• ccecy

Januaribebis 2012

fabler skrev 2011-10-29 21:23:59 följande:
    jag sa till sambon att vi får flytta till finland så vi också får så fina saker sonen var på direkt och säger "Kengät" som är enda finska ord han kan än så länge hihi. Eller ungen kan säkert fler bara att jag inte fattar vad han säger. Har försökt få sambon o lära sonen mer men han är så osäker och vill inte lära fel... men han kan ju prata med sina släktingar så helt värdelös tror jag inte han är. Men när sambon märkte att sonen kan vissa tecken (teckenspråk) och nu även vill lära sig engelska ord så har han börjat lite smått att öva lite finska ord.
    Ja jag gillar finland som land :) tycker det mesta fungerar som det skall här iaf, min finska är ju iofs inte den bästa, men får försöka öva upp den nu, men inte de lättaste då man bara har svenskspråkig familj och vänner :) men kul att din son kan iaf några ord finska!  :D
  • ccecy
    Snusmumriken80 skrev 2011-10-29 22:08:08 följande:
    Jaså. Är du härifrån? Jag har bf 26/12, har haft olika bud i januari med så därför är jag kvar här:) Och hon har 4 januari, tror jag d va:)
    jasså okej ! :) ändå tidigt i januari isåfall :)  Jo påsätt o vis är ja väll därifrån, Föddes där, men sedan flyttade jag till österbotten som liten(3år). sedan flyttade jag tillbaks för att studera och nu flyttade jag tillbaks till österbotten, då förhållandet inte blev som man ville o sådär. kände att det kan vara skönt med stöd från släkten, visst har jag många bra vänner på åland, men endå inte riktigt samma sak! :) men kan bra hända ja flyttar tillbaks nångång :)
  • ccecy
    got2b skrev 2011-11-01 12:23:03 följande:
    Angående vikt har jag gått upp ca 12kg nu. Är i v 27. Tror min kropp behöver gå upp en del nu eftersom jag är underviktig i normala fall och inte går upp nåt annars oavsett vad jag stoppar i mig. Är så rädd att tappa för mycket efteråt sen. Vill absolut inte väga mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Målet efter graviditeten är att inte hamna under 60kg i alla fall.
    då är de bra att du går upp lite :) Ja har dock en kompis som har lite samma problem, och hon gick nog ner lika snabbt efter hennes andra gravilitet, så nu är hon nästan nere på "normalvikt" igen, efter 2månader, och hon gick upp ungefär 18kg under hela graviditeten, men hon försöker hålla vikten :)   själv är jag bara nöjd att inte ha behövt gå upp allt för mycke ca 2kg och går in i v30 imorgon :) har iofs några kilo extra från början så :)
  • ccecy

Jag tror nog inte jag känt min bebis hicka ännu, gick in i v30 idag, där emot har jag väligt lågt hb verkar de som även om inte tanten på rådgivningen sa något än att ja skulle försöka komma ihåg att ta multitabsen varje dag, burkar kunna glömma dom emellanåt, HB låg på 109, då det är väl lite i lägsta laget, kanske därför jag är så otroligt trött :) Men annars var allt bra :) Låg mitt på SF-kurvan denhär gången, senast låg de lite under :)

• ccecy

Vad alla verkar må dåligt, o ha ryggont o sådär :/ Ja har mått dåligt 2 dagar av hela gravilteten ordentligt, då var jag magsjuk, annars kanske ja haft lite små illamående lite nu också då lite sådär som man kan ha annars fast man inte är gravid, mår ja såhär bra till slutet skulle ja nog kunna vara gravid hela tiden :) Har dock blivit lite trött och sådär , men det beror nog på det låga hemoglobin värdet som låg på 109 igår, så fort ja kommer ihåg alla vitamin tabletter lär det nog ordna sig det med :) Tror ja inte känt en ända sammandragning heller, vet inte om det är bra eller dåligt? är ju förstföderska och i v30. men dom kommer väl

• ccecy

Så olika det kan vara, det är så svårt att förstå sig på allt som skrivs att det skall vara si och så, då börjar man nog fundera lite hur de ska vara :) Men skönt att man nästa gång får gå genom förlossningen o sånt på mrc, skall föda utan smärtstillnad, eller ja allt smärtstillnade som kommer ifrom av sprutor, det är mina planer iaf :) Har något av er fött utan smärtstillnade ?

• ccecy
    minjalin skrev 2011-11-03 12:52:38 följande:
    Jag födde min första med bara lustgas sista 2 timmarna och det gick kanon :) Kände inte att jag behövde nåt annat eftersom jag ärligt kunde säga till mig själv under förlossningen att jag kunde tänka mig att göra om det. Barnmorskan frågade om EDA när jag var öppen 8 cm och hade ordentligt ont men jag tackade nej, och även om jag hade tackat ja hade jag nog knappast hunnit få den för 20 minuter senare var det dags att krysta och efter en timme krystvärkar var han ute :p
    Skönt o höra, så mycke tal o alla smärtlindringar o saker, o jag som har fobi för strupor, vet dock inte hur ja klarat ta 3tatueringar, men det känns som att de inte är samma sak. Så jag kan tänka mig att ta bedövningsmedel om det verkligen ite går utan, ja utesluter nog inte dom helt även om jag helst avstår dom :)  men lustgas kan ja nog tänka mig använda mig av :) Hur lång var din första förlossning då ? :) tror de kan bli jobbigt om det är en långdragen förlossning att orka med :p 
  • ccecy
    minjalin skrev 2011-11-03 17:31:37 följande:
    Nä så tänkte jag också. Att jag ville inte ha EDA om jag absolut inte behövde det. Men hade jag haft så ont som jag hade i slutskedet när jag öppnade mig 2 cm på 20 minuter i flera timmar så hade jag nog tackat ja ;) Jag hade värkar hela dan som bara var som små ilningar i ryggen så dom gjorde inte ont och jag kände bara topparna som små ilningar. Men jag räknar från första riktiga värken som verkligen kändes när den började och slutade och som jag vaknade på natten av och den kom 5 timmar innan han var ute. Men första 2 timmarna hade jag inte ont utan det var väldigt lindriga värkar som kom tätt men jag åkte in efter 2 timmar och då var jag öppen 6 cm och då började värkarna kännas, men var inte alls speciellt jobbiga utan helt okej. Började med lustgas efter en timme och då började det göra ont på riktigt och värkarna var täta och intensiva men då var det ju snart dags att krysta och sen var man fullt upptagen med det och sen var han ute :P En riktigt drömförlossning måste jag säga :) Men är rädd för att det kan gå ruskigt fort nästa gång dock!
    jag hoppas jag kan ha samma tur :) fast det blir som det blir, man ska nog inte stressa upp sig på alla mardröms förlossningar som slutar i akutkejsarsnitt osv. då tror ja hela förlossningen av sig självt blir jobbigare, utan att man skall ta det som det kommer :)  o så får man hoppas att din förlossning inte går allt för mycke snabbare denhär gången ! ;p har du låg väg till förlossningen annars då ?:)
  • ccecy
    minjalin skrev 2011-11-03 19:15:31 följande:
    Precis. Ingen idé att stressa upp sig. Folk älskar att berätta om sina mardrömsförlossningar, men drömförlossningarna får man sällan höra talas om ;) Jo det hoppas jag med. Tar en kvart ungefär med bilen till sjukhuset så det är inte så långt, men ska ju fixa barnvakt och så också. Men i värsta fall får ju han följa med så får mina föräldrar hämta honom på sjukhuset men sätter det igång mitt i natten är jag inte så pigg på att släpa upp honom mitt i natten. Men förhoppningsvis förvarnar det lite som det gjorde sist.
    jag hoppas verkligen att man slipper alla snöstormar och sånt sedan närmare BF, har 100km till sjukhuset här, så de tar ju sitt lilla tag de med :p o är de dåligt väder är de ju inte mycke roligare :) man får hoppas på det bästa :D
  • ccecy
    Pamper skrev 2011-11-04 18:50:53 följande:
    Hej alla!
    Har varit med här ett bra tag nu...

Verkar dock som om jag är den enda ensamstående mamman =( o det får vi ju säga e bra!
    barn behöver en mamma o pappa, men så blev d inte här o det var aldrig aktuellt för abort för min del o särskilt inte efter att vi varit "lyckligt" gravid tillsammans i 8 veckor.....

men men jag kämpar på! man e bara så ensam i allt, inte så att man inte har ngn o dela allt med men just de dagarna när man bara behöver en kram e d extra jobbigt.

Hur som helst-
    går på gravid pilates o det e jätte häftigt o vilka muskler man tränar som jag inte ens visste fanns!

glukosbelastningen på måndag men den serveras med is o citron av min barnmorska o så tar vi en undersökning under tiden- är i v28 så det ska nog gå bra! ska bara  ta med mig frukt- bra o ha efteråt =)

elison- undrade själv vad den kula egentligen kunde vara men nu vet ja!

mina foglossningar har lugnat ner sig rejält o d e man glad för!

men nu e det halsbrännan ja brottas med.... mandel funkade i en vecka men nu kan ja knappt sova så....
    någon som testat galieve?? barnmorskan tipsade om den då ja hatar känslan av gaviscon i munnen.....

lite fredagsmys blir d här med en film o tända ljus!
    trevlig helg alla  o glöm inte nära o kära som lämnat oss, sätt ett ljus på graven!
    Du är nog inte den ända som blir ensamstående! för här har du en till! hur går det för dig annars då?:) du har vänner som stöder o familjen ?:)
Svar på tråden Januaribebis 2012