• lullebo

Januaribebis 2012

lakritspuffen skrev 2011-09-11 12:18:54 följande:
    Hur mycket rörelse känner ni i magen? Jag tror jag började känna redan v 16-17 och känner väldigt mycket nu (v21), är första barnet.
    Tror också att jag kände första gången i v17, men då var det inte så mkt. Nu känner jag lite varje dag. Nu precis kändes det en rätt så bra stund, antingen tränades det på kullerbyttor, eller så var det ngn väldigt oregelbunden hicka ;) Hela magen hoppade här. Jag går in i v21 idag. Mysigt när man känner de små liven :)
  • lullebo

Var hos barnmorskan idag och allt såg bra ut. Fick lyssna på hjärtljuden för första gången och de låg på 155. Sf-mått låg på 23, vilket enligt henne var stort för att vara i v22, det motsvarade tydligen v25 eller ngt. Får väl bara hoppas att det inte fortsätter så, vill ju inte få en jättebebis ;)

• lullebo
    LillaEko skrev 2011-10-28 06:25:15 följande:
    Vi åker till Ullared den 11 nov :) längtar som sjutton. Och imorgon ska ev säng och skötbord inhandlas på Ikea.

Bb-väskan har jag tänkt börja grunna på nu när jag går hem.
    Vi ska också dit den 11e :) Det är tanken iaf :)
  • lullebo

Är det ngn här som har köpt refiller på Gekås till blöjhinken man får från Babyproffsen och vet att de passar??

• lullebo
    missable skrev 2011-10-29 15:30:54 följande:
    De hade bara de som passade sin egen blöjhink när jag var där... men det var rätt så urplockat!!
    Okej. Var det längesen du var där? Hoppas att de hinner få in nya tills jag ska dit..
  • lullebo

Jag kan inte somna på vänster sida för ligger jag så så mår jag illa. Gjorde det även innan jag blev gravid. :(

• lullebo
    roxylady skrev 2011-11-06 13:04:43 följande:
    Men undrar dock ändå varför naveln blir så mörk när den blir utplattad? hrm..

Min är också platt och mörk i mitten. Undrar också varför den blir så mörk, inte så snyggt ju, ser ut som att den är skitig ;)
  • lullebo
    partouze skrev 2011-11-16 21:37:54 följande:
    Ofta när jag får sd så känns de som de blir svårare å andas typ . Typ som ett tryck över lungorna. Även ibland när ja ligger PÄ rygg känner ja detta åh då kan ja även få svimninskänsla. Någon mer som har så?

Precis så känner jag också, med tryck över lungorna. Nästan som att bröstkorgen dras samman eller ngt. Tänkte fråga BM om det imorgon när jag ska dit. Känns lite obehagligt.
  • lullebo
    partouze skrev 2011-11-17 10:25:19 följande:
    Fråga de :) du fär gärna säga va hon sa

Nu har jag varit där och hon kunde inte svara på vad det var eller om det var vanligt. Hon hade aldrig hört ngn som hade så tidigare. Så hon bokade in mig på ett läkarbesök för säkerhets skull. Känns egentligen lite löjligt, för det är ju ingenting som jag direkt lider av eller så. Mest att det känns lite obehagligt.
  • lullebo
    roxylady skrev 2011-11-18 08:21:33 följande:
    Jo jag blöder näsblod om jag retat näsan ett tag. Tex om man snyter sig flera ggr. Jag brukade iofs ha lätt för det när jag var liten.

Nu är jag inne på MVC och gör en glukosbelastning. Hade 4,0 i fastande värde och ska nu sitta här till 10 för att kolla vad jag har sedan. Hoppas att man klarar det. Annars så hade jag SF-mått på 30, hjärtat slog 144, järnvärde 129(!!!) så järnvärdet var verkligen superbra!! Bebisens huvud ligger nedåt. Så det ser bra ut. Bara hoppas på att sockervärdet ser bra ut sedan.

Har också gjort glukosbelastningen idag, precis kommit hem därifrån. Vet inte vad mitt låg på i fastande, men efter 2 timmar var det 8,3. Lät inte som att det var så väldigt bra, men enligt henne skulle det ligga under 8,6, så det var på gränsen :( Sf-mått på 28, hjärtat slogg 144 här också. Däremot hade mitt hb gått ner till 100 (hade 118 för 4 veckor sen). Får väl hoppas på att det vänder..
  • lullebo
    roxylady skrev 2011-11-18 12:08:44 följande:
    Visst var det hemskt? Jag mådde så himla illa när jag satt och väntade på att få gå in och ta sista värdet.. hujedamig.. Hur mådde du när du väntade? Okej men huvudsaken du inte hade över i alla fall :) Min BM sa att man inte skulle ha över 10?? Hm.. jag fick 6,7 efteråt.. man ligger ju lite högre än vanligt efter en belastning i med att man dricker så mkt socker där också ju.
    Sa hon att du skulle ta 2 Niferex om dagen då? Det fick jag göra när jag hade 111 i hb-värde. När jag ökade på så åt jag mkt citrusfrukter runt när jag tog dem och svalde dem med jouice. Så det måste ju ha hjälpt lite. Jag fick gå ned med en tablett per dag nu iaf.

Faktisk så tyckte jag inte att det var så farligt som jag trodde att det skulle vara. Hade fått för mig att lösningen man skulle dricka skulle vara typ som mjölk fast mkt tjockare i konsistensen samt jättesött. Så det var ju rätt så positivt att det inte var så. Hade dessutom en citron med mig å pressade i, tyckte det hjälpte lite. Men visst, jag skulle verkligen inte föredra en sådan drink till frukost varje dag ;)
    Mådde rätt okej ändå, men tycker att jag känt mig lite smått illamående hela dagen, vet inte om det beror på det?
    Japp 2 sånna om dagen tyckte hon att jag skulle ta, å med tanke på hur kasst min mage funkar redan nu så ser jag inte direkt fram emot att ta dem :(  
  • lullebo
    Moniqe1979 skrev 2011-11-18 12:37:26 följande:
    skriver inte ofta i tråden för hinner inte med att läsa allt men vill tipsa dem som har sjunkande HB om thin crips från lidl. en karton kostar 10:- och på 3 skivor får man i sig sitt dagliga behov av järn samtidigt som det är bra fibrer för magen, lite syrliga i smaken men funkar att gå och småtugga på som typ "mellis" på jobbet utan smör eller nånting på. gick från 97 till 126 på 3 veckor utan en enda järntablett... (äter ca 5 skivor om dagen)
    Då måste jag testa det. Funkar det lika bra med Finn Crisp tro?
  • lullebo
    elinson skrev 2011-11-18 23:09:18 följande:
    Blev tvungen att kolla upp det (arbetsskada).. 

FinnCrisp innehåller 3,6mg järn per 100g. Men bara 0,2 mg per bit. 
    Bevhovet ca 15mg daglig (om järndepåerna är bra).
    Det innebär att det behövs 75st för att täcka behovet... (sen vet vi inte hur mycket som tas upp i tarmen).

Men 1 Finncrisp + 1msk bredbar leverpastej + en skiva paprika (för att öka upptaget av ikke hemjärn) ger hela 1mg och då håller det med 15 stycken ;)

80g blodpudding ger 15 mg
    7st torkade aprikoser ger 2,9mg
    250mg Välling (berikad) för vuxna ger 4,9mg
    1st ägg ger 1mg

Så blodpudding till middag så är man räddad. Eller aprikoser som snacks, lite välling till frukost/kvällsmat och finncrisp med ägg eller leverpastej ;)

Får kanske testa lite av varje där då. Inte så sugen på att trycka i mig 75 st finn crisp om dagen ;)
    Tack för tipsen :) 
  • lullebo
    roxylady skrev 2011-11-18 22:06:42 följande:
    Okej! Skönt att det var bättre än vad du trodde då :) Oj ja då hade det varit illa om det hade varit segt :S Tur det inte var det :) Jag tyckte man drack sirap ungefär hahah!

Jo men jag har också mått dåligt hela dagen. Känns bättre nu men jag är helt slut efter det där. Önskar att jag hade varit helt ledig idag ändå trots allt..

Okej.. blir du trög? Drick physilliumfrön så kanske det hjälper till lite? Finns på vanliga affären i sådana där fröpåsar du vet? Hoppas du får upp värdet nu i alla fall! Ät mkt citrusfrukter före och efter å drick jouice till!

Jag var helt ledig å det är jag glad över :)

Ja, trög som tusan emellanåt :( Blandar man ut de med vatten eller ngt då för att kunna dricka??  
Svar på tråden Januaribebis 2012