• buffybus

En hona o en hane

Hejsan Förr hade jag ett marsvin o en hane kanin. Satte ut annons på marsvinet då jag va mer sugen på en till kanin o plus att marsvinet kunde få va med andra marsvin. Kom en tjej o hämta henne o så hade hon en kanin hona i utbyte. Ja jag tacka för det. Det är en lejonhuvad kanin jätte fin glömde dock bort det viktigaste i all röra. Typ hur gammal är hon? Har hon fått bebisar innan? Bott ute el inne? (hon bodde förmodligen ute) Nu står dem i varsin bur inomhus då jag ska kastrera hanen. Men kan man sen sätta ut dem tillsammans? Tänk om dem slåss?? Hoppas det går bra för det va min lilla plan ju. En annan fråga. När jag klappar henne i buren gör hon ett ljud. Typ knorrande. Är det som hon morrar åt mig ? Eller pratar hon bara kan dem prata ens? Tacksam för svar el tips :)

André -08 & Emma -09
  • Svar på tråden En hona o en hane
  • buffybus

Kanske nån vet om lejonhuvade kaniner brukar knorra??? Vill bara veta om hon e aggressiv el inte

André -08 & Emma -09
  • Tudor 05

hej hej!

Honor och kastrerade hanar går oftast bra ihop. Sätt in honan i hanens bur bara och inte tvärtom, då honor vaktar buren hårdare än hanar.

Jag har många kaniner, och en del av mina honor knorrar/kluckar värre än en hönsgård när man kommer ibland, haha. Och det är när de är brunstiga = typiskt nu på våren. Då kan de vara lite tjurigare ;)
    Sen avtar det och de är hur goa som helst.

Jag fick nyligen hem en ny hona som tidigare bott inne, men i och med att det är varmt ute nu så är det ju inga problem att sätta ut henne.... oj såg nu att du skulle ha båda inne.... ser hon ut att tycka det är varmt? Det brukar vara värre för utekaniner att komma in än tvärtom. Men nu är det ju som sagt ganska varmt ute med, så det borde inte vara nån fara.
    I allafall, den honan som jag precis skaffat är en unghona på¨5 månader´och 1,5 kg, och hon bor nu tillsammans med min kastrerade 3-åriga hane på 3 kg. Inga problem!
    Han var ju väälkdigt intresserad första dagen, och försökte para sig, men nu finns inga såna tecken alls. De är superbra kompisar nu :)

• Tudor 05

just det, tänk på att du inte kan sätta ihop dem direkt efter kastrering, utan du ska nog låta det gå en månad till eller så (det KAN bli ungar annars).

och sen att buren är minst 100x50. men det är i absolut minsta laget för två kaniner. Jag skulle rekommendera minst 120x60 men helst större.

• Pussakaninen

knorr kan betyda både brunst, agresivitet & "mysighet" (typ som katternas spinnande)
    beror lite på hur det andra krops språket uppfattas.

Tänk på att dem även ska bo minst 3 veckor ifrån varandra när hanen väl är kastrerad. Är inte många vetterinärer som säger det.

och sen hur du ska gå tillväga?, du kan ju börja redan nu med att vänja dem vid deras dofter, ex ha deras rastgårdar brevid varandra. Sen kan du sätta ner den mest dominanta ner till den mest underlägsnaste, Oftast brukar honan ses som mest dominant & då sätter man ner henne i hanens rast gård, inte direkt i buren & i början kanske du endast låter dem träffas i rastgården.

Lite svårt att säga hur just du ska göra då alla kaniner är så olika. Vissa är jätte lätta & man kan iprencis bara "kasta ihop" dem medans man med ett annat "par" får kämpa länge.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • buffybus

Hej tack så mkt läst på en del men man har fått mer info nu. Alltså tror inte hon har problem med o bo inne. Tycker dock synd om henne om hon nu e van o va ute men kan ju tillägga att här e kallare inne än ute. Har ingen värme igång alls. Det kan nog va så att hon e typ brunstig o skyddar sin bur. Tror hon skulle bita mig en ggn men jag tar det försiktigt o vänjer henne o bli klappad lite åt ggn. Men får se till o bygga en bur snarast. Så kan ju hon få komma ut först el är det dumt? Kanske hon vaktar buren för hanen sen? Han måste kastreras först ju :-/ haha ja man skulle tänkt lite snabbare ibland :)

André -08 & Emma -09
  • Pussakaninen
    buffybus skrev 2011-04-30 20:01:57 följande:
    Hej tack så mkt läst på en del men man har fått mer info nu. Alltså tror inte hon har problem med o bo inne. Tycker dock synd om henne om hon nu e van o va ute men kan ju tillägga att här e kallare inne än ute. Har ingen värme igång alls. Det kan nog va så att hon e typ brunstig o skyddar sin bur. Tror hon skulle bita mig en ggn men jag tar det försiktigt o vänjer henne o bli klappad lite åt ggn. Men får se till o bygga en bur snarast. Så kan ju hon få komma ut först el är det dumt? Kanske hon vaktar buren för hanen sen? Han måste kastreras först ju :-/ haha ja man skulle tänkt lite snabbare ibland :)
    Om hon skyddar boet på det sättet skulle jag inte satt ut henne först.
    Den dominantaste ska alltid flytta in i den andres bur.
    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
Svar på tråden En hona o en hane