• Anonym (Svägerska)

Bra ursäkt för att stanna hemma?

Jag måste ha en bra ursäkt för att stanna hemma med mina barn istället för att gå på släktsammankomst. Det står helt stilla i mitt huvud och eftersom ursäkten säkert kommer att granskas och ältas måste den vara mycket bra. Mina barn måste gå på den inte minst. Vad säger man?

Situationen:
    Svägerska boende utomlands kommer hem har bjudit in till släktkalas. Svägerskan gillar inte barn. Vid tidigare tillfällen har hon skaffat film, popcorn och godis och raskt slussat in våra barn i ett avskilt rum. Helt ok för min del, men barnen tycker inte det är så kul och stannar inte kvar i rummet speciellt länge. Farmor tycker inte alls om arrangemanget och tillbringar tiden med barnen istället för med hemkomna dottern. Hon är med barnen i rummet och går ut med i trädgården och leker och struntar i kalaset. Svägerskan blir sur förstås. Farfar blir sur på farmor, dotter och barnbarn. Resterande släkt medlar och super sig sedan i missmod berusade och struntar i alltihopa. Jag vill inte gå på ytterligare en släktträff och absolut inte ha med mina barn dit. Ingen av de berörda låtsas med ett ord om att varje sammankomst hittills varit en katastrof så jag kan inte säga att jag tror att de kommer att ha det trevligare utan mina barn. Sa jag det skulle helvetet braka lös troligtvis.

• Svar på tråden Bra ursäkt för att stanna hemma?
  • Anonym (1)

Varför inte bara säga som det är?
    Att du helt enkelt inte har någon lust att gå och om inte det kan accepteras, so be it...

• Anonym (Svägerska)

Problemet är att denna släktträff alltid är väldigt trevlig och lyckad i eterhand. Alla och då speciellt svägerskan, svärmor och svärfar pratar länge om hur trevligt det var.

Magsjukan har jag övervägt. Men mina barn känner till kalaset och det kommer att bli rätt svårt att övertyga dem om att de är sjuka.

• Ramborg

Men barnen måste väl inte dra ut i trädgården med farmor? Antingen sitter de med i vardagsrummet med er andra eller så hålls de i filmrummet och leker eller kollar på film. Ta med leksaker, kritor, film som du vet att de gillar.

Det är faktiskt lite ohyfsat av farmor att strunta i kalaset.

• Anonym (Svägerska)

Skulle jag fejka magsjuka själv kommer bara svärmor och hämtar barnen för att jag ska slippa ta hand om dem när jag är sjuk och antingen ta med dem till festen eller stanna hemma själv. Vilket naturligtvis inte gör svägerskan glad det heller. Jag gillar min svägerska och eftersom hon bara är i Sverige någon vecka om året skulle jag gärna vilja göra henne lite glad någon gång. Svärmor å sin sida tycker att dottern är bortskämd och stroppig och bjuder gärna till lite extra för att reta upp henne. Det hade varit så trevligt om mina barn inte användes för det ändamålet.

• Anonym (1)
    Anonym (Svägerska) skrev 2011-04-27 15:07:06 följande:
    Skulle jag fejka magsjuka själv kommer bara svärmor och hämtar barnen för att jag ska slippa ta hand om dem när jag är sjuk och antingen ta med dem till festen eller stanna hemma själv. Vilket naturligtvis inte gör svägerskan glad det heller. Jag gillar min svägerska och eftersom hon bara är i Sverige någon vecka om året skulle jag gärna vilja göra henne lite glad någon gång. Svärmor å sin sida tycker att dottern är bortskämd och stroppig och bjuder gärna till lite extra för att reta upp henne. Det hade varit så trevligt om mina barn inte användes för det ändamålet.
    Su du vill göra din svägerska glad genom att stanna hemma?
    Varför då inte säga som det är, att hon tycks störa sig på att dina barn är med så därför väljer ni att vara hemma så att hon kan få det "roligare".
  • Anonym (Svägerska)
    Ramborg skrev 2011-04-27 15:02:15 följande:
    Men barnen måste väl inte dra ut i trädgården med farmor? Antingen sitter de med i vardagsrummet med er andra eller så hålls de i filmrummet och leker eller kollar på film. Ta med leksaker, kritor, film som du vet att de gillar.

Det är faktiskt lite ohyfsat av farmor att strunta i kalaset.
    Visst är det ohyfsat. Jag kan inte gärna spika fast henne i en stol bara. Hon avgudar sina barnbarn och det retar henne att de ska hållas lite separerade. Papper och pennor tar jag inte med. Vita golv och väggar  och importerade antikviteter från Kina och liknande saker gör det omöjligt.

Barnen tycker att det är hur kul som helst att gå på kalas och bägge är av en social och snacksalig typ så att de skulle sitta och titta på film i fem, sex timmar är inte hållbart. Jag vill bara stanna hemma med dem så skulle det gå så mycket bättre. Men jag vill inte heller reta upp varken svärmor eller svägerska genom att säga rent ut att jag tycker att de beter sig som idioter när de inte kan umgås som folk.
Svar på tråden Bra ursäkt för att stanna hemma?