Gudmor?
Du kan vara gudmor trots att du inte är med i kyrkan eller döpt. Ofta används termen fadder inom svenska kyrkan istället för gudmor/far.
Du kan vara gudmor trots att du inte är med i kyrkan eller döpt. Ofta används termen fadder inom svenska kyrkan istället för gudmor/far.
Prästen vi hade ifrågasatte inte huruvida vår fadder var troende, döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan och jag har inte hört om nån annan som blivit ifrågasatt heller. Faddrarna har inte ens varit med vid samtalet innan dopet, ingen kontroll alls på detta.
Frontline, jag tror att kyrkan har lättat lite på trycket numera (men jag kan såklart ha fel och att vi och våra nära bara haft turen att få sådana präster)
.
Pentagram, jag tror att många väljer att ha en fadder mycket för sakens skull och andra för att ifall nåt skulle hända föräldrarna så är faddern det naturliga valet i vem som ska ta hand om barnet då.
Soc? Jag tänker mer att man skriver ner en önskan om det så att det finns på pränt om nåt skulle hända. Just för att inte tappa kontakten med sin fadder tror jag också att många väljer nån i familjen.
Själv har jag ingen fadder och hade inte tänkt ge barnet mitt nån heller men maken ville absolut ha sin bror.
Kanske bara vi i vår familj och bekantskapkrets som tänker så då?
Så om jag dör ska soc tro sig veta vem jag tycker är lämpad att ta hand om Siri? Gud hjälpe henne då!
Alltså jag vet att en fadder ska lösa det där med kristna värderingar, men som sagt, ingen i vår bekantskapskrets/familj har valt fadder enbart för den sakens skull.
Art Vandelay, ja men faktist, nån slags medverkan skulle jag vilja ha i vem mitt barn hamnar hos!!
Art, Siris fadder har inte kommit med nån vägledning alls för han har två egna barn numera..
madeze, aha! Fast faddrar brukar också bära barnet vid dopet, i svenska kyrkan.
Pentagram, jag menade precis så, att soc ska tro sig veta bäst, inte jag. Skrev fel.
Okej, men då har jag förstått det lite rätt iaf då att om vi har det nerskrivet i ett testamente kan det tas i beaktande vad vi vill.
Förstår inte heller ts varför du ens frågade eftersom jag som sagt inte stött på en präst som ifrågasatt faddrarna.
..eller döp dig samtidigt som barnet, sekunderna före?
Eller så är du gudmor/fadder åt barnet ändå men inte i den kristna kyrkans mening kanske? Alltså, du kanske inte får stå där framme och motta fadderbeviset, men din vän och du vet att du är det ändå.