• sber

Varför denna stress?

Hej.
    Undrar varför det stressas så eländigt för att få sina barn torra och utan blöjor "först". Det är inget vi vuxna kan bestämma hur barnets mognad och utvecklig sker, det är helt individuellt inget barn är det andra likt. Visst vid en viss ålder tycker man att barn borde ha kontroll och vet när det ska kissa eller bajsa men barnet kanske är totalt ointresserat av att göra det på potta eller toaletten. Så varför då tvinga barnet till det? Blöjor är till för att barnet ska känna sig trygg och säker och slippa skämmas när det istället kommer i byxan. Det är betydligt jobbigare för barn när dom kissar eller bajsar i byxan än när det kommer i blöjan. Risken att folk kommenterar och tittar är betydligt större när olyckan hänt i byxan än när barnet har blöja. Så varför stressa barnet bli torr snabbt, barnet säger till när det är redo själv och det är det bästa sättet för då har barnet bestämt sig och inte en vuxen. Barnet själv avgör när det ska sluta, värre än så är det inte. Det finns ingen anledning som förälder att skämmas för att ens barn har blöja, jösses det är naturligt inget annat. Mitt barn är 5 år och har själv sagt att det (skrivet det för att inte skriva könet) inte vill av olika anledningar och det är ingen som klagar på att mitt barn har blöja. Barnet säger själv till när det bajsat och då byter vi givetvis sen är det inget mer med det. Även fast vi som föräldrar ser när barnet blir nödigt så tvingar vi inte barnet på toaletten eller potta bara för det. Ibland tar vi upp frågan men får bestämda svar att det inte är dags än och att barnet inte vill och då låter vi saken vila. Förr eller senare slutar de flesta med blöja och det är inget fel oavsett hur länge ett barn har blöja. Vissa slutar när de är kanske 2 år andra inte förrän i skolåldern, och inget av det är fel.
    Så snälla sluta stressa barn och prata inte dumt om någon för att det låter barnet vara barn istället för att behandla det som "liten vuxen" så snabbt som möjligt. Allt har sin tid. Dessa "mode flugor" kommer till och från att det är "modernt" vara torr tidig och man är "stolt som förälder" när barnet är torrt, men är det någon som frågat vad barnet tycker?
    Är man osäker på det, vill man inte gå på potta eller toaletten så finns ju blöjor och det är inget fel på det.
    Personligen tror jag det handlar om en ekonomisk fråga för föräldrarna, men detta ska man ju tänka på innan man skaffar barn. Har man inte ekonomi för att ha barn så skaffa inte barn. Man måste tänka i förväg och inte i efterhand. Ett barn ska aldrig behöva bli utsatt för förälderns ekonomiska situation, men så är det ju i minst 8 fall av 10 idag tyvärr.
    Så alla ni som "skäms" eller tycker det är jobbigt med barn som blir torra sena, strunta i det, förr eller senare blir dom torra, gör ingen stor affär av det och skäms inte för barnet har blöja det är ju ett skydd så tvättmaskinen slipper gå stup i ett på grund av att barnet kissar eller bajsar i byxan flera gånger varje dag.

• Svar på tråden Varför denna stress?
  • sber

Mina källor är att jag är utbildad Sjuksköterska på Karolinska Universitetet i Huddinge, Stockholm plus har arbetat på samma sjukhus, akutmottagningen, barnavdelningar samt ambulansen med stationering på Södermalm i Stockholm och Örebro.

Vad mer behöver jag räkna upp?

God natt oseriösa forum!

• Ypsilon
    sber skrev 2011-04-26 14:28:50 följande:
    Båda länkar du skrivit ovan hänvisar till "fria forum". Ta fakta länkar istället som till barnläkarsidor och ordentlig fakta. Artikeln du skriver till om "Vi Föräldrar" de stressar ju också enormt mycket och kan uppenbarligen inget om människans ABC. Sunt förnuft och inse att alla inte är lika, det är något som borde spridas mer.

Det är stört omöjligt för ett sängvätande barn att "veta" att det kissar när det sover, så fungerar de kroppsliga signalerna exempelvis.

Barn kan inte känna att de kissar när de föds, den som sagt det ljuger. Lite medicinsk grundkurs kanske inte skulle skada. Är själv sjuksköterskeutbildad men arbetar inte som det just nu så tro mig jag vet vad jag pratar om.

Angående napp och sugbehov så är det helt rätt, naturligt sugbehov till ungefär ett års ålder och sedan är det en vanesak, men även här finns olikheter. Det går inte dra ett rakt streck och säga vad som är normalt eller inte för en viss ålder. Alla är olika, när ska man inse det äntligen?

Det var det jag försökte få fram sber. Angående sugbehovet så skrev du till henne som slutat vid 8 månader att barn har sugbehov längre än till 8 månader. Hon insåg uppenbarligen att hennes barn inte behövde nappen längre och därför slutade hon. Andra behöver nappen längre och använder då nappen längre.

Angående artikeln i vi föräldrar. Detta var vad jag var ute efter:
    "

"Nyfödda känner att de kissar"

Redan nyfödda känner att de kissar och barn kan i princip bli blöjfria mycket tidigt – men det kräver att någon av föräldrarna lever nära barnet och svarar på dess signaler om att det behöver kissa.
    Det visar forskning som Anna-Lena Hellström, docent och uroterapeut, deltagit i. Studien har bedrivits vid Drottning Silvias Barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, och har också resulterat i en avhandling som ska försvarades av doktorand Ulla-Britt Jansson den 12 juni 2007 vid Göteborgs Universitet.
    – Vi har följt friska barn från tre månaders ålder och upp till sex år. Vi kan se att livshändelser som att börja förskolan, få syskon och separation påverkar barnet – oavsett om händelsen upplevts som negativ eller positiv. Barn som varit med om många livshändelser innan de blivit blöjfria, och dessutom haft svårt att anpassa sig till dessa, blir torra senare, säger Anna-Lena Hellström.      
    Även en nyfödd är medveten om att hon kissar, enligt Anna-Lena Hellström.
    – Man kan se att barnet reagerar när det kissar, genom att till exempel vända sig eller vakna till om det sover, säger hon.
    Det finns inget som säger att det är farligt att ha blöjor länge. Inte heller att tygblöjor gör det enklare att ”potträna”.
    – Det finns hittills ingen studie som bekräftar detta, säger Anna-Lena Hellström.
    Ett vanligt knep när man tränar blöjfrihet är annars att ta bort blöjan så att barnet känner när det kommer kiss i underbyxorna.
     När det gäller att kontrollera tarmen gäller ungefär samma som för urinblåsan, enligt Anna-Lena Hellström.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 7/2007"
    Direktkopierat från http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/07/10/blojfri/

Man har alltså forskat i detta och vill du läsa vidare om studien så är det bara att söka på namnen.
    Du har hittills inte angivit en enda källa till dina s.k. "fakta" utan säger till och med att vi ska tro dig som är sjuksköterska.  Vad är det för källa?
    Alla andra behöver källhänvisningar och får inte bara skriva sina egna tankar. Men du får för du är sjuksköterska?

• miljarden
    sber skrev 2011-04-26 14:37:50 följande:
    Mina källor är att jag är utbildad Sjuksköterska på Karolinska Universitetet i Huddinge, Stockholm plus har arbetat på samma sjukhus, akutmottagningen, barnavdelningar samt ambulansen med stationering på Södermalm i Stockholm och Örebro.

Vad mer behöver jag räkna upp?

God natt oseriösa forum!
    Hahaha!

Min källa är att jag är professor inom barnkissning och -bajsning. Räcker inte det? 
  • Stårscha
    sber skrev 2011-04-26 14:35:49 följande:
    Jag drar mig ut från denna sida då många trådskrivare till och med har lite urspårade "undertexter" med som "Stårscha" som har "En urspårad tråd är en intressant tråd."

Skapad av en urspårad människa.

Men okej det räcker inte med att jag är sjuksköterskeutbildad och har erfarenhet inom både ambulans och sjukhusanställningar. Ni tror hellre på påhittade "sagor" som man hittar gott om på nätet.

Intressant att merparten tycker så istället för att se till verkligheten som är betydligt större än just det kvarter ni bor i. Eller är alla så uppenbart "insnöade" på att datorn ger bästa svaret?

Ungefär som att tro på "allmänhetens uppslagsverk" Wikipedia där vem som helst kan skriva vad som helst och alla tror på det.

Nåja, några vanliga finns det ju här också så all heder till er. Men fler svar ger inte jag här då det är allt för urspårat av de som tror sig veta bäst. Lycka till säger jag bara och lär er se det normala livet utanför er stressade lilla lägenhet eller storstad.

Förr eller senare får ni tillbaks av barnen det ni lärt dem, vad det än må vara. Vänta och se.
    Om du vill att vi ska vidga våra vyer och se längre än till vår egen ankdamm, så varför inte ta del av forskningen kring de helt blöjfria barnen i Asien?

Vårt ansvar som föräldrar är att hjälpa barnen att klara sig i vuxenvärlden. Det gör man bland annat genom att lära barnen var man kissar och bajsar.
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • vattenlilja

jag tycker att när man säger "barnet är inte mogen för vara utan blöja" pratar man om föräldrarnas lathet. det är så enkellt att byta blöja istället för att lära barnet kissa o bajsa på potta/toa. det tar tid o krafter- torka kiss på golver, byta byxor, tvätta dem osv. sedan blir barnet van att kissa o bajsa i blöjan. o de är svårt att bli av en vana.

sedan har barnet sugbehov upp till 3-4 årsålder, tar man bort napp för tidigt då börjar barnet suga på tumme/leksak osv. o det är myckett svårare att vänja av suga på tummen tex.

• Woodgrove
    sber skrev 2011-04-26 14:08:43 följande:
    Det handlar inte om vad som är skönt eller inte, det handlar om vad man klarar och inte. Mitt barn klagar inget och leker och cyklar som vilken annan 5 åring som helst. Inga problem alls. Att mitt barn inte är torr på natten det är inget du kan lära ett barn, det är en neurologisk mognad, h*n är sjöblöt och vaknar inte om nätterna, så därför behövs blöjan även då. Lär dig söka fakta du med "Stårscha" innan du anklagar och blir upprörd.
    Det handlar inte om "neurologisk mognad". Alla barn föds med kunskapen om att kunna meddela när de behöver göra ifrån sig. Det tränar sedan föräldrar i "väst" bort med hjälp av blöjor. Barn föds "torra" men måste sedan träna om igen när de har behövt använda blöja under många år. 

Hur många barn i världen använder egentligen blöja?? De allra flesta är helt utan...  
  • Skånetös67
    vattenlilja skrev 2011-04-26 14:51:42 följande:

jag tycker att när man säger "barnet är inte mogen för vara utan blöja" pratar man om föräldrarnas lathet. det är så enkellt att byta blöja istället för att lära barnet kissa o bajsa på potta/toa. det tar tid o krafter- torka kiss på golver, byta byxor, tvätta dem osv. sedan blir barnet van att kissa o bajsa i blöjan. o de är svårt att bli av en vana.

sedan har barnet sugbehov upp till 3-4 årsålder, tar man bort napp för tidigt då börjar barnet suga på tumme/leksak osv. o det är myckett svårare att vänja av suga på tummen tex.

Håller med om att det nog ofta är föräldrars lathet som gör att barn går omkring
    med blöja hela tiden när de är i 4-5årsåldern.
    Man får kämpa ett tag, mycket tvätt blir det, men skam den som ger sig.
    3 av våra 4 barn blev torra vid 2 års ålder. Vårt 4:e barn hade blöja längre pg av sitt
    handikapp.
    Jag får erkänna att jag höjer på ögonbrynen när jag ser ett 4-årigt barn springa omkring
    med blöja.
    Våra barn hade bara sugbehov under tiden de ammades, c:a 6 mån.
     Ok med napp upp till 2-års
    ålder, efter det är det bara en ful ovana.
  • hallonblomma

Har en son som blir 4 år och är fortfarande inte torr. Här handlar det inte om lathet från vår sida, vi har försökt sen förra sommaren. Den funkade hemma när han var utan blöja men inte när han kom tillbaka till dagis. Nu har han kommit in i en period då det funkar oftast på dagis men inte hemma. Han kissar ner sig 4 gånger på en eftermiddag och kan mycket väl gå i blöta byxor utan att säga till. Vi frågar honom om han behöver gå på toa/pottan, får ett nej till svar för att en halv minut senare kissa på golvet.
    Sen kan han inte bajsa på toan/pottan utan vill göra det i blöja för han kan inte bajsa när han sitter ner utan måste stå upp. Vi har försökt med belöningar, mutor mm men inget funkar.
    Vi kämpar och kämpar men vet snart inte vad vi ska göra längre då han inte är på vår linje. 

• miljarden
    hallonblomma skrev 2011-04-26 17:49:27 följande:
    Har en son som blir 4 år och är fortfarande inte torr. Här handlar det inte om lathet från vår sida, vi har försökt sen förra sommaren. Den funkade hemma när han var utan blöja men inte när han kom tillbaka till dagis. Nu har han kommit in i en period då det funkar oftast på dagis men inte hemma. Han kissar ner sig 4 gånger på en eftermiddag och kan mycket väl gå i blöta byxor utan att säga till. Vi frågar honom om han behöver gå på toa/pottan, får ett nej till svar för att en halv minut senare kissa på golvet.
    Sen kan han inte bajsa på toan/pottan utan vill göra det i blöja för han kan inte bajsa när han sitter ner utan måste stå upp. Vi har försökt med belöningar, mutor mm men inget funkar.
    Vi kämpar och kämpar men vet snart inte vad vi ska göra längre då han inte är på vår linje. 
    Det låter jättejobbigt. Och förmodligen betydligt mer stressande för alla inblandade än att sätta sin bebis på toaletten lite då och då.

Vad säger han själv när ni frågar honom när han tänker sluta med blöja? Har ni testat att överlåta allt mer av ansvaret på honom? Typ visa var blöjorna ligger och var han ska slänga dem när han ska byta. Säga att "ok, kissa och bajsa du i dina blöjor om du vill det, men vi är trötta på att hålla på. Så här kan du ta dem när du behöver byta, och här kan du slänga dem. Här kan du tvätta dig." Skulle vara intressant att testa den vägen tycker jag.  
Svar på tråden Varför denna stress?