• Some

Januaribebis 2012

minjalin skrev 2011-09-12 19:38:50 följande:
    Men du har inte skickat in några papper då ännu va? För som jag fattade det så får man inte hem några blanketter förrän man gått hemma i 2 veckor och sen ska dom skickas in med läkarintyget och sen är det bara att vänta och hålla tummarna. Hoppas din går igenom! Riktigt surt när man är hemma 100%, jag kommer i alla fall jobba 15 timmar i veckan och en del av den tiden är OB-tid men det är ändå surt om man får avslag för det är ju inte mycket pengar man får för 15 timmars jobb.
    Nej jag är också inne på de där två veckorna man får sjuklön från arbetsgivaren. Jag dock redan skickat in mitt sjukintyg till fk. Så får de väl skicka papper om de vill att jag ska komplettera uppgifterna.
    Ja jag hoppas verkligen att det går igenom, att förlora en hel månads inkomst skulle gå hårt åt vår buffert.
    Men det ska nog gå. Jag håller tummarna för oss båda, och för alla andra som väntar svar från fk.
    happy until proven otherwise
  • Some
    minjalin skrev 2011-09-12 20:48:30 följande:
    Okej, fk sa till mig att sjukintyget inte ska in förrän jag fått hem blanketterna som kommer när jag vart hemma 2 veckor där man ska beskriva sin arbetsdag och förklara varför man inte kan jobba. Men läkarn sa till mig att jag bara skulle skicka in pappret direkt och sen hoppas på svar snabbt så det var tur jag ringde och frågade innan jag skickade in nåt. Men det blir nog bra för oss i slutändan får vi  tro :)
    Jag tror inte det gör så mycket. Jag skickade in sjukintyget utan att fylla i andra papper förra gången också och då blev det godkänt. Det står på min sida på fk att de har tagit emot sjukintyget, så det har iaf hamnat rätt.
  • Some
    RaraS skrev 2011-09-13 07:31:14 följande:

Jag får väl höra med barnmorskan efter allt det här är över om det finns någon att gå och prata med. För om kan komma och prata med någon om förlossningen så borde man väl få prata med någon om resten av graviditeten också? Eller som vanligt känns det som att det bara är jobbiga förlossningshistorier ”som räknas”. Allt som händer under graviditeten är normalt och det får man stå ut med om man vill ha sin bebis. Men som det är nu så kan jag inte tänka mig att bli gravid igen. Jag förstår inte att man kämpade så för att bli gravid, och tänkte att adoption är sista utvägen. Nu känns adoption som ett finfint sätt att skaffa barn!

Det ska finnas en kurator knuten till mödravården. Jag mår verkligen förjävligt den här graviditeten så jag går hos kuratorn. Det är en otrolig lättnad att ha någon att prata med, och jag är glad att jag vågade be om det.
    Jag tycker absolut att du ska ta upp det med din bm, och stå på dig tills du får det du behöver.
  • Some
    Velociped skrev 2011-09-14 11:53:55 följande:
    En nyfiken fråga... Pratar ni med era små i magen? :)
    Nu när han sparkar mest hela tiden pratar jag rätt mycket med honom. Oftast blir det att jag ber honom sparka åt ett annat håll Tungan ute
    Nu känns det som att vi har lite mer av ett tvåvägsförhållande, för han sparkar tillbaka när jag puttar på magen och då blir det lättare att prata med honom. Och så hjälper det att vi vet att det är en han, för mig blir det mer en liten person då.
  • Some
    RaraS skrev 2011-09-14 07:55:35 följande:
    Har startat dagen med att kräkas upp frukosten...usch, värsta tiden på dagen att kräkas tycker jag!

Men dagens fråga!
    Här får man ta influensavaccinet gratis om man är gravid. (Jag vet inte om det är så i hela landet) Är det någon som ska göra det?
    För i tiden, före svininfluensan, tog jag alltid influensavaccinet, för jag jobbade på en firma som betalade det om man ville ha det och jag tyckte det var praktiskt att slippa bli sjuk, och det tyckte ju företaget också. Men förra året struntade jag i det, för att jag bytt jobb och man inte fick det gratis längre och efter allt som sas i media efter svininfluensavaccinet...

Om jag hade fått det gratis så hade jag nog fortfarande tagit det, om jag inte varit gravid. Men nu har man ju bebis att tänka på. Min man tycker jag ska ta det för det finns ju ändå en anledning till varför landstinget rekommenderar gravida och äldre (och säkert några fler grupper) att ta det! 

Man är ju så rädd att barnet ska skadas av vaccinet och samtidigt är man rädd att barnet ska skadas om man får flunsan....       
    Jag vaccinerade mig mot svininfluensan när jag väntade Lillan. Det gick bra och jag är nöjd med det beslutet, men jag kommer inte att vaccinera mig den här graviditeten.
  • Some

Jag har inte skickat in min ansökan om GP än. MIn chef är på semester och har itne tid med mig förrän om två veckor. Det känns inte så kul direkt. Men det finns inget att göra, jag får hoppas att det inte blir för sent.

• Some

Omföderska. Inskrivning vecka 10, glukosbelastning vecka 14, besök vecka 19, besök vecka 22, besök vecka 26, glukosbelastning vecka 28. Sen blir det väl var tredje vecka ett tag, sen varannan och sen varje.

• Some
    RaraS skrev 2011-09-19 15:32:59 följande:
    En BM har väl inte rätt att sjukskriva? Det har inte verkat så här i alla fall. I somras när jag verkligen mådde kasst så sa hon till mig att blir det för illa så skulle jag ringa läkare...men det orkade jag aldrig så det blev inget med det.
    Nej det får dom inte. Men min bm har gjort så båda gångerna att hon har bokat tiden hos mvc:s läkare åt mig.
  • Some
    Kajsa84 skrev 2011-09-21 08:37:39 följande:
    Har hitta en ny Brio Happy Duo där det är separat liggdel och sittdel och skötväska som ingår. Orginalpris 8295 kronor men nu extrapris på 5649 kronor. Vet att Brio vagnarna är mycket populära. Någon som har en erfarenhet??
    Vi har en Brio Happy Duo -10. Jag älskar den. Robust och lättkörd och funkar bra i terräng vilket var viktigt för oss.
  • Some
    LillaEko skrev 2011-09-29 07:40:54 följande:
    En fråga angående urinvägsinfektion.
    Har känt lite krypande trägningar nu på morgonen som man kan göra innan uvi bryter ut. Svider även lite när jag kissat. Brukar i vanliga fall hjälpa med att bara dricka extra vatten en dag.
    Men hur är det nu vid graviditet? Ska man söka direkt vid misstanke? Bm eller vårdcentral i så fall?
    Sök direkt vid misstanke. Jag brukar gå till vårdcentralen när det gäller uvi, även som gravid.
Svar på tråden Januaribebis 2012