Inlägg från: Norrtjejjen |Visa alla inlägg
  • Norrtjejjen

Någon här som har gerbil?

bra svar av de tidigare. Är själv seriös uppfödare inom svenska gerbilföreningen. Min sambo har allergi och lite astma, men gerbiler fungerar fint. dock tål han inte dammet, så vi kör just nu med hampaströ, annars föredrar jag träpellets.
    Kom ihåg bara att aldrig någonsin köpa en ensam gerbil, utan de ska leva i par. Jag föredrar hanar framför honor numer eftersom jag upplever att hanarna lever friskare längre om de inte får doftkörteltumör som kan vara ganska vanligt bland framförallt unga hanar.
    Jag har rätt många honor och ofta lever de flesta mellan 2-3 år. Tyvär är de jag haft inte dött av ålderdom utan av sjukdom som hör ihop lite med åldern. Ofta får de äggstokscystor, en del inre blödningar och en annan av hjärtsvikt. Min första hane är kvar fortfarande och blir snart 3 år. Frisk som en nötkärna!
    Annars gillar jag honor för jag upplever de mer aktiva oh mer sociala. Hanar kan vara rätt lata. Iallafall mina.
    Kan säga att gerbiler inte passar småbarn särskilt bra, eftersom de är rätt ömtåliga, speiellt svansen och så är det inget keldjur som te kanin eller marsvin. Gerbiler är ett aktivt djur som man kan ha i handen korta stunder och låta de skutta omkring en stund ute varje dag. Men otroligt roliga att titta på.

• Norrtjejjen
    Birdie skrev 2011-05-14 17:04:03 följande:
    Här är en till som haft, hade två en som var beige hete smulan, och en svart och vit som hette skorpan.
    Jag tycker dom är jätte mysiga, smarta och sociala. Våra odlade ju till och med på sina frön, blötte upp ett hörn och la dit frön, sedan käkade de groddarna
    Det som är viktigt är att man är med dom mycket i början, att man ägnar stor tid i början så de får lära känna familjen och blir tama. För de har verkligen en vilja av stål så man får liksom smöra in sig lite
    Jag är själv allergisk mot möss och andra gnagare men gerbiler har inte sammma lukt, så var ingen fara.
    Det man ska tänka på är att ha en stor bur, gärna två honor så de har sällskap, se till att de har mycket gnag matreal då deras tänder har en tendens att växa snabbt. Sedan ge varierande kost.
    Många tror ju att det räcker med frön, men faktum är att det bästa är att ge dem även grönsaker, rökt bacon, köpa larver hos djuraffären etc.
    Sedan älskar de att få springa lösa, vi hade våra i en trapp och de höll på och hoppa runt i flera timmar, upp och ner.
    Så väldigt aktiva små krabater
    skulle absolut inte rekomendera rökt baon. Dels är det fläsk kött och dels om de ska ha kött, så ska man koka det, dels så innehåller det mängder av salt som är jätteskadliga för njurarna. De kan vara otroligt känsliga för just salter, så inte ens saltsten ska de ha.
    Både hanar och honor SKA leva i sammankönade par.
    Men håller med om att man måste ägna mycket tid åt de från början så de blir handtama
  • Norrtjejjen
    Birdie skrev 2011-05-14 18:00:28 följande:
    Fast nej de bacon vi köpte var inte saltat, utan lättrökt. Och det fick vi även verifierat av både djuraffär och uppfödaren vi köpte av att det var okej att ge. Och då menar jag inte att man ger kött dagligen, utan vi gav det kanske två gånger i månaden, samt kokt kött också som du skrev.
    Sedan som du skrev också så bör man ju ha två stycken, då av samma kön om man inte vill ha mängder med bebisar, dock är min erfarenhet att hanar bråkar mer och försöker snipa varandra ( bita av den andres kön ).
    Där av föreslog jag honor framför hanar.
    jaha, annars brukar det vara tvärtom. Man kan ha flera hanar ihop men helst inte fler än två honor. Men alla individer är olika, men generellt så är honor mer dominanta och bråk brukar oftast uppstå med tre honor.
  • Norrtjejjen

då hade du väldigt tur om du hade 8 honor tillsammans. Men syskon brukar komma bra överens, eller om det är stor skillnad mellan åldrarna så rangen är tydlig.
    Nä, generellt går det bättre med hanar ihop. det kan alla uppfödare inom SGF intyga. Föreningen har varit aktiv sen 1997 och rekomendationerna likaså.

www.gerbilforeningen.se/

finns info under fliken gerbil-skaffa gerbil "hane eller hona"

finns jättebra information på den hemsidan för dom som är intresserade. Min uppfödning finns med på deras lista, "Ädelstenens" men just nu ligger uppfödningen lågt.

Svar på tråden Någon här som har gerbil?