• Uliise

"Pojkar och flickor är mentalt olika"

Ja visst blir man matt?

Vad skulle du säga till en person (min svärfar *host*) som säger att:

* flickor och pojkar ÄR mentalt olika från födseln
    * ÄR intresserade av olika leksaker för att de är pojke respektive flicka, skitsamma att det inte fanns bilar på stenåldern
    * flickor tar upp saker med fingrarna medan pojkar tar "med hela näven"
    * flickor spretar med lillfingret när de dricker ur en mugg
    * det skapar men för livet att uppfostra barn till annat än det kön de tillhör.

...

Snälla ge mig något!

Majken 100421
  • Svar på tråden "Pojkar och flickor är mentalt olika"
  • Bitelis

Jag är extremt mycket traditionell karl. Det fjolligaste jag gjort är att använda frugans familjelivskonto.

Ett kort inlägg i bilfrågan är att bilintresserade män som är bra på att skruva utan undantag har extremt kvinnliga egenskaper i fråga om pedanteri, tycker om att pilla med småsaker, ordningssinne mm.

Med detta sagt, bilar har ingen hög status när vi kommer till traditionellt manliga aktiviteter som tex jakt, fysiskt krävande aktiviteter och våld.

Däremot har gubbskrället rätt i att det är en grym skillnad på män och kvinnor. Hade kvinnor varit som oss män i skallen  hade jag fan gett upp hoppet om mänskligheten för länge sen.

• Arvinda

Nu kan jag inte citera från mobilen men

Tonx: ja, individer är olika, men pojkar och flickor, kvinnor och män är också olika!
    Prova en gång och titta mellan benen får du se att det är skillnad... Det är också skillnad på hur män och kvinnor tänker GENERELLT, sen är ju alla individer och olika på det sättet också!

• LivL
    Tonx skrev 2011-04-26 22:12:08 följande:
    Individer är olika, det har inget med kön att göra.
  • CallGirl
    Arvinda skrev 2011-04-26 22:23:22 följande:
    Nu kan jag inte citera från mobilen men

Tonx: ja, individer är olika, men pojkar och flickor, kvinnor och män är också olika!
    Prova en gång och titta mellan benen får du se att det är skillnad... Det är också skillnad på hur män och kvinnor tänker GENERELLT, sen är ju alla individer och olika på det sättet också!
    Och hur man tänker är också kulturellt betingat. Jag har bott utomlands och kan konstatera att det skiljer sig mer i tankesätt mellan mig och en asiatisk kvinna än mig och en svensk man.
  • RainMan1x7x

Du har helt rätt, det är bevisat och jag är stolt över att ha dig som svärfar.

• vampyria2

Jag tycker faktiskt också att han har rätt i det mesta han säger Cool
    Jag har själv en dotter som är född i "fel" kropp, hon har en liten del på den som säger att hon är flicka men resten ser ut som en liten grabb plus att hon har pojkkromosomer. 
    Ho har vetat sen dag ett så gott som att hon är en pojke, när hon började prata kallade hon sig själv för han, har endast velat leka med typiska pojksaker och så fort hon fattade att det vanligaste var att pojkar hade vissa kläder så tok vägrade hon andra.

Hon har två äldre systrar som är så flickiga som man bara kan bli, hon är uppfostrad på exakt samma sätt men som sagt har känt sig som kille hela livet. Nu i augusti genom gick hon en könsutredning där det visade sig att hon har haft rätt hela tiden....ganska intressant tycker jag faktsitk, har på något sätt tidigare trott att man uppfostrar barn till att gilla vissa saker m.m men hon är ett bevis på att det finns mer saker bakom våra olikheter. 

• LillaFlingan
    Uliise skrev 2011-04-25 23:38:16 följande:
    Ja visst blir man matt?

Vad skulle du säga till en person (min svärfar *host*) som säger att:

* flickor och pojkar ÄR mentalt olika från födseln
    * ÄR intresserade av olika leksaker för att de är pojke respektive flicka, skitsamma att det inte fanns bilar på stenåldern
    * flickor tar upp saker med fingrarna medan pojkar tar "med hela näven"
    * flickor spretar med lillfingret när de dricker ur en mugg
    * det skapar men för livet att uppfostra barn till annat än det kön de tillhör.

...

Snälla ge mig något!
    va underligt.. då är väl mina pojkar feminina då... ;)

båda tvås lillfingrar spretar när de dricker ... ;)
    den äldsta har haft pincettgreppet sedan 7mån o idag är han 2år o använder sig ff utav detta..

min tvillingsyster älskade bilar, cowboys och batman som liten!
    själv gillade jag mest barbiedockor.. men även att leka med bilar!

tycker det är löjligt att påstå att det är mentalt från födseln!
    de blir vad man gör dem till!!!!
  • Sixxty
    LillaFlingan skrev 2011-04-27 10:10:32 följande:
    va underligt.. då är väl mina pojkar feminina då... ;)

båda tvås lillfingrar spretar när de dricker ... ;)
    den äldsta har haft pincettgreppet sedan 7mån o idag är han 2år o använder sig ff utav detta..

min tvillingsyster älskade bilar, cowboys och batman som liten!
    själv gillade jag mest barbiedockor.. men även att leka med bilar!

tycker det är löjligt att påstå att det är mentalt från födseln!
    de blir vad man gör dem till!!!!
    Du menar alltså att dina pojkar är som dom är pga hur du har uppfostrat dom inte för att de föddes med egna personligheter? Att barn föds helt blanka och helt och hållet formas av sin omgiving?

Självklart är individer olika och har olika intressen vare sig de är pojkar eller flickor. Men jag kan inte förstå varför det är så tabu att säga att pojkar/män och flickor/kvinnor är olika generellt på många sätt. 
  • Druid

Ha, ha, ha vilken stofil. Visst finns det skillnader redan från födseln, det är ju självklart, men knappast de där skillnaderna som din svärfar har påstått.

Svar på tråden "Pojkar och flickor är mentalt olika"