• sber

Varför denna stress?

Hej.
    Undrar varför det stressas så eländigt för att få sina barn torra och utan blöjor "först". Det är inget vi vuxna kan bestämma hur barnets mognad och utvecklig sker, det är helt individuellt inget barn är det andra likt. Visst vid en viss ålder tycker man att barn borde ha kontroll och vet när det ska kissa eller bajsa men barnet kanske är totalt ointresserat av att göra det på potta eller toaletten. Så varför då tvinga barnet till det? Blöjor är till för att barnet ska känna sig trygg och säker och slippa skämmas när det istället kommer i byxan. Det är betydligt jobbigare för barn när dom kissar eller bajsar i byxan än när det kommer i blöjan. Risken att folk kommenterar och tittar är betydligt större när olyckan hänt i byxan än när barnet har blöja. Så varför stressa barnet bli torr snabbt, barnet säger till när det är redo själv och det är det bästa sättet för då har barnet bestämt sig och inte en vuxen. Barnet själv avgör när det ska sluta, värre än så är det inte. Det finns ingen anledning som förälder att skämmas för att ens barn har blöja, jösses det är naturligt inget annat. Mitt barn är 5 år och har själv sagt att det (skrivet det för att inte skriva könet) inte vill av olika anledningar och det är ingen som klagar på att mitt barn har blöja. Barnet säger själv till när det bajsat och då byter vi givetvis sen är det inget mer med det. Även fast vi som föräldrar ser när barnet blir nödigt så tvingar vi inte barnet på toaletten eller potta bara för det. Ibland tar vi upp frågan men får bestämda svar att det inte är dags än och att barnet inte vill och då låter vi saken vila. Förr eller senare slutar de flesta med blöja och det är inget fel oavsett hur länge ett barn har blöja. Vissa slutar när de är kanske 2 år andra inte förrän i skolåldern, och inget av det är fel.
    Så snälla sluta stressa barn och prata inte dumt om någon för att det låter barnet vara barn istället för att behandla det som "liten vuxen" så snabbt som möjligt. Allt har sin tid. Dessa "mode flugor" kommer till och från att det är "modernt" vara torr tidig och man är "stolt som förälder" när barnet är torrt, men är det någon som frågat vad barnet tycker?
    Är man osäker på det, vill man inte gå på potta eller toaletten så finns ju blöjor och det är inget fel på det.
    Personligen tror jag det handlar om en ekonomisk fråga för föräldrarna, men detta ska man ju tänka på innan man skaffar barn. Har man inte ekonomi för att ha barn så skaffa inte barn. Man måste tänka i förväg och inte i efterhand. Ett barn ska aldrig behöva bli utsatt för förälderns ekonomiska situation, men så är det ju i minst 8 fall av 10 idag tyvärr.
    Så alla ni som "skäms" eller tycker det är jobbigt med barn som blir torra sena, strunta i det, förr eller senare blir dom torra, gör ingen stor affär av det och skäms inte för barnet har blöja det är ju ett skydd så tvättmaskinen slipper gå stup i ett på grund av att barnet kissar eller bajsar i byxan flera gånger varje dag.

• Svar på tråden Varför denna stress?
  • YokohamaNr2
    sber skrev 2011-04-26 14:01:18 följande:

PS till "mumama".

Du tog bort nappen för din son när han var 8 månader. Okej. Har du hört talas som sugbehovet? Det är lika olika det, men 8 månader då har barn fortfarande ett sugbehov och sugreflex.
    Bara litet PS alltså. :)

Så alla barn behöver napp då anser du? Inget av mina barn har haft behov av napp och har således inte haft det!

Jag kan hålla med dig att det ibland kan vara lite hetsigt speicellt här på FL över att få barn torra tidigt, jag tog det i min sons takt och han blev blöjfri vid 3 och det tog några dagar iom att han var redo. Vill gärna att min andra son blir blöjfri tidigare för JA jag tycker det är jobbigt att byta blöja men jag är nog för lat också att ta tag i ordentlig träning, Vi får se hur det går nu i sommar när man kan vara ute i trädgården

Men jag tycker att vid 5 är det väldigt hög tid att bli av med blöjan!
  • sber

Har inte sagt att alla barn behöver napp, men alla barn har ett sugbehov.
    Bara att öppna vilken bok som helst och lära sig kunskap som man bör ha som förälder.

• Stårscha
    sber skrev 2011-04-26 14:08:43 följande:
    Det handlar inte om vad som är skönt eller inte, det handlar om vad man klarar och inte. Mitt barn klagar inget och leker och cyklar som vilken annan 5 åring som helst. Inga problem alls. Att mitt barn inte är torr på natten det är inget du kan lära ett barn, det är en neurologisk mognad, h*n är sjöblöt och vaknar inte om nätterna, så därför behövs blöjan även då. Lär dig söka fakta du med "Stårscha" innan du anklagar och blir upprörd.
    Fakta och fakta. Ja, jag vet att vissa barn förblir sängvätare tills de är stora. Men alla andra ungar då? Hur förklarar du att de blir torra både på dagar och nätter? Tror du att deras föräldrar snällt väntar på att Kalle, 2 år, en vacker dag ska komma och säga att han inte vill ha blöja längre? Det är dessutom inte bra för barnens hälsa att använda blöja för länge.  

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10350444.ab

Du menar på att vissa är för lata för att byta blöja. Jag kan lika gärna påstå att det är du som är för lat för att lära ditt barn att gå på toaletten, med allt vad det innebär av koll på tiden och tvätt av barnkläder.
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Ypsilon

Jag tycker det är en intressant tråd med alla åsikter och så.
    Vad jag saknar är källhänvisningar till alla "fakta" som påstås finnas.

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/07/10/blojfri/
    På denna sida finns en artikel om en studie där det står att barn kan bli blöjfria väldigt tidigt eftersom de känner att de kissar redan när de föds.
    Bara ett exempel.

Angående napp:
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/utveckling_och_framsteg/saa_faar_du_barnet_att_sluta_med_napp/
    "De flesta barn har ett naturligt sugbehov upp till ungefär ett års ålder. Därefter använder de nappen mest av gammal vana. Och vanor kan vara minst lika svåra att bli av med som kroppsliga behov. Det vet alla rökare. Därför kan det vara listigt att försöka sluta med napp runt ett års ålder. Det brukar gå ganska bra."

Sen vet alla att allt som står på internet inte är sant och därför är det viktigt att dels sålla, men även att uppge källan! Inte bara skriva att fakta är si och så... Glad

• miljarden

Ok, Sber känns lite väl överdriven, så jag vet inte om det kanske är ett skämt? Men iallafall, om inte:
    Barnet väljer ju inte heller att börja med blöja, utan det sker för att föräldrarna väljer det åt barnet. Har man aldrig gett barnet något alternativ till blöjan blir det ju svårt för honom eller henne att välja något annat. Det är inte som med rökning att det är en ovana man lagt sig till med, utan blöjbarn vet ju inget annat. 
    Skulle man fråga det lilla barnet om när det vill börja med blöja är chansen stor att man skulle få ett "aldrig" till svar. 
    Jag förstår och respekterar att man kan tycka det är praktiskt och bra med blöjor, men jag har personligen aldrig gillat det. Skulle absolut inte vilja stänga in mitt underliv i en pappersblöja 24-7, och det känns inte bra att utsätta mitt barn för det heller.
    Att hävda att miljöhänsynen skulle vara ett uttryck för ekonomiska begränsningar är ju inte ens värt att kommentera. Att försöka förminska folk genom att antyda att deras privatekonomi är svag ger ett obildat intryck, likaså att avfärda den ekologiska aspekten. 

• Matti2

Jag håller med dej till viss del. Det viktiaste är naturligtvis att barnet kan kontrollera kisseriet och bajseriet fysiskt, sedan är det mindre viktigt var detta sker, i blöja, på toalett eller på potta... Men det konstiga i det hela tycker jag är att din 5-åring fortfarande går omkring i blöja HELA tiden... Vår 4-åring bajsar fortfarande i blöja och vi ser inte det som något problem alls, men han säger ju till när han är bajsnödig och får då en blöja. Kan det inte  vara dags för din 5-åring att skippa sin blöja också?

• Frosk

Visst om man vill låta banet ha blöja länge, men jag fattar inte vitsen? Självklart ska man inte pressa barnet att klara något som det inte gör, men man börjar ju alltid någonstans. Genom att påminna och uppmuntra att gå på toaletten så lär man ju barnet att tolka kroppens signaler. Att inte göra det tycker jag är fel. Att ha blöja i fem år gör ju också att man blir van vid att ha blöja och det kanske blir ännu svårare att släppa den. Tycker man sen inte att ekonomin spelar nån roll, så fine, men miljön är inget dåligt argument det heller!

• sber

Båda länkar du skrivit ovan hänvisar till "fria forum". Ta fakta länkar istället som till barnläkarsidor och ordentlig fakta. Artikeln du skriver till om "Vi Föräldrar" de stressar ju också enormt mycket och kan uppenbarligen inget om människans ABC. Sunt förnuft och inse att alla inte är lika, det är något som borde spridas mer.

Det är stört omöjligt för ett sängvätande barn att "veta" att det kissar när det sover, så fungerar de kroppsliga signalerna exempelvis.

Barn kan inte känna att de kissar när de föds, den som sagt det ljuger. Lite medicinsk grundkurs kanske inte skulle skada. Är själv sjuksköterskeutbildad men arbetar inte som det just nu så tro mig jag vet vad jag pratar om.

Angående napp och sugbehov så är det helt rätt, naturligt sugbehov till ungefär ett års ålder och sedan är det en vanesak, men även här finns olikheter. Det går inte dra ett rakt streck och säga vad som är normalt eller inte för en viss ålder. Alla är olika, när ska man inse det äntligen?

• miljarden
    sber skrev 2011-04-26 14:28:50 följande:
    Barn kan inte känna att de kissar när de föds, den som sagt det ljuger. Lite medicinsk grundkurs kanske inte skulle skada. Är själv sjuksköterskeutbildad men arbetar inte som det just nu så tro mig jag vet vad jag pratar om.
    Du känns oseriös. Om du vill göra detta till en diskussion om fakta och inte om åsikter så bör även du presentera källor. 
  • sber

Jag drar mig ut från denna sida då många trådskrivare till och med har lite urspårade "undertexter" med som "Stårscha" som har "En urspårad tråd är en intressant tråd."

Skapad av en urspårad människa.

Men okej det räcker inte med att jag är sjuksköterskeutbildad och har erfarenhet inom både ambulans och sjukhusanställningar. Ni tror hellre på påhittade "sagor" som man hittar gott om på nätet.

Intressant att merparten tycker så istället för att se till verkligheten som är betydligt större än just det kvarter ni bor i. Eller är alla så uppenbart "insnöade" på att datorn ger bästa svaret?

Ungefär som att tro på "allmänhetens uppslagsverk" Wikipedia där vem som helst kan skriva vad som helst och alla tror på det.

Nåja, några vanliga finns det ju här också så all heder till er. Men fler svar ger inte jag här då det är allt för urspårat av de som tror sig veta bäst. Lycka till säger jag bara och lär er se det normala livet utanför er stressade lilla lägenhet eller storstad.

Förr eller senare får ni tillbaks av barnen det ni lärt dem, vad det än må vara. Vänta och se.

Svar på tråden Varför denna stress?