• RainMan1x7x

Kan pengar köpa lycka?

Ja vad säger ni? Jag säger Ja. Jag kan berätta att när jag var 16-17 hade jag inte pengar till varken skor eller kläder. Jag bodde i ett av USA:s fattigaste områden och hade bara råd att äta varannan dag. Då var jag inte lycklig. Nu har jag ganska gott om pengar, vi bor fortfarande i samma områden men nu har vi cash till det mesta. Jag blev lycklig när jag fick pengar. Man slipper gå runt och vara hungrig, man har komfort och man slipper oroa sig hela tiden. Jag är säker att desto mer pengar man tjänar desto lyckligare blir man.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan pengar köpa lycka?
  • Cornellia

Nej, dock är det lättare att uppfylla basbehoven om man har pengar. Basbehoven tror jag behöver uppfyllas för att ha en chans att bli lycklig.

BF 1/9 2011
  • Boothwalker

Nej. Men man kan köpa saker man blir lyckligare av. Men allt man behöver för att bli lycklig kan inte köpas.

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Matillin

Ts- Visst kan man bli lyckligare upp till en viss gräns. Men det stämmer inte att man blir lyckligare ju mer pengar man har. Om man har råd att åka utomlands två g om året bo i ett fint hus köra en fin bil och köpa fina kläder så blir man inte lyckligare för att man har råd att resa 4 g utomlands köra 2 fina bilar bo i ett ännu finare hus osv. Har man det grundläggande bra och kan unna sig guldkant i tillvaron så blir man inte lyckligare för att man har 10 miljoner på konton i stället för 2. Detta har det forskats på.

• jassikan

Nej.

Men med pengar kan man slippa en hel del bekymmer och få en bekvämare tillvaro.

• Miss Cee

ja absolut.

Sen är det givetvis inte så att varje krona över en miljard gör dig ett litet snäpp lyckligare än om du ägde en krona mindre... men självklart gör pengar dig lyckligare. Har du en god ekonomi så kan du unna dig en guldkant, du kan betala alla räkningar och slipper ha ont i magen över ekonomin, du kan ta hand om din hälsa bättre och göra roliga saker med vänner och familj, behöver kanske inte jobba lika mkt osv.

• auster

Ja, men den lyckan per krona minskar exponetiellt

• gryning2

Kan varken rösta ja eller nej. Om man har pengar till det nödvändiga och dessutom har lite över till nöjen tror jag man är som lyckligast. Däremot måste man ju ofta jobba onödigt mycket för att dra in de riktigt stora inkomsterna. Jag hoppas klara mig på deltidsjobb bara jag drar in så mycket att det går runt. Fritid är också värt mycket.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • gryning2

Tycker det är en sjuk tanke att vi ska jobba mer och mer som budskapet faktiskt ofta är. Bristen på tid att göra allt vardagligt "måste" ska kompenseras genom att köpa dessa tjänster från olika företag (städning, handling, hämta på dagis o.s.v.). Då har man väl missat mycket av själva livet liksom?

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Teyla Emmagan

Japp, pengar kan köpa lycka.

Till en viss grad.

• frun01

Jag har inte läst alla svar. Men, jag vet att pengar inte köper lycka. Visst livet blir ju enklare om man har basbehoven täckta, men du får mer problem ju rikare du blir. Istället för att du oroar dig för hur du ska få mat oroar du dig för om du gjorde rätt beslut som köppte det där eller om du har investerat dina pengar rätt. Ifall om personen bara är med dig pga att du har massa pengar eller om du slösar om du åker utomlands. Alltså du måste hela tiden tänka på vad du gör.med så är det ju när man inte har pengar också. Mellan är nog bäst...

Svar på tråden Kan pengar köpa lycka?