• Sveasson

Telefonterror, vad gör man?

Inom loppet av ett par timmar har dessa tre nr ringt mig:

0850102412
    0850112085
    0850112024

dels så ringer de hysteriskt ofta, det är alltid 0850 men resten varierar, de ringer de både vardag, helg, tidigt, sent och det är jätte jobbigt. I början svarade man ju men det är bara nån som lägger på luren eller ibland någon försäljare så numer svarar jag inte och då ringer telefonen i evigheter varje gång innan den blir tyst. Jag har bett försäljaren att lägga av men eftersom det aldrig är samma försäljare så hjälper det ju inte.

Vad gör man, går det att blockera 08 nr på något vis? Det känns faktiskt som trakasserier. 

• Svar på tråden Telefonterror, vad gör man?
  • Baryk

Är det företag som ringer så kan du ju nixa ditt nummer, då slipper du påringningar sen (de allra flesta iaf).

• Sveasson
    Baryk skrev 2011-04-27 20:26:57 följande:
    Är det företag som ringer så kan du ju nixa ditt nummer, då slipper du påringningar sen (de allra flesta iaf).
    Grejen är att jag har nixat, de ringer ändå. Jag vet inte om alla nr är företag men alla börjar på 0850.
  • annat82

Hur länge sedan var det du anmälde till nix? Jag hade mitt nummer anmält och inte en tanke på att den spärren kunde upphört att gälla, men upphörde efter ett antal år, kommer inte ihåg hur många.

Tror inte det går så bra att blockera 08-nummer direkt. Skulle ju innebära alla stockholmsregistrerade nummer. Att det ringer länge och bara lägger på brukar väl vara att det är datoruppringning och när du svarar och det inte finns någon i andra änden som tar samtalet så kopplas det ned istället otroligt irriterande.
    Brukar kunna gå någorlunda att googla nummer och oftast så hittar man bara att det är något telemarketing företag som har numret

• Annanym

Har du anmält din telefon till NIX-registret? Söker man på 08/50112000 kommer firman upp.

Anmäl här: www.nix.nu/

Det är ingen idé att spärra alla 08-nummer (även om det skulle gå) eftersom du då spärrar ut alla i huvudstaden.

• Livisu

Hehe, kul att du vill blockera alla Stockholmsnummer att ringa dig ;)

• Sveasson
    Livisu skrev 2011-04-27 23:57:00 följande:
    Hehe, kul att du vill blockera alla Stockholmsnummer att ringa dig ;)
    Ja otroligt kul, ha ha. Nej jag är inte korkad, jag vet mycket väl att 08 är stockholmstrakten, det gör nog de flesta normalbegåvade vuxna. Men eftersom jag inte känner någon i stockholm så funderar jag på varför det är viktigt att någon från stockholm måste kunna nå mig från sin hemtelefon?
  • Annanym

Jo, men nog kan du väl bjuda på det lite roliga i det där med 08-numren... Flört

Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna finnas för skäl att bli uppringd från ett 08-nummer för din del, kanske en rekryterare med bas i Stockholm har hittat ett pangerbjudande och vill delge dig, eller om du vinner något lotteri...

Har du kollat att ditt NIX är aktivt? (Såg att du redan anmält dit, men man måste förnya hela tiden.)

Jag googlade numret (själva basnumret  dvs med 00 på slutet) och fick träff på denna firma: www.vendator.se/om-vendator/har-vi-ringt-dig där står att man kan avsäga sig samtal genom att ringa dem (!) eller mejla (kanske i så fall bäst ifrån en annan adress än sin vanliga ifall de skulle börja skicka spam...)

• Sveasson
    Annanym skrev 2011-04-28 15:47:32 följande:
    Jo, men nog kan du väl bjuda på det lite roliga i det där med 08-numren... Flört

Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna finnas för skäl att bli uppringd från ett 08-nummer för din del, kanske en rekryterare med bas i Stockholm har hittat ett pangerbjudande och vill delge dig, eller om du vinner något lotteri...

Har du kollat att ditt NIX är aktivt? (Såg att du redan anmält dit, men man måste förnya hela tiden.)

Jag googlade numret (själva basnumret  dvs med 00 på slutet) och fick träff på denna firma: www.vendator.se/om-vendator/har-vi-ringt-dig där står att man kan avsäga sig samtal genom att ringa dem (!) eller mejla (kanske i så fall bäst ifrån en annan adress än sin vanliga ifall de skulle börja skicka spam...)
    Jo den kan jag bjuda på, hade en diskussion på ett annat forum samtidigt så jag var lite distraherad Skrattande
    Nej, när du säger det så har jag inte det, trodde att det räckte med en gång men jag ska kolla upp om jag fortfarande är anmäld.
    Tack för tipset  
  • Livisu

Ja, jag tyckte mest det lät roligt, ville inte häckla dig. Men många myndigheter och organisationer osv. finns ju i Stockholm, då är det bättra att "nixa" dig.

• Sveasson
    Livisu skrev 2011-04-28 17:23:51 följande:
    Ja, jag tyckte mest det lät roligt, ville inte häckla dig. Men många myndigheter och organisationer osv. finns ju i Stockholm, då är det bättra att "nixa" dig.
    Nej, det var jag som övereagerade, var som sagt lite distraherad Skäms Du har helt rätt, ska ringa till nix imorron.
Svar på tråden Telefonterror, vad gör man?