Inlägg från: Astrogirl |Visa alla inlägg
  • Astrogirl

Januaribebis 2012

Ja jag fick också livsmedelsverkets kostråd från min bm. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

Det är ju upp till var och en att äta vad de vill och använda sitt sunda förnuft, precis som du säger Jessica82. Jag försöker också följa livsmedelsverkets rekommendationer och har inga problem att följa dem för att minimera riskerna att få missfall. Då jag redan fått ett missfall tidigare, så gör jag allt för att undvika ett till.

• Astrogirl
    shadowstorm skrev 2011-06-01 21:03:30 följande:
    ursäkta men är jag den enda som hatar såna här trådar!!!??

www.familjeliv.se/Forum-4-252/m59219674.html
    Jag är glad om jag kan få föda ett friskt barn någon gång. Det spelar absolut inte någon roll vilket kön.

Kan inte förstår att folk kan bli besvikna om det blir en pojke om de längtar efter att få en flicka. Alla barn är ju underverk oavsett kön. Håller med dig shadowstorm, gillar inte sådana trådar.
  • Astrogirl

Skönt att höra att jag inte är helt ensam om att inte känna så mycket symptom ännu. Vi håller tummarna för oss alla att allt är bra!

• Astrogirl
    anmaelli skrev 2011-06-07 17:33:08 följande:
    Hejsan,
    Nyss hemkommen från vårt VUL där man såg två små hjärtan ticka. Den ena är lite större, men det är för tidigt att dra några slutsatser av det då det är så smått allting. Känns underbart skönt att ha kommit så här långt. Imorgon går jag in i vecka 8.

Jag mår illa och är supertrött...  men idag känns det helt ok :)

Lycka till nästa vecka!! Håller tummarna!
    Fantastiskt med två små hjärtan. Håller tummarna för er!
  • Astrogirl

Var på inskrivning idag. Enligt deras beräkning är jag i v 7+1, men enligt min beräkning här på FL så är jag i v 6+4.  Bokade in tid för provtagning den 12 juli. Känns lite väl sent tycker jag. Fick en ultraljudstid den 4 juli. Så långt tills dess, så jag funderar på att boka in ett privat VUL innan.

Hade först en jättegullig barnmorskestudent som diskuterade det här med sjukdomar i släkten, alkohol och matvanor osv som man gör vid inskrivningen, men sedan kom en annan barnmorska in som hette Marita och skulle hjälpa mig boka in tider och hon lyssnade knappt på vad jag hade att säga. Angående ultraljudet så sade jag till henne att jag ville kolla sambons schema i min mobil så att tiden passade honom, men hon bara bokade in den utan att vänta på mitt svar. Tyvärr var den under sambons arbetstid, så jag frågade om det gick att flytta men hon sade att det inte gick, för det fanns inte mycket tider. Ville också tidigarelägga ultraljudet till veckan innan eller så men då sade hon att de bara kunde göra ultraljud från v 10. Tror kanske att det är ett UL de bokat in, då de sa så, och inget VUL. Hon verkade jättestressad och lyssnade inte alls. När vi bokade in tiden för provtagning så undrade barnmorskestudenten om det inte var lite sent med 12 juli, men hon sade att det nog inte var några problem. Litar inte ett dugg på den där Marita. Jag mailade barnmorskemottagningen senare idag, då jag glömt att säga att vi vill göra KUB-test och att man kanske behöver boka in tid för detta och provtagning inför detta redan nu. Hoppas bara det inte är den där Marita som tar hand om mitt mail. Tungan ute

• Astrogirl
    Pebbles82 skrev 2011-06-09 18:09:12 följande:
    Vilket otroligt tråkigt bemötande! 
    Är det den här Marita som ska vara "din" BM framöver så skulle jag nog se till att byta direkt! Hade också inskrivning idag, tvärtemot dig måste jag säga att min BM var helt fantastisk. Fast det visste jag sen tidigare....  
    Nej Marita var bara någon tillfällig. Min riktiga bm som jag hade sist också är jättegullig så jag har sagt att jag vill ha henne igen, men hon var ledig denna veckan, så det var därför jag fick ta inskrivningsmötet med en tillfällig bm. Ja annars hade jag definitivt bytt.
  • Astrogirl
    zatori skrev 2011-06-13 10:26:22 följande:
    Hemkommen från VUL! JAg var så äckligt nervös innan. Hade knappt orkat sova på hela natten och jag hade världens spänningshuvudvärk och så mådde jag skitilla av nervositet.
    Men det gick bra! Fick se ett litet hjärta som pickade. <3 Själva undersökningen gick supersnabbt. Det tog typ 3 minuter eller så bara (?) kändes lite stressande. Men GUD vad skönt att det är gjort och att man fått se att det finns en liten en därinne. :) Allt såg bra ut.

Fick med en bild hem, men det ser mest ut som en suddig, grå massa. Hihi. Men det är min bebis, så den grå massan är det vackraste som finns just nu och jag kan inte sluta titta på de!. Blev bakåtflyttad två dagar och är enligt läkaren i vecka 8. (7+5 idag) 14,3 mm lång var den lille.

Nu är jag totalt slut i hela kroppen. Det är nog alla spänningar som släpper. Ska försöka vila en stund för det blev som sagt inte särskilt många timmars sömn inatt. Lycka till alla ni andra som ska göra VUL idag! :)
    Grattis Zatori. Härligt att få det bekräftat att pyret lever.
  • Astrogirl

Är det någon som fått resultatet "pojke" enligt den kinesiska kalendern i år? Jag fick också flicka när jag testade. Väldigt många töser blir det i så fall i januari. Glad

• Astrogirl
    Silverklar skrev 2011-06-23 21:27:46 följande:
    Så lättad! 2.a vul och inskrivning idag och allt såg bra ut! Ett pickande hjärta och ett embryo i lagom storlek!Glad
    Varit orolig även efter första vul fastän vi såg ett pickande hjärta eftersom det var så nära tiden vi haft två MA tidigare (bara 2-3 dagar efter) och jag sedan haft minskande symtom sedan förra veckan. Men allt såg som sagt bra ut nu och nu är jag nästan två veckor förbi tiden jag hade mina MA så jag kan slappna av på ett helt annat sätt nu och känna hopp och tro att allt kommer att gå bra. Nu har jag "bara" de vanliga grejerna kvar, KUB, RUL och liknande. Jag kommer dock att remissas till SMV eftersom jag ev. kommer att få cerklage (någon slag grej man sätter på livmodertappen så att man inte ska öppna sig i förtid och föda för tidigt.).

Missoctober88: Kramar!

Grattis till alla andra som också fått positiva besked på vul!

Och kram till er som är oroliga eller fått tråkiga besked!

Håller tummarna för att oss alla!
    Jättegrattis till lyckat VUL. Underbart! Om jag inte minns fel så har inte du heller haft så mycket symptom. 

Jag går in i v 10 på söndag och jag har inte känt någon överdriven trötthet. har bara mått lite tjyvtjockt denna veckan eller vad man ska säga. Inte hungrig och på gränsen till illamående om jag tänker på viss mat eller känner vissa lukter, men har bara känt mig riktigt illamående en enda morgon och då spydde jag så då kändes det bättre sen. Tycker ömheten i brösten också försvunnit nu sista veckan. I och med att jag fick MA sist så är jag lite orolig, men samtidigt inte för jag tycker ändå jag känner mer symptom denna gången än jag gjorde sist och jag tycker jag börjar ana en liten bula under naveln. Har UL inbokat 4 juli, så jag hoppas man får se en sprattlande liten med tickande hjärta då. 

Var på H&M idag och köpte mina första mammajeans iallafall på rean. 100 kr var ju toppenbilligt, så jag kunde inte låta bli. Hoppas verkligen pyret lever och mår bra denna gången. Det vore fantastiskt och få se ett levande litet pyre på UL precis som ni gjorde på VUL. :)
  • Astrogirl

Idag har vi varit på UL och vi fick se ett levande pyre med klappande hjärta som vinkade till oss. Var så härligt. Känner mig lugnare nu och kan njuta av att inte ha så mycket symptom eller illamående, nu när jag vet att pyret lever. Är i v 11 nu, så veckorna går rätt fort. Om två veckor blir det KUB-test, så då blir det nervöst igen.

Kram på er!!

• Astrogirl

Har inte varit inne på FL på länge. Har inte hunnit läsa ikapp och kommer nog inte hinna det heller.

Gjorde KUB-test förra veckan och fick se en liten 6,5 cm bebis som ryckte lite då och då. Fick toppenbra resultat 1:18312 avseende downs och 1:20000 avseende övriga Trisomier.

Är mitt i v 14 nu ungefär och har börjat få en liten bula under naveln. Har fortfarande svårt med grillukt och kan knappt äta grillat kött, vilket är lite jobbigt med tanke på att det är sommar och vi åker runt i Sverige och campar med husvagn och alla grillar överallt på campingarna. Jag brukar sätta mig inne i husvagnen när det blir för mycket. Jag brukar älska grillat men det fungerar inte för mig just nu. Hoppas det går över snart.

Om två dagar åker vi ut på campingsemester igen tills det blir dags att jobba igen 8 aug.

RUL inbokat 31 aug, så det är nästa hållpunkt vi ser fram emot.

Kram på er allihopa och hoppas ni får/har/har haft en bra semester!

• Astrogirl
    roxylady skrev 2011-07-26 21:53:22 följande:
    Åh äntligen någon mer som känner som jag :) Jag trodde nästan att jag var den enda som inte tålde grilllukt.. visst är det jobbigt??
    Ja, jag står inte ut att känna grillukten. Mår nästan mer illa av att känna lukten än av att äta grillat kött. Hoppas det går över snart. Mår annars inte illa alls och har enbart spytt två gånger under hela graviditeten.
  • Astrogirl

Bullen, jag har också väldigt svårt för att äta kött. Särskilt grillat. Blir nästan spyfärdig bara av att tänka på det. Har mått illa hela dagen idag & har inte fått behålla någon mat. Hoppas det bara är tillfälligt, för om jag börjar må illa nu i v 15 - 16 av graviditeten så kanske jag får stå ut med det resten av tiden.

• Astrogirl

Nu har jag bokat in mig på gravid-vattengympa via Magplasket.

http://www.magplasket.se/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=132

De skrev på hemsidan att man skulle börja med gravid-vattengympan när man är mellan v 30 - 32, så jag fick boka in mig på sista vattengympa-kursen som började mitten av november. I mitten av november är jag precis i v 30. Den kursen är på Lundby-badet vilket är närmast för mig då jag bor på Hisingen. Man kunde avboka kursen kostnadsfritt fram till 14 dagar innan om man skulle ångra sig.

Vi kanske ses på vattengympan ifall vi blir fler från Gbg som går den kursen. Fanns även kurser på Åby-badet och andra ställen i Gbg och närliggande områden.

• Astrogirl

Min bm sade till mig att jag ska kissa senast en timma innan RUL, så att blåsan hinner fylllas lite igen. Jag kommer nog kissa 1,5 - två timmar innan för säkerhets skull. Ska på RUL 31 aug.

• Astrogirl
    bebismys2011 skrev 2011-08-14 20:14:59 följande:
    Orolig, är det någon annan som äter mindre sedan graviditeten? Jag blir mätt tok fort :( skadligt?
    Jag äter typ halva portioner mot vad jag åt innan jag blev gravid. Har lite svårt för varm mat. Har inte mått illa men varm mat, särskilt kött, smakar inte alls gott och därför kan jag inte äta så mycket. Blir dock mätt väldigt fort. Inte heller grönsaker eller sådant är gott att äta.Har gått ner 1,5 kg sen jag blev gravid så jag är också orolig om jag inte får i mig tillräckligt. Det är ju inte bra att banta, men jag bantar inte frivilligt. Hoppas man kan få tillbaka matlusten snart.
  • Astrogirl

Hej allihopa!

Ville bara komma in och säga att vi fick en stor liten Dante den 28 januari 2012. Han vägde 4505 gr och var 56 cm lång. 

Förlossningen var en pärs. 27 timmars värkarbete, men då han låg lite snett med huvudet så kom han inte ner ordentligt trots att jag öppnade mig fullt, så därför fick jag aldrig några krystvärkar. De försökte dra rätt honom med sugklocka, men det lyckades inte, så det blev kejsarsnitt till slut för att få ut honom. Som tur är glömmer man det jobbiga rätt fort, så nu känns det som om det var värt det hela när man har Dante här hemma hos sig. Nu myser vi hemma och försöker få igång amningen. Inte helt lätt, men förhoppningsvis kan jag helamma snart. Vi får se vad som händer. 

Jag är väldigt sällan inne på FL nu. Önskar er allt gott här inne och lycka till! Solig

Svar på tråden Januaribebis 2012