beccagranen skrev 2011-04-26 08:50:21 följande:
I början ansåg jag att barnen leker med det dom får. Men nu när grabben snart är fyra år så märker jag tydligt av att han är väldigt typiskt pojkig. Han har dockor, dockvagn, kök + utrustning mm. Det var kul tills han var omkring 2år, men efter det så är det bara bilar, vapen och hårda tag. Syrrans dotter hade ochså mycket att välja på i leksaksväg, hon hade en period där det var mycket bilar och traktorer som var spännande. Men de sista 1,5åren (4år nu) är det bara dockor, prinsessor, hello kitty och barbies som gäller- Och allt i rosa. Så det jag tidigare tänkt att man formar sitt barn till att vara "pojkig vs flickig" börjar släppa, för vi har vart helt likgiltiga och erbjudit allt, men han har själv valt vad han gillar.
Eller så har de perioder i livet där de leker med olika saker? Det behöver ju inte vara så att bara för att de nu valt att leka med könstypiska leksaker ALLTID kommer att göra det. De barn du beskriver är ju inte särskilt gamla och knappast färdiga som människor än.
Sen är ju inte syftet att få flickor att leka med typiskt pojkiga leksaker och/eller tvärtom. Jämställdhet handlar inte om att "omvända" eller att "göra om" kön utan om att ge förutsättningar att leka med det man för tillfället känner för och att känna att man har en valmöjlighet och får variera sig. Att man inte värderas utifrån vilket kön man har utan att man först och främst är en individ. De barn du beskriver verkar ju ha fått ganska goda förutsättningar då de kunnat visa intresse för olika typer av leksaker.