• Anonym (Svägerska)

Bra ursäkt för att stanna hemma?

Jag måste ha en bra ursäkt för att stanna hemma med mina barn istället för att gå på släktsammankomst. Det står helt stilla i mitt huvud och eftersom ursäkten säkert kommer att granskas och ältas måste den vara mycket bra. Mina barn måste gå på den inte minst. Vad säger man?

Situationen:
    Svägerska boende utomlands kommer hem har bjudit in till släktkalas. Svägerskan gillar inte barn. Vid tidigare tillfällen har hon skaffat film, popcorn och godis och raskt slussat in våra barn i ett avskilt rum. Helt ok för min del, men barnen tycker inte det är så kul och stannar inte kvar i rummet speciellt länge. Farmor tycker inte alls om arrangemanget och tillbringar tiden med barnen istället för med hemkomna dottern. Hon är med barnen i rummet och går ut med i trädgården och leker och struntar i kalaset. Svägerskan blir sur förstås. Farfar blir sur på farmor, dotter och barnbarn. Resterande släkt medlar och super sig sedan i missmod berusade och struntar i alltihopa. Jag vill inte gå på ytterligare en släktträff och absolut inte ha med mina barn dit. Ingen av de berörda låtsas med ett ord om att varje sammankomst hittills varit en katastrof så jag kan inte säga att jag tror att de kommer att ha det trevligare utan mina barn. Sa jag det skulle helvetet braka lös troligtvis.

• Svar på tråden Bra ursäkt för att stanna hemma?
  • Ramborg

"det är så roligt att farmor och barnen trivs så bra ihop, men jag har noterat att farmor lätt blir distraherad av barnen, så för att farmor och hemkomna dottern ska kunna umgås ordentligt stannar jag hemma med barnen. Jag och barnen kommer till farmor dagen efter istället och hemkomna dottern är såååå välkommen hen till oss nästa dag."

Vad tror du?

• Anonym
    Anonym (Svägerska) skrev 2011-04-27 14:57:06 följande:

Magsjukan har jag övervägt. Men mina barn känner till kalaset och det kommer att bli rätt svårt att övertyga dem om att de är sjuka.
    Servera rå kyckling kvällen innanFlört

Jag tycker ni ska gå på festen, en kväll överlever ni. Se det som tandläkarbesök, ett nödvändigt ont som faktiskt snart är över bara det börjar.  
  • Anonym

Kan inte barnen ha barnvakt under festen så du och pappan kan gå utan barn. Barnen hinner kanske träffa sin faster någon annan dag?

• Anonym
    Ramborg skrev 2011-04-27 15:17:06 följande:
    "det är så roligt att farmor och barnen trivs så bra ihop, men jag har noterat att farmor lätt blir distraherad av barnen, så för att farmor och hemkomna dottern ska kunna umgås ordentligt stannar jag hemma med barnen. Jag och barnen kommer till farmor dagen efter istället och hemkomna dottern är såååå välkommen hen till oss nästa dag."

Vad tror du?
    Det låter väl bra? Inte ovänligt på något sätt!
  • Anonym (Svägerska)
    Anonym (1) skrev 2011-04-27 15:10:45 följande:
    Su du vill göra din svägerska glad genom att stanna hemma?
    Varför då inte säga som det är, att hon tycks störa sig på att dina barn är med så därför väljer ni att vara hemma så att hon kan få det "roligare".
    Jag tycker inte det är så konstigt att den som varit bosatt utomlands i många år och som nu har möjlighet att komma hem på besök ibland eter många år utan den möjligheten vill umgås mest med sina föräldrar och syskon. Det är inte så att hon sparkar småbarn på knäskålarna. Hon är en trevlig person som umgås med mina barn varje gång hon kommer hem på ett lite behärskat vis kan man väl säga. Hon gillar väl inte barn på fester så mycket helt enkelt. Jag hade gärna sluppit dem själv . Men en släktsammankomst kan inte ske utan barnbarnen enligt svärmor så skulle vi lämna barnen till barnvakt hade hon väl varit arg på oss ett år framåt. Dessutom hade hon säkert surat hela festen ändå.
    Ramborg skrev 2011-04-27 15:17:06 följande:

Vad tror du?
    Möjligen. Jag ska nog testa. Skulle svärmor bli ilsk på mig så låter hon iallafall det inte gå ut över barnen. Hon är verkligen är fantastisk farmor, men troligtvis en rätt jobbig mamma.
  • Anonym (Svägerska)

Kan bara säga att det inte gick något vidare. Svärmor blev arg minst sagt. Kommer inte barnen så tänker inte hon gå heller. Hon tyckte att jag på ett onödigt och otrevligt vis la mig i hennes och dotterns relation.

Svärmor tycker att dottern är stroppig, otrevlig och bortskämd efter många år utomlands. Det har gått väldigt bra för min svägerska de senaste åren efter att hon verkligen kämpat sig fram i en mycket hård bransch under lång tid och hon lever på en helt annan nivå än vad vi andra gör. Hon har tex köpt en gård i närheten av svärmors hem för rätt stora pengar bara för att kunna ha någonstans att bo under den vecka om året hon tillbringar i Sverige. Denna gård har totalrenoverats och inretts med antikviteter. Detta tillsammans med att svägerskan har en helt annan syn på hur barn ska skötas än den mer vanliga här i landet har fått svärmor att helt gå i spinn. I de kretsar där svägerskan normalt umgås så tas barnen om hand av barnsköterskor och visas på sin höjd upp en stund om det umgås i hemmen. Svägerskan ska enligt svärmor lära sig att veta hut och att alla inte dansar efter hennes pipa hela tiden. Att jag inte gillar att mina barn används som uppfostrande inslag när svärmor vill uppfostra sin medelålders dotter var helt oväsentligt enligt svärfar som också blev indragen när jag försökte tala med dem.

• ramsylina

jag ser att du redan haft en diskussion med svärmor din ts, men jag är lite inne på vad någon ovan skrev om jämförelsen med tandläkarbesök också...

den situation du hamnar i går inte att ta sig ur utan att förolämpa någon, så kanske är det bäst att bita i det sura äpplet och låta svärmor hänga med barnbarnen. Det låter ju inte som att dina barn mår dåligt över festen utan det kanske mest är du och de andra vuxna som känner av stämningen.

Antingen får du nog tåla att dina barn används på det sättet, alternativt sätta ner foten och förklara att du inte accepterar det, och därmed också ta den konflikten som det kommer innebära. Att undvika dem genom dåliga ursäkter som tydligen dessutom måste tåla noggrann skärskådning går nog inte. Hoppas det löser sig till det bästa!

• Anonym

Finns där någon pappa till dina barn med i bilden? Vad säger han i så fall?

• Anonym (Svägerska)
    Anonym skrev 2011-04-28 12:38:06 följande:
    Finns där någon pappa till dina barn med i bilden? Vad säger han i så fall?
    Det finns en pappa. Han tycker att vi kan lämna barnen till barnvakt när han och jag pratar och tycker att de ska följa med när han och svärmor pratar. Har lust att sparka lite på honom. Helt värdelös i denna situation är han.
  • Anonym
    Anonym (Svägerska) skrev 2011-04-28 12:51:02 följande:
    Det finns en pappa. Han tycker att vi kan lämna barnen till barnvakt när han och jag pratar och tycker att de ska följa med när han och svärmor pratar. Har lust att sparka lite på honom. Helt värdelös i denna situation är han.
    Men kan ni inte lämna barnen till barnvakt när ni skall på släktmiddagen istället, barnen har säkert det roligare där, och ni kan skylla på att ni tycker att det roligare att vara utan barn eftersom ni inte träffar henne så ofta..
  • Anonym (Svägerska)
    Anonym skrev 2011-04-28 12:55:11 följande:
    Men kan ni inte lämna barnen till barnvakt när ni skall på släktmiddagen istället, barnen har säkert det roligare där, och ni kan skylla på att ni tycker att det roligare att vara utan barn eftersom ni inte träffar henne så ofta..
    Då vägrar svärmor att komma på släktträffen. Hon har redan erbjudit sig att vara barnvakt så att vi fisförnäma kan ha roligt utan våra "stackars barn". Hon tar detta med att barnen inte är så väldigt välkomna hårt och rätt personligt.
  • Anonym
    Anonym (Svägerska) skrev 2011-04-28 13:00:20 följande:
    Då vägrar svärmor att komma på släktträffen. Hon har redan erbjudit sig att vara barnvakt så att vi fisförnäma kan ha roligt utan våra "stackars barn". Hon tar detta med att barnen inte är så väldigt välkomna hårt och rätt personligt.
    Haha oj, förlåt at jag skrattar, men du har det verkligen inte lätt.
    Vilken grej, att det kunde bli så här...

Jag vet inte hur du skall ta dig ur detta....
  • Anonym

Jag igen, men jag måste ändå säga att jag tycker att du har en fin svärmor som bryr sig så mycket om dina barn.

• Anonym (Svägerska)
    Anonym skrev 2011-04-28 13:04:00 följande:

Jag igen, men jag måste ändå säga att jag tycker att du har en fin svärmor som bryr sig så mycket om dina barn.

Ja som farmor är hon toppen. Som svärmor också, faktiskt enda gången hon blivit arg på mig och skällt lite var nog igår när jag pratade med henne om festen. Som mamma är hon lite väl bister bara.
  • Anonym (pinsam är bäst)

Är det någonting jag lärt mig genom åren så är det att ha en riktigt pinsam ursäkt till att man inte kan komma (på vad man nu än kan tänkas vilja slippa undan). Så pinsam ursäkt att man inte gärna vill erkänna varför man inte kan känna, gärna lite grovt språk så att personen man pratar med verkligen förstår hur illa ställt det är.

Jag ville en gång VERKLIGEN inte göra en viss sak, jag vill verkligen inte göra bort mig inför andra människor genom att erkänna pinsamma saker men denna gång var det en nödsituation, framstår dessutom som bra mkt mer blyg och timid än vad jag egentligen är inför människor jag inte känner så väl. Jag ringde upp och sa att jag inte kunde komma och fick förstås frågan om varför. Jag kved 'motvilligt' fram "jag är så dålig i maaagen, jag vet inte vad jag ska göra, det bara rinner hela tiden.. jag vågar inte gå mer än 2 meter från toaletten ens. Men snälla säg inte till nån varför jag inte kan komma, det känns så himla pinsamt att ens säga det till dig!"

Ingen vill väl vara 'hon med rännskitan'.. därför fungerar pinsamma ursäkter bra, de framstår som trovärdiga:) naturligtvis fick alla andra reda på varför jag inte kunde komma, hade inte räknat med annat även om jag låtsades som att jag inte ville att alla skulle veta. Men det var ingen som ifrågasatte min lögn och jag slapp delta i det jag verkligen inte ville delta i utan att någon blev grinig eller irriterad på mig:D

• Jesper f

Inte alls särskilt svårt såhär års, fick senast igår en rapport från smittskyddsinstitutet, vi har redan inrapporterade fall av en variant av sommarkräksjukan, som är ovanligt tidig och ovanligt kraftig i år. Kommer drabba mycket hårdare i år än tidigare år, och inte vill väll svägerskan att du ska komma hem och smitta alla med den??!! ;)

Svar på tråden Bra ursäkt för att stanna hemma?