Någon här som har gerbil?
bra svar av de tidigare. Är själv seriös uppfödare inom svenska gerbilföreningen. Min sambo har allergi och lite astma, men gerbiler fungerar fint. dock tål han inte dammet, så vi kör just nu med hampaströ, annars föredrar jag träpellets.
Kom ihåg bara att aldrig någonsin köpa en ensam gerbil, utan de ska leva i par. Jag föredrar hanar framför honor numer eftersom jag upplever att hanarna lever friskare längre om de inte får doftkörteltumör som kan vara ganska vanligt bland framförallt unga hanar.
Jag har rätt många honor och ofta lever de flesta mellan 2-3 år. Tyvär är de jag haft inte dött av ålderdom utan av sjukdom som hör ihop lite med åldern. Ofta får de äggstokscystor, en del inre blödningar och en annan av hjärtsvikt. Min första hane är kvar fortfarande och blir snart 3 år. Frisk som en nötkärna!
Annars gillar jag honor för jag upplever de mer aktiva oh mer sociala. Hanar kan vara rätt lata. Iallafall mina.
Kan säga att gerbiler inte passar småbarn särskilt bra, eftersom de är rätt ömtåliga, speiellt svansen och så är det inget keldjur som te kanin eller marsvin. Gerbiler är ett aktivt djur som man kan ha i handen korta stunder och låta de skutta omkring en stund ute varje dag. Men otroligt roliga att titta på.