• Miew

Gudmor?

Hej, jag har en fråga om att vara gudmor. Min kompis frågade mig om jag ville bli gudmor til hennes barn. Och det vill jag ju såklart om jag får. Nu till anledningen till varför jag tror att jag inte får. Jag är inte döpt eller medlem i svenska kyrkan.
    Är det någon som vet hur reglerna är?

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Svar på tråden Gudmor?
  • 071001

Du kan vara gudmor trots att du inte är med i kyrkan eller döpt. Ofta används termen fadder inom svenska kyrkan istället för gudmor/far.

• Frontline

Enligt wikipedia står det
    Olika kyrkor har olika regler om vilka som får bli faddrar, men ofta krävs att personen är döpt, konfirmerad eller troende.

sv.wikipedia.org/wiki/Fadder_%28dop%29

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annanym

Nej, tyvärr. Visste inte att det var några särskilda regler kring detta?

• 071001

Prästen vi hade ifrågasatte inte huruvida vår fadder var troende, döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan och jag har inte hört om nån annan som blivit ifrågasatt heller. Faddrarna har inte ens varit med vid samtalet innan dopet, ingen kontroll alls på detta.

• Art Vandelay

Gudmor heter det väl bara om man är katolik? Jag tror inte att det ska vara några problem för dig att bli fadder men de kan ju fråga prästen som ska döpa barnet.

• Frontline

Vi hade prästen här igår inför vårat dop och vi talade bara om vad våran gudmor heter sen var det inte mer med det...
    Men enligt länkarna som jag postade tidigare står det att dom måste vara döpta...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • 071001

Frontline, jag tror att kyrkan har lättat lite på trycket numera (men jag kan såklart ha fel och att vi och våra nära bara haft turen att få sådana präster) .

• Miew

Okej, då ska jag be henne att koll avad som gäller i hennes kyrka Tack för alla svar.

Viggo & Gry & Veras mamma
Svar på tråden Gudmor?