• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 20:39:48 följande:
    Man skulle komma ifrån denna korta livslängd och snara slakt om man inte födde upp de djuren överhuvud taget, pga ändrade efterfrågemönster.

Jag tycker inte att insemination av djur känns värdigt. Djuren blir produktionsenheter i stället för individer som jag ser det.

Bla det höga proteinintaget i väst är en grogrund för slitage på inre organ och för cancersjukdomar osv.
    Jag tror att det ligger tränder i att inte äta kött, som kommer och går, tror aldrig att alla kommer bli vegetarianer.

Men om du är mot att man seminerar djur då borde du vara emot seminering av männikskor och ivf behandlingar och liknande? De är ju samma sak. Eller har människor rätt att skaffa barn på vilket sätt som helst bara för att vi vill, men inte djuren?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-03 11:24:49 följande:
    Jag tror att det ligger tränder i att inte äta kött, som kommer och går, tror aldrig att alla kommer bli vegetarianer.

Men om du är mot att man seminerar djur då borde du vara emot seminering av männikskor och ivf behandlingar och liknande? De är ju samma sak. Eller har människor rätt att skaffa barn på vilket sätt som helst bara för att vi vill, men inte djuren?
    Skillladen mella inseminering i djurindustrin och av människor är att människorna är väl medvetna om vad som sker och syftet och ger tydligt samtycke. IVF-behandlingar har en hög grad av eget val med. Personlige skulle jag dock i o för sig inte välja ivf   eftersom jag inte har så stark längtan efter att bli förälder.
  • luna1
    JabbaTheHut skrev 2011-05-03 11:24:49 följande:

Du kan väl inte jämföra mänsklig seminering med det som sker inom djurindustrin.. Om du nu är mjölkbonde borde du väl känna till hur man avlar fram semitjurar och väljer ut vem som är mest värdefull utifrån hur bra hans kalvar mjölkat, hur lätthanterliga de varit, hur deras juver sett ut osv. För att inte tala om att djur som inte längre har ett ekonomiskt värde går till slakt. Djuren behandlas som rena maskiner eller produkter. Går ju inte att jämföra med mänsklig inseminering där det hela är helt frivilligt. 
  • JabbaTheHut
    Sarah f skrev 2011-05-02 20:29:30 följande:
    I vårt övergödda hörn av världen kan man i alla fall bestämt säga att den stora massan skulle må bättre av att äta mer grönsaker och baljväxter och mindre köttprodukter. Vi äter betydligt större mängder än vi behöver för att må bra. (Det är dessutom inte ett problem i sig att vi äter för mycket vegetabilier, utan att andelen föda som kommer från växtriket är för låg).Eller är det din åsikt att vi mår bra av att äta för mycket?
    men jag mår inte dåligt, altså borde jag inte äta för mycket eller hur?
  • JabbaTheHut
    luna1 skrev 2011-05-03 13:28:22 följande:
    Du kan väl inte jämföra mänsklig seminering med det som sker inom djurindustrin.. Om du nu är mjölkbonde borde du väl känna till hur man avlar fram semitjurar och väljer ut vem som är mest värdefull utifrån hur bra hans kalvar mjölkat, hur lätthanterliga de varit, hur deras juver sett ut osv. För att inte tala om att djur som inte längre har ett ekonomiskt värde går till slakt. Djuren behandlas som rena maskiner eller produkter. Går ju inte att jämföra med mänsklig inseminering där det hela är helt frivilligt. 
    Men när man seminerar en ko gör man det när hon är brunstig (dvs kåt). Ett djur blir brunstigt för att hon vill ha en kalv, sen om man sköter det med hjälp av seminering eller om man har en tjur som går hos korna är precis skit samma. Fördelen med seminering är man kan styra hur man vill att avkomman ska bli genom att välja vilka gener man vill att den ska få.
    Precis som vid mänsklig seminering där man, om jag inte är helt ute och cyklar, får välja på diverse saker hos de som lämnat sperma tex hårfärg ögonfärg längd osv.

Jag lovar dej, korna är oxå jävligt frivilliga!
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-03 13:23:22 följande:
    Skillladen mella inseminering i djurindustrin och av människor är att människorna är väl medvetna om vad som sker och syftet och ger tydligt samtycke. IVF-behandlingar har en hög grad av eget val med. Personlige skulle jag dock i o för sig inte välja ivf   eftersom jag inte har så stark längtan efter att bli förälder.
    En brustig ko är just brunstig för att hon vill ha en kalv, om de är en tjur som sätter på henne eller om de görs via seminering de skiter hon i. Att ha en tjur hängandes på ryggen som bankar på henne kan många gånger vara värre för en ko än seminering om tjuren är för stor och tung och istället bryter sönder något på kon.
    Fördelen med seminering framför tjurbetäckning är även att man har en större möjlighet att variera vilka gener som sammanförs och på de sättet mindska inaveln.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-03 18:42:23 följande:
    En brustig ko är just brunstig för att hon vill ha en kalv, om de är en tjur som sätter på henne eller om de görs via seminering de skiter hon i. Att ha en tjur hängandes på ryggen som bankar på henne kan många gånger vara värre för en ko än seminering om tjuren är för stor och tung och istället bryter sönder något på kon.
    Fördelen med seminering framför tjurbetäckning är även att man har en större möjlighet att variera vilka gener som sammanförs och på de sättet mindska inaveln.
    Vi ahr inte samma syn på inseminering. Jag skulle aldrig kunna göra det på ett djur. För mig skulle det inte kännas värdigt.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-03 21:16:11 följande:
    Vi ahr inte samma syn på inseminering. Jag skulle aldrig kunna göra det på ett djur. För mig skulle det inte kännas värdigt.
    Anledningen till att vi inte har samma syn på det hela är för att du inte vet hur det går till och att du tror att det skadar djuren.
    Simpelt..
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-04 10:41:13 följande:
    Anledningen till att vi inte har samma syn på det hela är för att du inte vet hur det går till och att du tror att det skadar djuren.
    Simpelt..
    Det är inte alls anledningen. För det första är jag emot djuruppfödning i ett större perspektiv vare sig man kör med insemination eller inte. För det andra vet jag en del om hur det går till och jag ser det inte som värdigt. Sedan om det skadar djuret enligt en rent veterinärmässig bedömning är en annan sak.

Ett exempel på när det om vi tar mjölkkor som exempel är förståss genom att det är en del av den hantering
    som sliter ut dem ganska fort. 1940 lär en mjölkko ha levt i 15 år men nu i kanske 4-5 år.
  • Sven Erik Johansson

Djurindustrin förstör miljö. Östersjön håller på att förvandlas till en "JÄTTELIK KLOAK" med djurbajs
    och övergödning och syrebrist som slårt mot olika organismer, tex torskar.

svt.se/2.149972/1.2411243/vart_grisiga_hav

Svar på tråden Är det rätt att äta djur?