• RainMan1x7x

Kan pengar köpa lycka?

Ja vad säger ni? Jag säger Ja. Jag kan berätta att när jag var 16-17 hade jag inte pengar till varken skor eller kläder. Jag bodde i ett av USA:s fattigaste områden och hade bara råd att äta varannan dag. Då var jag inte lycklig. Nu har jag ganska gott om pengar, vi bor fortfarande i samma områden men nu har vi cash till det mesta. Jag blev lycklig när jag fick pengar. Man slipper gå runt och vara hungrig, man har komfort och man slipper oroa sig hela tiden. Jag är säker att desto mer pengar man tjänar desto lyckligare blir man.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan pengar köpa lycka?
  • Thursday

Klart att de kan.

Däremot tror jag inte nödvändigtvis på ditt sista påstående, ju mer pengar, desto lyckligare.

• Kimona

Ja, men inte om det enbart pengar. I kombination med kärlek kan man nog bli lycklig av pengar (att ha råd att skämma bort varandra o.s.v) men att vara ensam med en massa pengar tror jag inte gör en lyckligare

• Thursday
    Kimona skrev 2011-04-30 17:04:15 följande:
    Ja, men inte om det enbart pengar. I kombination med kärlek kan man nog bli lycklig av pengar (att ha råd att skämma bort varandra o.s.v) men att vara ensam med en massa pengar tror jag inte gör en lyckligare
    Att svälta ihjäl tillsammans med någon man älskar lär knappast vara direkt festligt det heller.
  • zygoma girl

Den som säger annat har aldrig haft ont om pengar.

Få saker kan göra en så olycklig som att oroa sig för att kunna betala hyran eller nya skor till barnen eller inte ha råd att köpa bra mat.

Men givetvis är det ingen garanti för lycka att ha pengar - chansen att man ska vara lycklig ökar dock betydligt när man itne måste lägga all kraft och energi på att överleva.

• Pimpinellan

Ja,om man kan köpa nåt som skulle göra en verkligt lycklig,t.e.x ett barn. Och ja,jag kallar det köpa om det handlar om kostnader för att bli gravid/få barn.

• Pyff

He who says that money can´t buy happiness just don´t know where to shop!

Pyff på er!
  • Art Vandelay

Lite svårt att jämföra hunger med lycka. Jag hade dåligt med pengar när jag var yngre men jag var ändå lycklig för jag hade ett roligt liv.  Jag minns att jag åt havregrynsgröt utan varken mjölk eller sylt till (blä) och rullade cigaretter på gamla fimpar (urk).
    Det hade iofs underlättat att ha mer pengar när jag var ung, men jag skulle aldrig vilja byta ut den tiden för den har gett mig livserfarenhet.
    Nu har jag det bra ställt och är fortfarande lycklig men på ett annat sätt. Däremot så hade jag knappast blivit lyckligare nu om jag hade vunnit några miljoner.

• Kimona
    Thursday skrev 2011-04-30 17:04:56 följande:
    Att svälta ihjäl tillsammans med någon man älskar lär knappast vara direkt festligt det heller.
    Det skrev jag inget om. Jag skrev bara att för att bli lycklig av pengar bör man nog även ha kärlek i sitt liv. Det är väl aldrig "festligt" att svälta?
  • lilla mej

ja du om du ar frisk och har karlek runt dig mar du sakert battre med pengar...

men ar du doende i cancer utan nagon att dela resten av ditt liv med, men ett stort fett bankkonto skulle du nog onska du var fattig men frisk och alskad istallet....

visst vissa bekymmer forsvinner nar man har pengar, men det betyder inte att du blir lycklig heller.... 

Svar på tråden Kan pengar köpa lycka?