Bra ursäkt för att stanna hemma?
Jag måste ha en bra ursäkt för att stanna hemma med mina barn istället för att gå på släktsammankomst. Det står helt stilla i mitt huvud och eftersom ursäkten säkert kommer att granskas och ältas måste den vara mycket bra. Mina barn måste gå på den inte minst. Vad säger man?
Situationen:
Svägerska boende utomlands kommer hem har bjudit in till släktkalas. Svägerskan gillar inte barn. Vid tidigare tillfällen har hon skaffat film, popcorn och godis och raskt slussat in våra barn i ett avskilt rum. Helt ok för min del, men barnen tycker inte det är så kul och stannar inte kvar i rummet speciellt länge. Farmor tycker inte alls om arrangemanget och tillbringar tiden med barnen istället för med hemkomna dottern. Hon är med barnen i rummet och går ut med i trädgården och leker och struntar i kalaset. Svägerskan blir sur förstås. Farfar blir sur på farmor, dotter och barnbarn. Resterande släkt medlar och super sig sedan i missmod berusade och struntar i alltihopa. Jag vill inte gå på ytterligare en släktträff och absolut inte ha med mina barn dit. Ingen av de berörda låtsas med ett ord om att varje sammankomst hittills varit en katastrof så jag kan inte säga att jag tror att de kommer att ha det trevligare utan mina barn. Sa jag det skulle helvetet braka lös troligtvis.