blir man matt?

Vad skulle du säga till en person (min svärfar *host*) som säger att:

* flickor och pojkar ÄR mentalt olika från födseln
    * ÄR intresserade av olika leksaker för att de är pojke respektive flicka, skitsamma att det inte fanns bilar på stenåldern
    * flickor tar upp saker med fingrarna medan pojkar tar "med hela näven"
    * flickor spretar med lillfingret när de dricker ur en mugg
    * det skapar men för livet att uppfostra barn till annat än det kön de tillhör.

...

Snälla ge mig något!

Majken 100421
  • Svar på tråden "Pojkar och flickor är mentalt olika"
  • Tonx

Vad jag skulle säga? Skit ner dig gubbjävel.

Nä, men typ jahaaa, är det så? Mm, vad braa att veta. *nickar instämmande*

Såna går inte att argumentera emot. Han har fått det där inbankat i skallen i 300 år typ.
    Det är inte lönt att ta den fajten.

• Blossi

Du får väl ta din lilla späda hand, spreta med lillfingret och slå NÄVEN i bordet! 

• Tonx
    Blossi skrev 2011-04-25 23:41:42 följande:
    Du får väl ta din lilla späda hand, spreta med lillfingret och slå NÄVEN i bordet! 
    Nej, det går inte. Det är bara män som gör sånt.
    Hon borde snarare flämta chockat och dåna av en stund.
  • Blossi
    Tonx skrev 2011-04-25 23:43:10 följande:
    Nej, det går inte. Det är bara män som gör sånt.
    Hon borde snarare flämta chockat och dåna av en stund.
    Just det! Hon måste nog vifta lite med pillerdosan, ta en valiumtablett och skylla på kärringsjukan.
  • AnnelieE

Fråga var han fått sin kunskap ifrån och nämn att all forskning som presenteras idag visar något annat.

Står han fast vid sina åsikter kan du kallt konstatera att ni tycker olika i frågan och att du har för avsikt att uppfostra ditt barn enligt vad du vet och kan.

Tycker absolut inte att du bara tyst ska hålla med, på så sätt förändras aldrig någons syn på saken. Däremot kanske det inte är värt att riva upp himmel och jord. Det är ju trots allt barnets farfar och någon som ni förhoppningsvis har en god relation till i övrigt och vill fortsätta ha. 

• Stårscha

Hm. Jag är ju böjd att ge gubben rätt i att det är viss skillnad på pojkar och flickor. Inte så att tjejer spretar med fingret, men helt klart att killar är betydligt mer intresserade av bilar, traktorer, maskiner och sådant än vad tjejer är, oavsett hur könsneutrala deras föräldrar försöker vara. Jag känner otroligt många småbarnsföräldrar med barn av varje sort som har reagerat över hur olika barnen är, trots att de har exakt samma förutsättningar.

Men att det skulle ge barnen men för livet att uppfostra barnen lika kan han ju ta och stoppa upp där bak!

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • MammaG
    Stårscha skrev 2011-04-26 08:19:52 följande:

men helt klart att killar är betydligt mer intresserade av bilar, traktorer, maskiner och sådant än vad tjejer är,
    Min son är inte intresserad av detta öht. Han håller för öronen när han hör motorljud. Menar du att han egentligen är en tjej?
     Eller ska vi kanske vara riktigt revolutionära och påstå att det är större skillnad mellan individer än mellan kön?
  • Stårscha
    MammaG skrev 2011-04-26 08:24:16 följande:
    Min son är inte intresserad av detta öht. Han håller för öronen när han hör motorljud. Menar du att han egentligen är en tjej?
     Eller ska vi kanske vara riktigt revolutionära och påstå att det är större skillnad mellan individer än mellan kön?
    Nej, nej, nej. Klart att han inte är en tjej! Skrikandes

Men det är väldigt mycket vanligare att killar är intresserade av sådant, än att tjejer är det. Eller har du andra erfarenheter?
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • AnnelieE
    Stårscha skrev 2011-04-26 08:40:05 följande:
    Nej, nej, nej. Klart att han inte är en tjej! Skrikandes

Men det är väldigt mycket vanligare att killar är intresserade av sådant, än att tjejer är det. Eller har du andra erfarenheter?
    Men tror du verkligen att det beror på biologiska skillnader i könet och inte på att pojkar och flickor uppfostras annorlunda och får olika förutsättningar? Inte då bara av föräldrarna utan av hela samhället som väldigt tydligt har ett starkt behov att göra könsuppdelningar inom de allra flesta områden.
  • Miskiou

Säg åt gubben att det spelar ingen roll om man är mer intresserad eller har fallenhet för vissa saker, man måste lära sig så mycket som möjligt om allt ändå för att fungera på ett bra sätt nuförtiden. Och det gör man genom att leka med andra könets leksaker.

Svar på tråden "Pojkar och flickor är mentalt olika"