• sber

Varför denna stress?

Hej.
    Undrar varför det stressas så eländigt för att få sina barn torra och utan blöjor "först". Det är inget vi vuxna kan bestämma hur barnets mognad och utvecklig sker, det är helt individuellt inget barn är det andra likt. Visst vid en viss ålder tycker man att barn borde ha kontroll och vet när det ska kissa eller bajsa men barnet kanske är totalt ointresserat av att göra det på potta eller toaletten. Så varför då tvinga barnet till det? Blöjor är till för att barnet ska känna sig trygg och säker och slippa skämmas när det istället kommer i byxan. Det är betydligt jobbigare för barn när dom kissar eller bajsar i byxan än när det kommer i blöjan. Risken att folk kommenterar och tittar är betydligt större när olyckan hänt i byxan än när barnet har blöja. Så varför stressa barnet bli torr snabbt, barnet säger till när det är redo själv och det är det bästa sättet för då har barnet bestämt sig och inte en vuxen. Barnet själv avgör när det ska sluta, värre än så är det inte. Det finns ingen anledning som förälder att skämmas för att ens barn har blöja, jösses det är naturligt inget annat. Mitt barn är 5 år och har själv sagt att det (skrivet det för att inte skriva könet) inte vill av olika anledningar och det är ingen som klagar på att mitt barn har blöja. Barnet säger själv till när det bajsat och då byter vi givetvis sen är det inget mer med det. Även fast vi som föräldrar ser när barnet blir nödigt så tvingar vi inte barnet på toaletten eller potta bara för det. Ibland tar vi upp frågan men får bestämda svar att det inte är dags än och att barnet inte vill och då låter vi saken vila. Förr eller senare slutar de flesta med blöja och det är inget fel oavsett hur länge ett barn har blöja. Vissa slutar när de är kanske 2 år andra inte förrän i skolåldern, och inget av det är fel.
    Så snälla sluta stressa barn och prata inte dumt om någon för att det låter barnet vara barn istället för att behandla det som "liten vuxen" så snabbt som möjligt. Allt har sin tid. Dessa "mode flugor" kommer till och från att det är "modernt" vara torr tidig och man är "stolt som förälder" när barnet är torrt, men är det någon som frågat vad barnet tycker?
    Är man osäker på det, vill man inte gå på potta eller toaletten så finns ju blöjor och det är inget fel på det.
    Personligen tror jag det handlar om en ekonomisk fråga för föräldrarna, men detta ska man ju tänka på innan man skaffar barn. Har man inte ekonomi för att ha barn så skaffa inte barn. Man måste tänka i förväg och inte i efterhand. Ett barn ska aldrig behöva bli utsatt för förälderns ekonomiska situation, men så är det ju i minst 8 fall av 10 idag tyvärr.
    Så alla ni som "skäms" eller tycker det är jobbigt med barn som blir torra sena, strunta i det, förr eller senare blir dom torra, gör ingen stor affär av det och skäms inte för barnet har blöja det är ju ett skydd så tvättmaskinen slipper gå stup i ett på grund av att barnet kissar eller bajsar i byxan flera gånger varje dag.

• Svar på tråden Varför denna stress?
  • mumama

själv tycker jag att i dagen släge väntar vi på barnens mognad in i förbannelse.... barnet ska vara moget för att ta bort nappen, inte ha blöja osv. Är det inte någonstans fel att tryggheten ligger i blöjan eller i nappen?

Själv valde vi att ta bort nappen till vår son när han var 8 månader då han tappade den varje natt hur många gånger som helst. Toch två dagar sedan var den glömd. Blöjan tog jag bort när han var 1,5 det var inet ekonomiskt över det hela, utan eftersom jag samt alla mina vänner även de födda på 80 talet var torra vid 2 år tycker jag inte att det är konstigt att dagens barn skulle vara det med. Det tog honom allt som allt 6 månader sedan var han torr även på natten.

Att du låter din femåring ha blöjaligger i ren pur lathet tror jag. Du orkar/vill inte ta den diskussion som kommer att koma upp om du sonika tar bort blöjan.  (nu förutsätter jag att barnet är friskt i alla avseenden).

Att barn idag har blöja upp till fem år är för att blöjorna idag är så bekväma att det inte är något obehag för barnen att ha dem och de behöver inte avbryta sin lek för att kissa eller bajsa.

• miljarden

Min åsikt är att barn inte kissar och bajsar i blöja för att de inte är mogna utan för att vuxna är bekväma. Jag förstår inte inställningen att det skulle vara något befriande. "Herregud, det är bara ett litet barn, låt honom bajsa i blöjan!". Skulle du tycka det var skönt att bajsa i blöja och slippa gå på toaletten? Inte jag, och därför gör jag mig det extra besväret det innebär att se till att min son slipper det med. 

Det finns ingenting naturligt med att bajsa i blöja, så om något är en modefluga så är det nog blöjorna. 

Det har ingenting med stress att göra, utan respekt för barnet. Och för all del är det en bonus att vi producerar mindre sopor.  

• Flickan och kråkan

Det viktiga är ju att fundera på för vems skull man har blöja. Jag erkänner villigt att det helt och hållet är på grund av min lathet som vi inte har EC:at. Blöjor tycker inte jag har något självändamål som sådant. De är praktiska och förenklar tillvaron för mig som förälder. Sedan är barn olika. Min äldsta försökte vi potträna med från det att han var mellan 1-1½ år. Det var helt totalstopp. Han provsatt ett par gånger första veckan pottan var ny - med blöja ska tilläggas - efter det var det inte aktuellt att ens närma sig den....inte heller toaletten . När han var 2 år + nästan 9 månader så ville han själv kissa på pottan på kvällen. Dagen efter ville han inte ha blöja och sedan dess är han torr på dagen. Han blir 3½ i sommar och har fortfarande blöja på natten. Har han inte blöja på natten så kissar han ner sig och vaknar inte heller av det. Ser ingen jättevits med att dra upp ett sovande barn ett par gånger på natten för att byta kläder och sängkläder för att han inte kan kontrollera det hela nattetid ännu. Lillebror fyller 2 år snart och vi ska börja potträna. Vi kommer att ta det på hans villkor och inte stressa eller pressa på något vis, men nog är det skönare för barnrumpor att gå i kalsonger än blöjor........jag är inte mer eller mindre stolt beroende på när de blir torra och har inte bråttom, tycker bara mest att det är skönt för dem.........

• Mammorna
    sber skrev 2011-04-26 11:54:32 följande:
    Hej.
    Undrar varför det stressas så eländigt för att få sina barn torra och utan blöjor "först". Det är inget vi vuxna kan bestämma hur barnets mognad och utvecklig sker, det är helt individuellt inget barn är det andra likt. Visst vid en viss ålder tycker man att barn borde ha kontroll och vet när det ska kissa eller bajsa men barnet kanske är totalt ointresserat av att göra det på potta eller toaletten. Så varför då tvinga barnet till det? Blöjor är till för att barnet ska känna sig trygg och säker och slippa skämmas när det istället kommer i byxan. Det är betydligt jobbigare för barn när dom kissar eller bajsar i byxan än när det kommer i blöjan. Risken att folk kommenterar och tittar är betydligt större när olyckan hänt i byxan än när barnet har blöja. Så varför stressa barnet bli torr snabbt, barnet säger till när det är redo själv och det är det bästa sättet för då har barnet bestämt sig och inte en vuxen. Barnet själv avgör när det ska sluta, värre än så är det inte. Det finns ingen anledning som förälder att skämmas för att ens barn har blöja, jösses det är naturligt inget annat. Mitt barn är 5 år och har själv sagt att det (skrivet det för att inte skriva könet) inte vill av olika anledningar och det är ingen som klagar på att mitt barn har blöja. Barnet säger själv till när det bajsat och då byter vi givetvis sen är det inget mer med det. Även fast vi som föräldrar ser när barnet blir nödigt så tvingar vi inte barnet på toaletten eller potta bara för det. Ibland tar vi upp frågan men får bestämda svar att det inte är dags än och att barnet inte vill och då låter vi saken vila. Förr eller senare slutar de flesta med blöja och det är inget fel oavsett hur länge ett barn har blöja. Vissa slutar när de är kanske 2 år andra inte förrän i skolåldern, och inget av det är fel.
    Så snälla sluta stressa barn och prata inte dumt om någon för att det låter barnet vara barn istället för att behandla det som "liten vuxen" så snabbt som möjligt. Allt har sin tid. Dessa "mode flugor" kommer till och från att det är "modernt" vara torr tidig och man är "stolt som förälder" när barnet är torrt, men är det någon som frågat vad barnet tycker?
    Är man osäker på det, vill man inte gå på potta eller toaletten så finns ju blöjor och det är inget fel på det.
    Personligen tror jag det handlar om en ekonomisk fråga för föräldrarna, men detta ska man ju tänka på innan man skaffar barn. Har man inte ekonomi för att ha barn så skaffa inte barn. Man måste tänka i förväg och inte i efterhand. Ett barn ska aldrig behöva bli utsatt för förälderns ekonomiska situation, men så är det ju i minst 8 fall av 10 idag tyvärr.
    Så alla ni som "skäms" eller tycker det är jobbigt med barn som blir torra sena, strunta i det, förr eller senare blir dom torra, gör ingen stor affär av det och skäms inte för barnet har blöja det är ju ett skydd så tvättmaskinen slipper gå stup i ett på grund av att barnet kissar eller bajsar i byxan flera gånger varje dag.
    Varför tror du det är en modefluga att barn inte har blöja upp till fem års ålder? Du är lite ute och cyklar.. det är snarare tvärt om. De moderna blöjorna gör att barnen har blöja lång längre jämfört med förut...

Vi har råd att köpa blöjor, men valde ändå att så snart vår tjej var med på noterna att försöka få bort blöjan. Vi bytte till ett märke som "känns" mer när man kissar och det tog en vecka sen var hon redo.

Att säga att man vill att de ska bli vuxna för tidigt.. Vad är det då att låta barnet som är fem år att få bestämma själv att h*n ska fortsätta med blöja...? Klart att man ska invänta mognad för att gå av blöjan, men är det inte att göra barnet en otjänst att själv inte trycka på lite lagom för att få barnet att sluta? 
  • sber

Det gick fort få svar ser jag.
    Och i grund och botten är det ekonomiska skäl allihop, nästan. Som att skylla på "mindre sopor" en dålig undanflykt istället för att säga ekonomi rakt ut.
    Men alla är ju helt klart olika. Fungerar det bra för ett barn bli torrt och klara sig bra vid 2 eller 3 års ålder är det ju bra, men det är fortfarande inte föräldrar som bestämmer det, barnet måste vara moget för det också. Det är inget föräldrar bestämmer över.
    Och mitt barn är fullt friskt och går regelbundet på kontroller och ingen har någonsin klagat på att h*n har blöja, ingen bryr sig om det. Alla som jobbar med barn vet att de förr eller senare slutar. Sen att blöjor görs bekväma för barn, ja det är ju en självklarhet. Skulle du ha en bebis under ett år liggande i en gammal sjöblöt blöja som inte klarar något bara för det ska lära sig?
    Den ursäkten är jättedålig. Blöjan är till för att barnet inte ska märka av att det blir blött, precis lika lite som att barnet ska slippa märka det blir blött i byxan när det kissar ner sig.
    Alla barn är som sagt olika och frågar man barnen utan påverkan från föräldrarna som "preparerat" barnet väl med vilka svar det ska ge så säger barnet med största sannolikhet inte "mamma eller pappa bestämmer när jag blir torr" utan svaret blir nog "det bestämmer jag själv".
    Som jag skrev så pratar vi med barnet då och då och får då dennes uppfattning och att "trycka på" för att få det att sluta är ju dumt. Barn blir utsatta för tillräckligt med påtryckningar genom sin uppväxt så det här är ju en bagatell. Att "trycka på" ett barn att bli av med blöjan bara för föräldern vill ser jag som löjligt och korkat.

• mumama
    sber skrev 2011-04-26 13:09:54 följande:
    Det gick fort få svar ser jag.
    Och i grund och botten är det ekonomiska skäl allihop, nästan. Som att skylla på "mindre sopor" en dålig undanflykt istället för att säga ekonomi rakt ut.
    Men alla är ju helt klart olika. Fungerar det bra för ett barn bli torrt och klara sig bra vid 2 eller 3 års ålder är det ju bra, men det är fortfarande inte föräldrar som bestämmer det, barnet måste vara moget för det också. Det är inget föräldrar bestämmer över.
    Och mitt barn är fullt friskt och går regelbundet på kontroller och ingen har någonsin klagat på att h*n har blöja, ingen bryr sig om det. Alla som jobbar med barn vet att de förr eller senare slutar. Sen att blöjor görs bekväma för barn, ja det är ju en självklarhet. Skulle du ha en bebis under ett år liggande i en gammal sjöblöt blöja som inte klarar något bara för det ska lära sig?
    Den ursäkten är jättedålig. Blöjan är till för att barnet inte ska märka av att det blir blött, precis lika lite som att barnet ska slippa märka det blir blött i byxan när det kissar ner sig.
    Alla barn är som sagt olika och frågar man barnen utan påverkan från föräldrarna som "preparerat" barnet väl med vilka svar det ska ge så säger barnet med största sannolikhet inte "mamma eller pappa bestämmer när jag blir torr" utan svaret blir nog "det bestämmer jag själv".
    Som jag skrev så pratar vi med barnet då och då och får då dennes uppfattning och att "trycka på" för att få det att sluta är ju dumt. Barn blir utsatta för tillräckligt med påtryckningar genom sin uppväxt så det här är ju en bagatell. Att "trycka på" ett barn att bli av med blöjan bara för föräldern vill ser jag som löjligt och korkat.
    själv tycker jag att barn kan mer än vad vuxna anser. Men av ren bekvämlighet undviker att t.ex sluta med blöja eftersom det är en förändring för barnet och de flesta barn inte gillar förändringar. 

Att du har snöat in på att det skulle vara en ekonomisk fråga förstår jag inte riktigt? Om jag väljer , utifrån vad jag vet att mitt barn klarar av, att sluta med blöja, är det väl inte en ekonomisk fråga? Att min son var torr från 2 år handlar INTE om att HAN var redo utan att jag som förälder fanns där att stötta honom genom förändringen och hjälpte honom där och när det behövdes.

Jag kan påpeka igen, att ditt barn vid 5 års ålder , som är fullt friskt , fortfarande har blöja, är ren lathet. Och så skyller du ifrån dig på att det skulle vara av snålhet andra föräldrar vill att deras barn slutar med blöja.

Ta du och frpga din mamma när du och dina syskon/vänner/kusiner osv blev torra... tycker du inte att det är konstigt att barnen för 30 år sedan var torra vid två, medan ditt egna barn inte är det vid 5 år?

• sber

Hej "mumama"

Lathet kanske är rätt från din sida, DU orkar inte byta blöjor. Jag har inga problem med det. Man ser problem när man letar problem inte sant?
    Sen att din son var torr vid 2 års ålder, det är upp till dig. Vid 2 års ålder är det inga andra än vuxna som pressar barn till vad den vuxne vill. Normalt är idag och har varit sedan tidernas begynnelse att barn är dagtorra och har full egen kontroll från 4 års ålder, nattetid något senare. Det är fakta, inget annat.
    Snöa inte in på vad DU tycker, ta reda på fakta. Mitt barn går som sagt, om du läst hela texten, på regelbundna läkarkontroller som alla barn i den åldern och ingen säger det är fel att mitt barn har blöja utan alla konstaterar att det är väldigt olika från individ till individ.

Jag vet när både jag och mina syskon och övriga bekanta ungefär blev torra och det är inget märkligt med det. Bara det att man ser det väldigt olika från person till person. Om du hade haft minsta kunskap hade du tagit reda på fakta innan du bara tittar på dina närmsta grannar, för du bor säkert i en storstad där det råder "allemans-stress" och alla pressar och stressar varandra, även som vuxna. Koppla av, tänk och skriv efter du gjort det. För nu är du så upprörd när du skriver med stora bokstäver att din son "INTE" och "HAN", du skriker ju när du skriver med stora bokstäver. Stressad med andra ord. Ta det lugnt för tusan och inse att alla inte är som du, stressad och far omkring som en jagad hyena. För det är den uppfattningen jag får när du skriver. Men uppenbarligen känner du dig träffad med tanke på dina svar så det är ju lite komiskt i det hela.
    Ta det lugnt för tusan det är ju inget märkligt resonera normalt istället för slänga ur sig dumheter.

• sber

PS till "mumama".

Du tog bort nappen för din son när han var 8 månader. Okej. Har du hört talas som sugbehovet? Det är lika olika det, men 8 månader då har barn fortfarande ett sugbehov och sugreflex.
    Bara litet PS alltså. :)

• Stårscha

Hur skönt kan det vara för en femåring att cykla med blöja på? Och hur kul blir det att sova över hos kompisar om man inte ens är torr på natten? Nej, jag sällar mig till skaran som tycker att det är respektlöst mot barnen att låta dem ha blöja när de är stora.

Och det är upprörande att TS antyder att miljöhänsyn bara är ett förtäckt sätt att försöka skyla över att man inte skulle ha råd med blöjor! Riktigt upprörande!

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • sber

Det handlar inte om vad som är skönt eller inte, det handlar om vad man klarar och inte. Mitt barn klagar inget och leker och cyklar som vilken annan 5 åring som helst. Inga problem alls. Att mitt barn inte är torr på natten det är inget du kan lära ett barn, det är en neurologisk mognad, h*n är sjöblöt och vaknar inte om nätterna, så därför behövs blöjan även då. Lär dig söka fakta du med "Stårscha" innan du anklagar och blir upprörd.

Svar på tråden Varför denna stress?