Inlägg från: Art Vandelay |Visa alla inlägg
  • Art Vandelay

Gudmor?

Gudmor heter det väl bara om man är katolik? Jag tror inte att det ska vara några problem för dig att bli fadder men de kan ju fråga prästen som ska döpa barnet.

• Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 13:09:40 följande:
    Pentagram, jag tror att många väljer att ha en fadder mycket för sakens skull och andra för att ifall nåt skulle hända föräldrarna så är faddern det naturliga valet i vem som ska ta hand om barnet då. 
    Faddrarna har ingen som helst påverkan när det gäller vem som får vårdnaden om barnet om föräldrarna eventuellt förolyckas. Den enda uppgiften de har är att rå om barnet lite extra och lära ut om kristna värderingar.
  • Art Vandelay
    Art Vandelay skrev 2011-04-27 13:47:17 följande:
    Faddrarna har ingen som helst påverkan när det gäller vem som får vårdnaden om barnet om föräldrarna eventuellt förolyckas. Den enda uppgiften de har är att rå om barnet lite extra och lära ut om kristna värderingar.
    Det är socialnämnden som bestämmer vilka som får vårdnaden av barnet.
  • Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 13:59:43 följande:
    Så om jag dör ska soc tro sig veta vem jag tycker är lämpad att ta hand om Siri? Gud hjälpe henne då!
    Ja det är verkligen hemskt, det vill man ju bestämma själv Förvånad
  • Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 14:01:08 följande:
    Alltså jag vet att en fadder ska lösa det där med kristna värderingar, men som sagt, ingen i vår bekantskapskrets/familj har valt fadder enbart för den sakens skull.
    Min bror är fadder till mina barn och han har aldrig nånsin kommit med någon kristen värdering... 
  • Art Vandelay
    071001 skrev 2011-04-27 14:04:21 följande:
    Art Vandelay, ja men faktist, nån slags medverkan skulle jag vilja ha i vem mitt barn hamnar hos!!
    Ja det vill nog alla, det behövs en lagändring på det nu.
  • Art Vandelay
    madeze skrev 2011-04-27 14:10:47 följande:
    Det är skillnad på gudmor och fadder. Gudmor är man om man bär på barnet vid själva dopet medan en fadder ska uppfostra barnet i den kristna andan. För att bli gudfar eller gudmor behöver man ej vara medlem i svenska kyrkan men det måste man däremot om man är fadder.
    Var har du fått den informationen ifrån?
  • Art Vandelay
    madeze skrev 2011-04-27 14:17:55 följande:
    Inför dopet av min son som döptes den 5 mars i år.
    Men det stämmer inte. Faddrar är samma sak som gudföräldrar. Fast det heter egentligen inte gudföräldrar alls utan det är ett namn vi lånat från den katolska kyrkan som blev väldigt populärt efter Gudfadern-filmerna.
  • Art Vandelay
    skorpionen80 skrev 2011-04-27 14:24:07 följande:
    Hehe, ungefär lika sant som att Blizzard uppfann alverna Förvånad
    Då får du stämma vår präst för förtal Oskyldig
  • Art Vandelay

Hittade detta på nätet så det verkar som om våra präster borde gå en kurs i hur det egentligen står till med faddrar/gudföräldrar. Svenska kyrkan verkar vara en väldigt velig kyrka...

Förr kallades en fadder också för gudfar eller gudmor. Ibland tänker man att det är en skillnad mellan faddrar och gudföräldrar. Då är en fadder jämngammal med dopbarnets föräldrar, medan gudmor eller gudfar vanligtvis är en generation äldre.

Svar på tråden Gudmor?