Inlägg från: lindamarias |Visa alla inlägg
  • lindamarias

sovtid 2,5 åring

undrar när era 2,5-åringar somnar på kvällen.

Vi har en kille som somnar mellan kl 20.30-21.30 de dagar han är på dagis. Han sover ca 30 min på dagis eftersom han somnar runt lunch där varje dag av sig själv - han blir så trött enligt dagispersonalen.
    När vi är hemma på helgerna sover han oftast inte alls på dagen och det  går fint. Han är inte alls trött vid lunch, och då somnar han runt kl 19 på kvällen vilket jag tycker är bättre än 20.30-21.30.

När slutade era 2-3 åringar sova på dagen? kan man säga till dagis att man inte vill att han sover?

• Svar på tråden sovtid 2,5 åring
  • lindamarias

Tack för alla input! Precis som vittra säger kanske han behöver den där sovstunden när han är på dagis.... det är ju mycket mer intryck där än hemma....  vi får kanske prova o se om vi kan ta bort sovningen på dagis. Om det skulle förbättra och förenkla läggningen på kvällen. Och om han klarar dagarna på dagis utan att det blir för jobbigt för honom o personalen....

• lindamarias

Bra idé med att testa att vila varannan dag på dagis - det har vi inte provat. Ska fundera på det.

• lindamarias

det är nog så att han blir tröttar på dagis än  hemma som många av er säger. Jag har börjat gå ut med honom en stund efter maten o låtit honom springa av sig lite o  det har faktiskt haft lite effekt på honom. han har självmant gått o lagt sig ca 20 varje kväll den här veckan o somnat snabbt :) så frisk luft o lek ute verkar en bra kur. Kommer nog låta honom sova 30min, som han gör på dagis, ett tag till.

• lindamarias

bm2007: vilken lyx att få sova till ca kl 10 varje morgon! F har alltid vaknat tidigt.... 4-5 på morgonen oavsett när han lagt sig.... nu har det blivit bättre ett tag  så han har sovit till ca kl 7, men idag fick vi gå upp kl 4.30 - härligt en lördag.... :)

Svar på tråden sovtid 2,5 åring