• Turboplingen

    Någon här som har gerbil?

    Vi va inne i en djuraffär igår och kollade på smådjur.
    Jag själv har haft marsvin när jag va ung, tyvärr kan vi inte ha det då jag antingen är allergisk mot de
    eller höet.

    Så vi läste och pratade med en ur personalen och kom fram till att Gerbiler kanske är ett alternativ för oss.
    Har varit inne och läst lite om allergiker och Gerbiler och det låter ju positivt.

    Nu undar jag om någon här inne har Gerbiler?
    Kanske till och med en allergiker?
    Hur är de små djuren att ha? Är de aktiva och roliga och titta på?


    Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Svar på tråden Någon här som har gerbil?
  • JemiSilver

    Vad kul att du funderar på gerbiler, de är helt underbara! Just nu har jag tio små liv här hemma. Glad

    Jag har inga allergier själv, men jag kan tänka mig att det är "svårt" att reagera på gerbiler. Djuren luktar nästintill ingenting och inte buren heller, så för doftens skull skulle man nog aldrig behöva byta spån. Men de använder ju sandbadet som toalett så den skålen kan börja lukta lite om man glömmer den alldeles för länge. Och kutterspånet dammar något otroligt, iaf om man har fyra burar i ett rum.. Tungan ute Det finns al och asp-spån/flis som tydligen inte skall damma så mycket, jag testade något av det (kommer tyvärr inte ihåg vilket) men tyckte att det var för dåligt material för gerbilerna att bygga sina gångar i. 

     Jag tycker att de är jätteroliga husdjur! De är ofta igång med någonting, gräver gångar, boar, putsar varandra, gnager på kartong, försöker ta sig ut.. Flört De är väldigt nyfikna av sig och älskar att springa runt på golvet och på möbler för att utforska. Om man kelar och leker med dem mycket så blir de snabbt tamma och vill komma ut och klättra på armen. Några av gerbilerna jag har hinner jag knappt öppna hos innan det sitter någon på axeln Glad

    Så gerbiler är verkligen husdjur jag kan rekommendera. Jättemysiga och lättsköta. 
    Är det något speciellt du undra över så fråga på Solig

  • entity

    Här är en till med gerbiler! Kan rekommendera dem varmt och även här kan du fråga om du undrar. Jag har under årens lopp hunnit med många små rackare så jag har sett och hört det mesta!

    Om du inte klarar av spånet så kan man använda toalätt, dvs kattströ modell papperspellets. nackdelen där är att det är svårare att gräva gångar i, så isåfall behöver du stötta upp så att säga med papprör och liknande. Inga plastgrejer dock, kan vara värt att ha i åtanke.

    Sedan ska de inte ha hjul, inte gallerburar, och ska alltid hållas i par!

    Men de är pigga både dag och natt, väldigt roliga att kika på också :) Helt underbara små djur!

    Som sagt, undrar du något så fråga!

  • faffner

    Jag har inte gerbiler nu, men jag har haft. Jag ser att du redan har fått några bra svar :)

    Jag hade stora akvarier till mina gerbiler och det funkade väldigt bra. Stor yta och de är ganska djupa. Dessutom kostar det inte många hundralappar att köpa på blocket till exempel. Fördelen med att ha ett akvarium/terrarium är att man kan ha väldigt mycket spån och sand som de kan gräva tunnlar i utan att det sprätter ut precis överallt.

    Till lock hade jag en perforerad metallplatta som var vikt i kanterna. Fungerade perkekt :)

    Nu blev jag sugen på att ha gerbiler igen juuu!

  • astro

    Har haft en, som blev allas älskling. Bland alla våra husdjur kanske den gulligaste ... till och med maken grät på begravningen.

    Tomma toarullar byggde hon bo av och hon älskade hasselnötter.

    En smula ömtåliga är väl gerbiler, men är man bara rädd om dem så får man underbart mycket tillbaka. 


  • Turboplingen

    Tack för svaren!
    Vi kommer vänta tills efter sommaren och alla aktiviteter innan vi bestämmer oss för något.
    Va och pratade med en djuraffär men han va skeptisk till att ha ett sånt litet djur när vi har en
    nästan 4 års tjej hemma.


    Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Norrtjejjen

    bra svar av de tidigare. Är själv seriös uppfödare inom svenska gerbilföreningen. Min sambo har allergi och lite astma, men gerbiler fungerar fint. dock tål han inte dammet, så vi kör just nu med hampaströ, annars föredrar jag träpellets.
    Kom ihåg bara att aldrig någonsin köpa en ensam gerbil, utan de ska leva i par. Jag föredrar hanar framför honor numer eftersom jag upplever att hanarna lever friskare längre om de inte får doftkörteltumör som kan vara ganska vanligt bland framförallt unga hanar.
    Jag har rätt många honor och ofta lever de flesta mellan 2-3 år. Tyvär är de jag haft inte dött av ålderdom utan av sjukdom som hör ihop lite med åldern. Ofta får de äggstokscystor, en del inre blödningar och en annan av hjärtsvikt. Min första hane är kvar fortfarande och blir snart 3 år. Frisk som en nötkärna!
    Annars gillar jag honor för jag upplever de mer aktiva oh mer sociala. Hanar kan vara rätt lata. Iallafall mina.
    Kan säga att gerbiler inte passar småbarn särskilt bra, eftersom de är rätt ömtåliga, speiellt svansen och så är det inget keldjur som te kanin eller marsvin. Gerbiler är ett aktivt djur som man kan ha i handen korta stunder och låta de skutta omkring en stund ute varje dag. Men otroligt roliga att titta på.

  • entity
    Norrtjejjen skrev 2011-05-12 13:58:53 följande:
    bra svar av de tidigare. Är själv seriös uppfödare inom svenska gerbilföreningen. Min sambo har allergi och lite astma, men gerbiler fungerar fint. dock tål han inte dammet, så vi kör just nu med hampaströ, annars föredrar jag träpellets.
    Kom ihåg bara att aldrig någonsin köpa en ensam gerbil, utan de ska leva i par. Jag föredrar hanar framför honor numer eftersom jag upplever att hanarna lever friskare längre om de inte får doftkörteltumör som kan vara ganska vanligt bland framförallt unga hanar.
    Jag har rätt många honor och ofta lever de flesta mellan 2-3 år. Tyvär är de jag haft inte dött av ålderdom utan av sjukdom som hör ihop lite med åldern. Ofta får de äggstokscystor, en del inre blödningar och en annan av hjärtsvikt. Min första hane är kvar fortfarande och blir snart 3 år. Frisk som en nötkärna!
    Annars gillar jag honor för jag upplever de mer aktiva oh mer sociala. Hanar kan vara rätt lata. Iallafall mina.
    Kan säga att gerbiler inte passar småbarn särskilt bra, eftersom de är rätt ömtåliga, speiellt svansen och så är det inget keldjur som te kanin eller marsvin. Gerbiler är ett aktivt djur som man kan ha i handen korta stunder och låta de skutta omkring en stund ute varje dag. Men otroligt roliga att titta på.
    Det är lite trist tyvärr det där, att det är nästintill omöjligt att hitta gerbiler utan cancer i generna.

    Min äldsta blev faktiskt närmare 5 innan hon dog av åldern.

    Själv upplever jag tvärt om, mina tjejer är riktiga slöisar, men hanarna minsann, de lever bus dagarna i ända *S* men de är ju individer.

    Håller dock med om barn, de är inte lämpliga för små barn.
  • Neblina

    Här är en till som haft, hade två en som var beige hete smulan, och en svart och vit som hette skorpan.
    Jag tycker dom är jätte mysiga, smarta och sociala. Våra odlade ju till och med på sina frön, blötte upp ett hörn och la dit frön, sedan käkade de groddarna
    Det som är viktigt är att man är med dom mycket i början, att man ägnar stor tid i början så de får lära känna familjen och blir tama. För de har verkligen en vilja av stål så man får liksom smöra in sig lite
    Jag är själv allergisk mot möss och andra gnagare men gerbiler har inte sammma lukt, så var ingen fara.
    Det man ska tänka på är att ha en stor bur, gärna två honor så de har sällskap, se till att de har mycket gnag matreal då deras tänder har en tendens att växa snabbt. Sedan ge varierande kost.
    Många tror ju att det räcker med frön, men faktum är att det bästa är att ge dem även grönsaker, rökt bacon, köpa larver hos djuraffären etc.
    Sedan älskar de att få springa lösa, vi hade våra i en trapp och de höll på och hoppa runt i flera timmar, upp och ner.
    Så väldigt aktiva små krabater


    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Norrtjejjen
    Birdie skrev 2011-05-14 17:04:03 följande:
    Här är en till som haft, hade två en som var beige hete smulan, och en svart och vit som hette skorpan.
    Jag tycker dom är jätte mysiga, smarta och sociala. Våra odlade ju till och med på sina frön, blötte upp ett hörn och la dit frön, sedan käkade de groddarna
    Det som är viktigt är att man är med dom mycket i början, att man ägnar stor tid i början så de får lära känna familjen och blir tama. För de har verkligen en vilja av stål så man får liksom smöra in sig lite
    Jag är själv allergisk mot möss och andra gnagare men gerbiler har inte sammma lukt, så var ingen fara.
    Det man ska tänka på är att ha en stor bur, gärna två honor så de har sällskap, se till att de har mycket gnag matreal då deras tänder har en tendens att växa snabbt. Sedan ge varierande kost.
    Många tror ju att det räcker med frön, men faktum är att det bästa är att ge dem även grönsaker, rökt bacon, köpa larver hos djuraffären etc.
    Sedan älskar de att få springa lösa, vi hade våra i en trapp och de höll på och hoppa runt i flera timmar, upp och ner.
    Så väldigt aktiva små krabater
    skulle absolut inte rekomendera rökt baon. Dels är det fläsk kött och dels om de ska ha kött, så ska man koka det, dels så innehåller det mängder av salt som är jätteskadliga för njurarna. De kan vara otroligt känsliga för just salter, så inte ens saltsten ska de ha.
    Både hanar och honor SKA leva i sammankönade par.
    Men håller med om att man måste ägna mycket tid åt de från början så de blir handtama
  • Neblina
    Norrtjejjen skrev 2011-05-14 17:50:23 följande:
    skulle absolut inte rekomendera rökt baon. Dels är det fläsk kött och dels om de ska ha kött, så ska man koka det, dels så innehåller det mängder av salt som är jätteskadliga för njurarna. De kan vara otroligt känsliga för just salter, så inte ens saltsten ska de ha.
    Både hanar och honor SKA leva i sammankönade par.
    Men håller med om att man måste ägna mycket tid åt de från början så de blir handtama
    Fast nej de bacon vi köpte var inte saltat, utan lättrökt. Och det fick vi även verifierat av både djuraffär och uppfödaren vi köpte av att det var okej att ge. Och då menar jag inte att man ger kött dagligen, utan vi gav det kanske två gånger i månaden, samt kokt kött också som du skrev.
    Sedan som du skrev också så bör man ju ha två stycken, då av samma kön om man inte vill ha mängder med bebisar, dock är min erfarenhet att hanar bråkar mer och försöker snipa varandra ( bita av den andres kön ).
    Där av föreslog jag honor framför hanar.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Norrtjejjen
    Birdie skrev 2011-05-14 18:00:28 följande:
    Fast nej de bacon vi köpte var inte saltat, utan lättrökt. Och det fick vi även verifierat av både djuraffär och uppfödaren vi köpte av att det var okej att ge. Och då menar jag inte att man ger kött dagligen, utan vi gav det kanske två gånger i månaden, samt kokt kött också som du skrev.
    Sedan som du skrev också så bör man ju ha två stycken, då av samma kön om man inte vill ha mängder med bebisar, dock är min erfarenhet att hanar bråkar mer och försöker snipa varandra ( bita av den andres kön ).
    Där av föreslog jag honor framför hanar.
    jaha, annars brukar det vara tvärtom. Man kan ha flera hanar ihop men helst inte fler än två honor. Men alla individer är olika, men generellt så är honor mer dominanta och bråk brukar oftast uppstå med tre honor.
  • Neblina
    Norrtjejjen skrev 2011-05-15 12:56:38 följande:
    jaha, annars brukar det vara tvärtom. Man kan ha flera hanar ihop men helst inte fler än två honor. Men alla individer är olika, men generellt så är honor mer dominanta och bråk brukar oftast uppstå med tre honor.
    Konstigt, har haft alla sorters gnagare har haft upp till 8 honor tillsammans, har funkat utmärkt där emot har hanarna inte funkat. Så tyvärr har man varit tvungen att sära på dem, vilket är skit tråkigt att de fått leva ensammna, men vad ska man göra. Men sedan är det väl olika på hur djuren är, en del funkar en del andra, men för mig har det generellt funkat bäst med honor tillsammans än hanar :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Jizzi

    Har tre honor och tre hanar. Hade 4 honor men en gick bort för en tid sen. Tror att honorna kom bra överens dels för att de var släkt - två ungar från en kul av 4 som jag fött upp, samt att mamma och syster delade akvarium. Hade alltså moster, mamma och två ungar tillsammans. Två andra ungarna fick en kollega och hon älskar dem! Kan rekommendera gerbiler varmt, dock från uppfödare

  • Norrtjejjen

    då hade du väldigt tur om du hade 8 honor tillsammans. Men syskon brukar komma bra överens, eller om det är stor skillnad mellan åldrarna så rangen är tydlig.
    Nä, generellt går det bättre med hanar ihop. det kan alla uppfödare inom SGF intyga. Föreningen har varit aktiv sen 1997 och rekomendationerna likaså.

    www.gerbilforeningen.se/

    finns info under fliken gerbil-skaffa gerbil "hane eller hona"

    finns jättebra information på den hemsidan för dom som är intresserade. Min uppfödning finns med på deras lista, "Ädelstenens" men just nu ligger uppfödningen lågt.

  • entity

    Honor slåss oftare än hanar om de sitter fler än 2 tillsammans, vet inte riktigt vad det beror på men en egen teori är att de helt enkelt är mer revirkännande, det kan funka om de har rejält med yta och om de är syskon/mor, men för en nybörjare skulle jag aldrig rekommendera att ha flera honor ihop. Som Norrtjejen säger funkar det bäst om rangen sinsemellan är tydlig då det gäller honor.

    Det finns ju fler än en gerbilförening också, utöver www.gerbilföreningen.se kan man t.ex kika på http://www.svenskagerbilsallskapet.se/ eller http://www.shgk.se/ och http://www.hamsterforeningen.se/

    om man vill vara med i en förening dvs ;) Men läsa på ska man göra oavsett.

    Och jag skulle inte heller ge rökt bacon, det är saltat ändå (oftast är det egentligen inte ens rökt på riktigt utan tillsatt "fuskrök" som smaktillsats och sedan en massa salt)  och som Norrtjejen säger (hon säger mycket bra Skrattande) är de enormt känsliga för salt. Inte ens saltsten ska de, som sagt, ha!

    Barnmat kan man ge om man vill, men då utan salt, peppar och lök i. Det finns några varianter som funkar jättebra, potatis/majspure t.ex men även en del med kalkon och kyckling, bara man läser innehållet så ser man fort vad som funkar.

Svar på tråden Någon här som har gerbil?