Inlägg från: Houston Dogg |Visa alla inlägg
  • Houston Dogg

Karpaltunneloperation

Jag gjorde denna operation för ca 6-7 veckor sedan och har gått tillbaka till jobbet. Jag har fortfarande ganska ont i hela handen, ibland hela armen, jag undrar om det är normalt? Jag kan absolut inte använda handen som jag gjort tidigare och jobbet har blivit besvärligare.

Har varit på någon koll hos arbetsterapeuten och det såg bra ut tyckte hon. Skulle egentligen varit tillbaka där i dag men det blev så stressigt här med gapiga ungar osv så jag kom aldrig iväg. Det hade varit intressant att höra andras erfarenheter. Sen skulle man ju efter operationen inte lyfta tungt, men vad är tungt egentligen? Jag använder vänstran så mycket som möjligt men ibland måste man ju använda två händer.

• Svar på tråden Karpaltunneloperation
  • Houston Dogg

Ok, tack så mycket för svaret, då vet jag ju lite vad jag har att vänta i alla fall :)

• Houston Dogg

Angelina - jag rider också och just ridningen klarar jag bra, men får numera använda uppsittningspall. Dessutom har jag svårt att rykta hästen då jag inte kan göra svepande rörelser. Jag har försökt använda handen så normalt som möjligt i jobbet men det är omöjligt, jag klarar inte av det.

Jag skulle egentligen opererat den andra handen om en vecka, men  jag kommer att skjuta upp den operationen annars kan jag ju inte göra mitt jobb :) Jag jobbar som djurskötare och ibland är det tungt, man klämmer och trycker mycket när man ger injektioner och det kan jag bara inte med den opererade handen.

• Houston Dogg

Jag var bara sjukskriven 2 veckor, men det var jag själv som tryckte på och ville jobba med löfte om att jag inte behövde göra något "tungt eller besvärligt" för då får jag hjälp med det. Men jag tycker jobbet funkar bra ändå, bara jag inte använder den opererade handen till vissa grejer.

Nu vet jag att det tar lite längre tid för vissa innan det läker, så jag tar det lugnt med vissa arbetsuppgifter. Tack för hjälpen !

• Houston Dogg

Jag har ingen sjukgymnast?

• Houston Dogg

Henne skulle jag ju träffat igår men det hann jag tyvärr inte med. Sist sa hon att det såg bra ut och att jag hade fått tillbaka det mesta av styrkan i handen. Jag känner inget större förtroende för henne.

• Houston Dogg

Intressant att läsa hur ni andra upplevt det.

Nu uppfattade jag det som att det för vissa tar längre tid innan det läks och därför tror jag att mitt tillstånd är normalt, och jag använder handen lite lagom, skippar de arbetsuppgifter som känns omöjliga helt enkelt. Jag fick faktiskt inga övningar när jag var hos arbetsterapeuten mer än de jag fick precis innan operationen. Däremot rådde hon mig att massera ärret så att det liksom inte skulle växa fast i det undre hudlagret.

Svar på tråden Karpaltunneloperation