• anmaelli

Januaribebis 2012

Butikslager skrev 2011-06-15 16:51:17 följande:
    Hela besöket började med att jag fick en 5minuter lång utskällning! Jag borde inte ha kommit på något VUL för det var minsann skadligt och man skulle inte störa foster i tidig graviditet.  Strålnings blablablablabla.. och så vidare...
    Alltså, jag tycker hon du har träffat verkar fruktansvärt inkompetent!!!
    Det är inte skadligt med VUL, från niomånader.se står det:

"Ultraljudsapparater ger ifrån sig en så liten energimängd att man inte kunnat konstatera risk för skador på fostret. Samma sak gäller även för ultraljudsapparater som inte är bildgivande och som används exempelvis på mödravårdcentraler för att lyssna på fosterhjärtljud och på förlossningsavdelningar för att övervaka fostrets tillstånd.
    Ultraljud har använts i nästan 30 år och inga skador/risker har kunnat konstateras.
    Den allmänna åsikten är därför att ultraljud är helt riskritt."

Jag har gjort VUL varje vecka sedan vecka 3 på grund av att jag blev överstimulerad i min IVF-behandling. Jag har alltså gjort 6 VUL nu och jag är bara i vecka 9! Jag tror så pass på sjukvården i vårt land att de inte hade gjort det om det skulle vara farligt.

Jag håller tummarna för att din lilla/e lever och växer!
  • anmaelli
    TantTingeling skrev 2011-06-15 18:39:16 följande:
    Anlijoos: VUL är faktiskt inget man ska överanvända, och man vet inte säkert att det är helt riskfritt. Framförallt så har det ju kommit nya apparater och energin hos dem skiljer från energin hos dem som fanns för 20 år sen, och långtidseffekterna har därför inte kunnat utvärderas. Sen har man i flera studier kunnat se att det har fötts fler vänsterhänta barn efter VUL. Och det är ju ingen katastrof i sig, men att man påverkar hjärnan såpass ger ju indikationer om att den ska men finns det medicinska skäl som överväger ev. risker så är det ok. I ditt fall, eller vid misstänkt mf/ma mm. så är det förstås ok. Niomanader är tydligen inte så pålitlig info, läs gärna länkad info fr. SSM el. artikel fr. Läkartidningen www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Va.../
    www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=65...
    Jag har själv haft en massa mf och får göra extra vul pga. det, så jag menar inte att det är fel, bara att man kanske inte ska säga att det är helt riskfritt.

Liiv: Självklart var det dåligt av din gynekolog att skälla ut dig, mitt inlägg handlar inte om det! Håller tummarna för att allt ska gå vägen!
    Det säger jag inte heller, jag säger att inga skador har kunnat konstaterats.

Och jag tycker att så länge det är så är det bättre att göra VUL för att få veta hur det står till där inne än att må konstant dåligt över att inte veta och att det därför var fruktansvärt oproffessionellt av Liivs bm att säga som hon gjorde.
  • anmaelli

Jag får en flicka enligt kineskiska kalendern :) Det har jag alltid trott också. Jag spådde mig för ca 10 år sedan och då såg han två flickor... så då måste det ju vara så? Nejdå, jag tror inte på sånt, men det är kul att se om det stämmer. Men som för Syoss så är det väldigt mycket pojkar även på min sambos släkt. Sambon har två bröder och hans pappa har 3 bröder... 

• anmaelli
    Västeråsmamman skrev 2011-06-17 08:23:53 följande:
    Lägesrapport,
    Är inskriven på sjukhuset på grund av två stora blodproppar i vänster ben. Kan inte gå fn. De är oroliga att propparna ska vandra vidare och därför behåller de mig här.
    Deras teori är att det beror på graviditeten men att pyret är opåverkad. Inte kul alls men vad ska man göra? Nu ska jag få sprutor i 6 mån för att förebygga nya proppar.
    uschdå! hoppas du kryar på dig snabbt! hur märkte du det och hur länge blir du inlagd?
  • anmaelli
    Missoctober88 skrev 2011-06-18 23:16:50 följande:
    Jag ringde aldrig. Dit sitter på akuten nu
    Uschdå, hoppas det går så bra som det kan för dig
  • anmaelli
    Missoctober88 skrev 2011-06-19 15:03:41 följande:
    Fick göra Vul på akuten och bebisen dog i vecka 8. Den hade inget hjärta. Gynläkaren sa att bebisen satt fast och att jag skulle göra medicinsk abort på måndag, så jag fick en livmodersavslappnade tablett eller ja det var det som det skulle vara men istället var det abort piller som man inte får ta hemma utan ska ligga på sjukhus när man tagit. Det har varit en hemsk natt/dag och nu finns ingen bebis kvar alls :( 

Åh vad tråkigt... jag beklagar verkligen. Hoppas ni tar er tid att vara ledsna, men snart orkar ta nya tag. kram
  • anmaelli
    Butikslager skrev 2011-06-20 08:57:56 följande:
    Nä jag får inte komma in..
    Om jag är jättejätteorolig fick jag ringa gve igen, men dit tänker jag inte åka..
    Det är väl bara vånta och hoppas att allt kommer ut av sig själv om det nu är kört.

Annars blir det en skitsemester.
    Så dåligt tycker jag Varför inte?
  • anmaelli
    Liljaja skrev 2011-06-21 07:15:11 följande:
    Hej, 

Mitt illamående har eskalerat i v.10. Någon mer som är i samma situation. Jag var tvungen att berätta för chefen igår trots att jag tänkt vänta tills efter semestern. Kommer att jobba hemifrån hela den här veckan. Vet inte vad jag ska ta mig till med det här illamåendet. Tycker det är jätte jobbigt och ingenting verkar hjälpa.

Tar gärna emot tips!

//Jenny 
    Har du testat Lergigan comp?

Det får mig att överleva mina dagar. Det krävs recept så du måste prata med en läkare. Jag tycker att det åtminstone dövar ner illamåendet så det inte är så jobbigt. 

Min läkare sa att illamåendet vanligtvis nådde sin kulmen i v 10, så förhoppningsvis är du snart piggare. På mig undrar jag om det stämmer för jag tycker jag har blivit av med det värsta illamåendet och jag går in i v.10 imorgon. 

Lycka till! 
  • anmaelli

Alltså, jag vet att jag är nojig nu... men jag mår knappt illa alls längre, och jag är bara i v10 (9+0)?
    BM sa förra veckan att illamåendet brukade vara som värst i v.10 för att sedan avta...

Så nu är jag orolig att det är något fel... jag har också haft tendenser till gulaktiga flytningar idag och igår, men det krävs en ordentlig analys av toalettpappret för att se det...  har annars inte haft den minsta flytning sen jag blev gravid. Har vanligtvis känsliga slemhinnor så jag brukar ha mellanblödningar, men är iaf glad att jag sluppit det hittils.

Nån mer som har det så och tror ni det är något att oroa sig för?

Kan inte de här första veckorna gå FORT SOM ATTAN!

• anmaelli

Jag har inte gått upp någonting, max 1 kg i så fall (lite olika när man väger sig ju). Är i v 13 (12+1). Men magen har vuxit så jag förstår inte vart de kilona har tagits ifrån...

Tycker det börjar bli svårt med kläder. Gillar inte när det trycker på magen, och många av mina vanliga kläder har börjat göra det, men jag är långt ifrån så stor att jag kan köpa mammakläder redan. Hur gör ni? Så tråkigt att alltid se så tråkig ut :( 

• anmaelli
    jessielarsson: åh vad jobbigt det låter tänker på dig och hoppas att det ordnar sig på bästa sätt!

RaraS: Kanonbra gjort av dig att klaga så så att företaget vaknade upp!! Tycker dock det säger endel om företaget, och kommer därför själv inte handla där.
  • anmaelli

Åh, vad hemskt Minneli, skönt att ni får en second opinion redan imorgon. Ska verkligen hålla tummarna för att allt är som det ska med liten! Kram!

• anmaelli

Angående foglossning vill jag bara påpeka att det inte är säkert att försäkringskassan godkänner det trots att man har massa läkarintyg som säger att man inte kan jobba....
    Bara så ni vet. Har inte själv råkat ut för det, men har hört skräckexempel av vänner och bekanta Tycker det borde räcka med ett läkarintyg, de vet ju bäst!! 

• anmaelli
    minneli skrev 2011-08-09 18:25:20 följande:

Hej allihopa och tack för erat stöd!

Nu är vi hemma och det gick som förväntat. Bäbisen har inga njurar och därför bildas inget fostervatten och utan fostervatten utvecklas lungorna dåligt. Läkaren kunde endast hitta binjurarna. Men det ver verkligen en bra läkare och tydligen en riktigt bra sådan också när jag läste om honom. Iaf så var han riktigt peppande i eländet.
    I sverige är det bara möten på fredagar som godkänner aborter, så jag måste vänta tills dess. I norge har de sådana möten hela tiden så att man ska slippa vänta.
     Det blir ganska långa timmar att vänta... 
    Det jag är mest rädd för är att jag måste föda ut barnet. Riktig mardröm.  Men så fort jag känner mig okej så tänker vi pröva igen och denna gång KRÄVER jag ultraljud så tidigt som bara möjligt. Och nu har det ju verkligen ingen anledning att neka mig det.      

Du har funnits i mina tankar också idag. Har t.o.m smitit in på FL från jobbet för att se hur det gått...
    Det är fruktansvärt det som hänt och jag är så ledsen för din skull, kan inte föreställa mig hur det känns, men du låter så stark och det är skönt att höra att du åtminstone kan tänka framåt. 

Kram!
  • anmaelli
    roxylady skrev 2011-08-10 20:46:11 följande:
    Måste fråga en sak.. min faster talade om för mig att det kan vara farligt att bada i tex poolen eller i havet när man är gravid? Aldrig hrört nått sånt.. att bakterier ska ta sig in och riskera missfall?? Är det verkligen sant? Jag trodde bebis var skyddad av slempropp och fostervatten osv osv.
    Jag blev avrådd från att bada i pool där de inte hade ordentlig rening, men det var nog mer pga att jag har en polyp på livmoderhalsen. Skulle helst undvika sex också... annars tror jag absolut att det är helt ofarligt!
  • anmaelli
    Empa86 skrev 2011-08-22 15:31:03 följande:
    Är det någon mer än jag som har sitt RUL kvar nu? Känns som de flesta varit iväg..
    Vi har vårt RUL nästa tisdag... känns som jättelänge. Kommer vara i vecka 19 (18+6) då. Så du är inte ensam!! :)
  • anmaelli
    MaHo89: Usch så fruktansvärt Jag är så hemskt ledsen för er skull. Hoppas att ni kan sörja och komma tillbaka snart... stor kram!
  • anmaelli
    Alltochinget skrev 2011-08-30 18:24:04 följande:
    www.kappahl.com/ProductImages/KAW_106765_F_1.... Den här overallen har jag blivit förälskad i. Så himla söt och härligt färgglad i trista vintern :D måste nog ner på stan imorgon och se om den finns.
    Jättefin! Den kan jag också tänka mig :) är den varm och fordrad?
  • anmaelli
    Allt såg jättebra ut på RUL idag, han (för vi ska få en kille!) är 3 dagar större än han borde, så han växer på bra :) 

Firade med lite shopping... första sakerna vi köpte till liten och det blev 2 bodys och en sparkdräkt. 

Underbara dag!  
Svar på tråden Januaribebis 2012