• Solskensbullen

Nattmatning - hur gör ni?

Lite råd och hjälp snälla.

Jag har flaskmatat och ammat om vartannat. Mestadels har jag ammat på natten och gett flaska på dagen. Nu måste jag sluta med amningen på natten för att jag måste ta mediciner och vill inte utsätta min lille ifall det går över i mjölken. Han är 5 mån och har kanske ammat 2-3 ggr på natten.
    Ni som flaskmatar, hur gör ni enklast med flaska och ersättning? Några bra tips? Gör ni i ordning flaskan med pulvret och har termos... eller annat bra tips?
    Han kan vakna till och vilja äta flaskan 2 gånger.... är det för mycket?
    Är lite ovan då han bara tuttat och vi somnat om nästan direkt. Men med flaskan så äter han uppåt 200 ml varje gång...kanske är det för mycket? Jag tänkte också till när man ska försöka att få dem att sluta äta på natten!
    Berätta lite hur ni gör... :)

• Svar på tråden Nattmatning - hur gör ni?
  • Alexi

Det bästa tips jag har är att köpa en vattenkokare som går att ställa in på 40 grader. Fyll den med vatten på kvällen och förbered rätt mängd pulver i en doserare så går det ursnabt att värma vatten, hälla upp i flaska, i med pulver och skaka.

• thegoddess

Färdigblandad ersättning kan förvaras i kyl över natten och värmas i micron. Ersättning klarar sig 1 timma i rums temp

• 201201232

Jag tycker att det är förberedelse nog att diska flaskan så att man slipper det momentet. :) Att väga upp rätt mängd vatten och ha i ersättningen tycker jag är lätt. Sen värma i micron 20 s. 

• fridaand

Förbereder som övriga med pulver i vällingdoserare och vatten i vattenkokaren :) Har provat att blanda klart och förvara flaskan/flaskor i kylskåpet och sedan micra när det är dags men alltför ofta blev ersättningen alldeles för varm.

• carrobarro84

Vi har en liten termos med varmt vatten o en liten pet-flaska med vanligt kokt rumstempererat vatten. Sen blandar vi bara ihop rätt temperatur o har i pulver som finns i en doserare. Går på en halv minut å vi slipper gå till köket och micra. Har allt stående inne på toaletten så vi slipper tända i sovrummet.

• Solskensbullen

Oj vad fint, tack snälla. Man får väl mixa och trixa tills man hittat sitt bästa sätt. I natt hade vi vatten i termos, men den blev alldeles för kall så var ändå tvungen att springa ner och mickra den.

• 201201232

Sätt en micro i sovrummet? :)

• MammaLindaa

eftersom att jag inte ser någon mening med att ha färdigblandad ersättning i kylen och sen värma den till 70 grader och kyla ned till ättemp så gör jag så att jag har delat upp 3 måltider i en vällingdoserare & fyller vatten kokaren med kallt vatten så när dottern min vaknar på natten så går jag upp sätter på vatten kokaren, häll upp vattnet i med puvler sen lägger jag flaskan i en kastrull med kallt vatten och sen så tar jag upp tjejen, byter hennes blöja extra sakta, så när jag kommer tillbaka till rummet så är ersättningen i ättemp :) tar ca 25 minuter från jag går upp och fixar mat till att hon har ätit och ligger i sängen sin igen.. kanske inte super enkelt men jag tycker inte det är något problem :)

• thegoddess

Vattnet behöver endast kokas om du har egen brunn. Kommunalt vatten har ju dom flesta

• MammaLindaa
    thegoddess skrev 2011-05-02 20:29:53 följande:
    Vattnet behöver endast kokas om du har egen brunn. Kommunalt vatten har ju dom flesta
    menar du att du tar varmt vatten från kran?????
Svar på tråden Nattmatning - hur gör ni?