Inlägg från: Anonym (uvi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (uvi)

Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?

Jag har fått UVI. Absolut inte min första och säkert inte min sista. Jag har satt in antibiotika (Furadantin)  vilket jag har utskrivet sedan tidigare. Men hur är det med detta med tranbär? Har någon erfarenhet av vilka hälsokostpreparat som är bra?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?
  • Anonym (uvi)
    Anonym skrev 2011-05-01 10:35:26 följande:
    Tranbär är fantastiskt bra, jag har inte behövt använda antibiotika på flera år!

Så fort jag känner besvären går jag ner till affären och köper 3-4 liter tranbärsdricka (ju mer tranbär ju bättre) och dricker ca 1-2 liter första dagarna och sedan ett par glas/dag resten av vecka. Man känner skillnad direkt.

I Tranbär finns ett ämne som gör att bakterierna (som orsakar UVI) inte kan klammra sig fast i urinblåsan utan kommer ut när du kissar. Bakterierna har små "armar" som blir förlamade. Det är alltså bevisat att det fungerar.

Lycka till!
    Det låter ju bra! Vad heter märket på drickan du köper? 
  • Anonym (uvi)
    Ventus skrev 2011-05-01 11:40:27 följande:
    Jag har lidit av uvi i hela mitt vuxna liv, men har fått ett dunderpiller utskirvet som heter Hiprex och är surreglerande. Helt suveränt! Ta ett i samband med sex. Om du känner av det mer.. ta ett till efter sex.
    :)
    Jag har haft Hiprex men fick väldigt mycket sura uppstötningar och halsbränna så det fungerade inte så bra.
  • Anonym (uvi)
    sara den fina skrev 2011-05-01 12:24:02 följande:
    Funkar tranbär på dig ts så drick det, men undvik tipset av citron då citron kan starta tandlossning
    Det har jag aldrig hört att citron skulle göra :-O men nu är iaf sambon ivägskickad till affären för att handla tranbärsdricka. Har också tagit Alvedon+Ipren.
  • Anonym (uvi)
    Sunstar83 skrev 2011-05-01 11:15:36 följande:
    Tvärt om tyvärr, det har INTE vetenskapligt bevisad effekt har det visat sig nyligen. Men havrevatten har jag testat som lindrar. Koka 1 liter vatten med 1 dl havre i, låt svalna och drick sedan.
    Havregryn eller?
  • Anonym (uvi)
    GreteP skrev 2011-05-01 13:18:38 följande:
    Det finns studier vars artiklar har publicerats år 2011, som tyder på att tranbär kan hämma tillväxen av E.Coli och hämmar helt bakterieaktiviteten. Det faktiskt finns flera artiklar från 2010 och 2011 i ScienceDirekt, dessa är peer review godkända.
    Antimicrobial effect of cranberry juice and extracts  Original Research Article
    Food Control, Volume 22, Issue 8, August 2011, Pages 1413-1418
    J. Côté, S. Caillet, G. Doyon, D. Dussault, J.-F. Sylvain, M. Lacroix

Urinary Tract Infections in Long-term Care Residents  Review Article
    Clinics in Geriatric Medicine, In Press, Corrected Proof, Available online 1 April 2011
    Gwendolen T. Buhr, Liza Genao, Heidi K. White

Urinary tract infections in women  Review Article
    European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, In Press, Corrected Proof, Available online 23 February 2011
    Stefano Salvatore, Silvia Salvatore, Elena Cattoni, Gabriele Siesto, Maurizio Serati, Paola Sorice, Marco Torella

O.S.V. Jag tror att börjar man känna sig konstig där nere så ska man börja dricka tranbärsjuice, men får du kraftig urinvägsinfektion med blod och smärtor, då ska man alltid söka upp läkarvård!!!
    Intressant!
  • Anonym (uvi)
    Sunstar83 skrev 2011-05-01 13:26:51 följande:

Clin Infect Dis. 2011 Jan;52(1):23-30.

Cranberry juice fails to prevent recurrent urinary tract infection: results from a randomized placebo-controlled trial.

Source

Department of Epidemiology, Center for Molecular and Clinical Epidemiology of Infectious Diseases, University of Michigan School of Public Health, Ann Arbor, Michigan 48109–2029, USA.

Abstract

BACKGROUND:

A number of observational studies and a few small or open randomized clinical trials suggest that the American cranberry may decrease incidence of recurring urinary tract infection (UTI).

METHODS:

We conducted a double-blind, placebo-controlled trial of the effects of cranberry on risk of recurring UTI among 319 college women presenting with an acute UTI. Participants were followed up until a second UTI or for 6 months, whichever came first. A UTI was defined on the basis of the combination of symptoms and a urine culture positive for a known uropathogen. The study was designed to detect a 2-fold difference between treated and placebo groups, as was detected in unblinded trials. We assumed 30% of participants would experience a UTI during the follow-up period.

RESULTS:

Overall, the recurrence rate was 16.9% (95% confidence interval, 12.8%-21.0%), and the distribution of the recurrences was similar between study groups, with the active cranberry group presenting a slightly higher recurrence rate (20.0% vs 14.0%). The presence of urinary symptoms at 3 days, 1-2 weeks, and at ≥ 1 month was similar between study groups, with overall no marked differences. CONCLUSIONS.: Among otherwise healthy college women with an acute UTI, those drinking 8 oz of 27% cranberry juice twice daily did not experience a decrease in the 6-month incidence of a second UTI, compared with those drinking a placebo.

PMID:21148516 [PubMed - indexed for MEDLINE]
    PMCID: PMC3060891 [Available on 2012/1/1]
    GreteP skrev 2011-05-01 13:18:38 följande:
    Det finns studier vars artiklar har publicerats år 2011, som tyder på att tranbär kan hämma tillväxen av E.Coli och hämmar helt bakterieaktiviteten. Det faktiskt finns flera artiklar från 2010 och 2011 i ScienceDirekt, dessa är peer review godkända.
    Antimicrobial effect of cranberry juice and extracts  Original Research Article
    Food Control, Volume 22, Issue 8, August 2011, Pages 1413-1418
    J. Côté, S. Caillet, G. Doyon, D. Dussault, J.-F. Sylvain, M. Lacroix

Urinary Tract Infections in Long-term Care Residents  Review Article
    Clinics in Geriatric Medicine, In Press, Corrected Proof, Available online 1 April 2011
    Gwendolen T. Buhr, Liza Genao, Heidi K. White

Urinary tract infections in women  Review Article
    European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, In Press, Corrected Proof, Available online 23 February 2011
    Stefano Salvatore, Silvia Salvatore, Elena Cattoni, Gabriele Siesto, Maurizio Serati, Paola Sorice, Marco Torella

O.S.V. Jag tror att börjar man känna sig konstig där nere så ska man börja dricka tranbärsjuice, men får du kraftig urinvägsinfektion med blod och smärtor, då ska man alltid söka upp läkarvård!!!
    Det är ju så med nästan allt att det kommer att finnas studier som pekar för respektive emot. Det vore intressant med en review artikel eller en större metastudie om det.
  • Anonym (uvi)
    LindaMJ skrev 2011-05-01 13:41:13 följande:
    men om dom studierna är sanna borde ju läkarna ha en liten hum om det och inte säga åt patienter att använda det. jag har alltid fått höra av läkarna att man ska dricka tranbär och citron
    Tyvärr är inte alla läkare uppdaterade om allt. Det kan man inte vara.Särskilt inte som vårdcentralsdoktor. Det är ett sådant enormt informationsflöde om många saker. 
  • Anonym (uvi)
    Sunstar83 skrev 2011-05-01 13:46:47 följande:
    Exakt och  det hänger dessutom på läkarens individuella intresse vad han eller hon sätter sig in i gällande nya forskningsrön! Tyvärr.. Samma gällande sjuksköterskor.. dock är det vårt ansvar att hålla oss ajour med nya vetenskapliga rön och upptäckter!
    Visst är det så. Och olika läkare har olika intresseområden som man gärna läser på mer om. Jag är läkarstudent förresten
Svar på tråden Urinvägsinfektion! Vad göra för att lindra?