Primrose skrev 2011-04-29 17:44:57 följande:
Jag vet att det är något annat och att alla får det, förr eller senare. Men resultatet blir litet detsamma, eller? Dvs. om man är översynt ser man dåligt på nära håll, precis som vid ålderssynthet?
Själv funderar jag på att byta ut hornhinnan till en artificiell (när jag får råd) - då blir man av med ålderssyntheten (för livet), som jag har förstått det?
Man kan säga att översyntheten och åldersyntheten har samma resultat men olika orsaker. Så är man som ung dvs omkring 25år och är översynt kommer man behöva starkare glas för att läsa när man är omkring 40år. Är man däremot närsynt kommer man behöva svagare glas för att kunna läsa när man är ca 40år. Men det är generellt sett, vi är ju olika individer och det kommer gå olika snabbt vid olika åldrar.
Hornhinnan har inget med åldersyntheten att göra, den påverkar när- och översynen. När man gör en laseroperation av över- eller närsynfel så väldigt enkelt uttryck så hyvlar man lite i hornhinnan så ljuset bryts på näthinnan istället för framför eller bakom.
Linsen påverkar åldersyntheten, och vad jag vet så kan man inte operara bort den idag, ålderssynfelet alltså.
När man är ung så är linsen mjuk och rörlig så man har lätt för att ackomodera, dvs få fokus. Man drar ut och klämmer ihop linsen beroende på om man vill ha fokus på nära eller långt håll, det är en sån kroppsliggrej som man gör omedvetet
När man blir i 40 års åldern brukar många märka att det är svårt att läsa det beror på att linsen stelnat och att man inte kan dra ut och dra ihop linsen lika mycket som tidigare.
Vad man gör numera när man opererar för gråstarr är att korrigera ett ev över- eller närsynfel. Man byter då ut linsen i ögat och sätter dit en artificelllins så man ser normalt på långthåll men man kommer ändå behöva läsglasögon för att man inte kan ackomodera.
Förstår du?