• Mjau 83

Naturdiet/Nutrilett/Cambrigde

Hejsan!

Jag tänkte oxå dela med mej av livet på ren kur. Jag är inne på min 6:e dag på ren kur med cambridge. Förra veckan vägde jag 76,1 kg (är 168cm lång) och önskar att gå ner till 68 kg. Planerar att gå på ren kur fram till den 11/3, alltså i 2½ vecka för att sedan trappa upp väldigt långsamt under 3 veckor och efter det testa att äta enligt GI och se hur kroppen mår.

Jag körde cambridge för ca 6 år sen och gick då ner 8 kg på 3 veckor, började på runt 72 kg då. Jag har inga större problem att gå på ren kur då jag är en allt eller inget person. Mitt problem är vid upptrappningen då min hjärna blir super glad och triggar alla bröd-, ost- och potatis-nerver som finns i hela kroppen. Förra gången var jag inte alls beredd på det och hade svårt att stå emot, så gick upp 3-4 kg väldigt fort.

Denna gång känner jag mej mer medveten och vet hur jag måste tänka och undvika. Är det nån som känner igen sej? Hur lägger ni upp era upptrappningsperioder?

Dagen har känts bra och jag är pigg och inte direkt hungrig även om magen kurrar en del. Mitt enda problem nu är att jag önskar tiden kunde gå snabbare, vill bara att det ska bli nästa söndag så jag kan börja med upptrappningsperioden och bevisa att jag kan :) 

• Mjau 83

Jo, självklart så går man ju upp lite när kroppen börjar binda mer vatten igen. Jag hoppas dock jag kan trappa upp så långsamt eller på rätt sätt så att jag fortsätter gå ner i vikt samtidigt som jag binder mer vatten, så att vikten står stilla.

Idag är det ju min sjunde dag så idag var det vägning, -3.6 hamnade vågen på och det är jag riktigt nöjd med, hade försvunnit några cm här och där oxå Glad Ganska svullen nu på eftermiddagen dock, hoppas det bara beror på hormoner...

Tog en rask promenad i vår solen oxå, väldigt skönt, jag har hållit mej ifrån träningen än så länge på den rena kuren. Hur gör ni? Jag får för mej att kroppen måste ha mycket svårt att bara använda fettet som energi när man tillför så lite energi och samtidigt kanske förbränner 300-500 kcal på ett träningspass? Blir den inte inställd på svält då och kommer hålla fast i allt den får tag på i framtiden? Har ni koll?

• Mjau 83

Jag får testa kroppen lite då med vilken träning den klarar, tack för tipsen!

Vildavilde: Jag är lite nyfiken, hade du bara en upptrappningsvecka? Och sen började du äta "vanlig mat" fast hålla igen en del med kolhydrater? Inga CB-påsar? Hur mycket tränade du?
    Grattis iallafall till viktminskningen den perioden, är ju jättebra siffror med tanke på att kroppen binder upp massa vatten igen! 

Mumu: Så som du skrev planerar jag att min första upptrappningsvecka (fast självklart vänja magen långsamt med storleken på lunchportionen) och sen två veckor efter det på samma sätt fast kanske lägger till protein/sallad på kvällen oxå men mer som ett mellanmål än en måltid.
    Hur mycket vanlig mat äter du innan du går ner på 2 CB-påsar? Eller börjar du äta "riktig mat" direkt sen?

Åttonde dagen idag och den har gått bra, känt mej lite småhungrig nu på eftermiddagen men mest uttråkad, tiden går så långsamt på ren kur. Ska träffa en vän ikväll så kvällen borde gå fort iaf Glad

Kämpa på alla ni duktiga där ute!

• Mjau 83

Tackar och bockar för alla utläggningar, ju längre desto bättre tycker jag Skrattande

Vildavide: Wow, va du tränar, riktigt impad! Härligt! Glad Jag är en periodare när det gäller träning men brukar hamna på 2-3ggr/vecka iaf. Blir skönt med vår så det blir enklare att bara ge sej ut på en löprunda, vilket jag tycker är den roligaste träningen, men ska nog ägna en hel del åt styrketräning i vår också, tror det är muskler min kropp behöver för att kunna hålla vikten enklare. Grattis till att du har nåt din målvikt! 

Mumu: Att ha en trevlig semester är riktigt viktigt så det gjorde du helt rätt i! Skrattande Dessutom är 3 kg inte alls mycket när du gått ner hela 11! Bra jobbat!

Ninjisen: Kör hårt!!! Skrattande

Nionde dagen idag, flutit på bra, ska se till att komma ihåg att dricka mycket vatten i helgen, när jag är på jobbet är det inga problem, då dricker jag hela tiden, svårare att komma upp i samma volym på helgen tycker jag men denna ska jag anstränga mej.

Vilka bars tycker ni är godast? Jag har aldrig testat nån, men tycker det låter som en bra alternativ till mellanmål innan man ska träna i framtiden. 

• Mjau 83

Hej tjejer! 

Nu är helgen snart över, hur har den gått för er?

Helt okej här, fast längtar tills nästa söndag då jag ska börja trappa upp. Less och omotiverad på kvällarna men motiverad till tusen på morgonen när magen känns riktigt platt Glad 

• Mjau 83

Då har det gått en vecka till då och idag var det dags för invägning och vågen hamnade på 71.0 kg.
    Så hittills har det sett ut så här:

Startvikt: 76.1 kg
    Vecka 1: 72.5
    Vecka 2: 71.0

1.5 kg på en vecka är lite mindre än vad jag hade hoppats på men känns bra iaf, jag känner skillnad i kroppen. Nu är det bara 3 dagar kvar på ren kur och jag hoppas att vågen hinner ticka ner en bit till. Hade hemskt gärna under 70 när jag börjar trappa upp men det verkar bli svårt att hinna med.

Ann-Sofie 366 skrev 2012-03-05 08:04:23 följande:
     Ngn av er som väger som jag 75kg!? Eller nån som vill gå ner ungefär lika mycket?

Ha en fin dag!
    Ann-Sofie jag vägde ju 76 för 2 veckor sen så ganska lika Glad Jag hade från början som mål att gå ner till 68 kg, men har ändrat mej nu och ska försöka mej på 65 kg. Mina delmål är att först komma under 70, sen 68, sen 65 och tillslut stanna där och hålla vikten. Jag kommer dock bara köra renkur i 2½ vecka, jag kör Cambridge, sen tänker jag trappa upp/köra kombinerad kur i 3 veckor och sen äta GI-mat och träna mycket, kanske byta ut nån frukost då och då. Jag hoppas väga runt 68 efter dom 3 veckorna på kombineradkur, vet dock inte om det är realistiskt eftersom man binder upp vatten igen. Men hoppas kan man ju  Glad
    Hur har det gått för dej dom här första dagarna?

• Mjau 83

Idag är det sista dagen på ren kur och jag är superglad för idag landade vågen på 69.9 kg!!!! Första delmålet (att väga under 70 kg) är uppnåt! Känns så himmla bra! Vägde ju 71 i onsdags och trodde aldrig jag skulle kunna hinna komma under 70 på ren kur. Måste varit på ett trappsteg eller nåt...

Nu är jag iallafall super taggad att börja trappa upp imorn och jag ska köra långsamt i 3 veckor. Det är en jobbevent och en fest under dom 3 veckorna där jag ska njuta men även äta "rätt" och hoppas att det inte visar sej för mycket på vågen. Beställde även kokböcker här om dan, Pauluns GI-månad och GI dag för dag som jag ska köra efter mina 3 veckors upptrappning. Nån som testat nån av dom?

Kör hårt tjejer! 

• Mjau 83
    boki skrev 2012-03-10 13:51:24 följande:
    åh vad du och alla andra är duktiga!!
    JAg vill också till sexan ;) Hur mycket gick du ner på två veckor.

Jag har kört sen i måndags och gått ner 3kilo?! om vågen stämmer :)   
    Tackar! Glad
    Jag startade på 76.1 kg den 23 februari så har alltså gått ner 6.2 kg på 17 dagar.
    Imorn ska jag äta 100 gram kyckling, blir intressant och efterlängtat. Upptrappningen har jag haft problem med innan så det är nu det börjar på riktigt för mej! Men antar att det bara är att kämpa på Glad

3 kg sen i måndags är ju grymt! Bra jobbat!!!
  • Mjau 83
    Ann-Sofie 366 skrev 2012-03-13 18:09:33 följande:
    Hej allihopa=)
    Vägde mig idag trots mensen kunde inte hålla mig!, för en vecka sen stod den ¨på 75kg och idag på 71.5! Den ettan har jag inte sett på länge! Så blev ju glad -3,5 kg på en vecka, även om det bara är vätska så är det 3,5 kg mindre än på många månader! Ska väga mig igen nästa tisdag=) bara 2,5 kg kvar till 69! Det kommer kännas helt sjukt men jag hoppas vara där inom 3 veckor =) att köra ren kur är inte alls jobbigt längre så hoppas hålla kvar detta drivet! Vill verkligen ligga på 63 till sommaren!

Fortsätt kämpa på allihop och grattis Emmelie nu är du igång!
    Grymt bra jobbat Ann-Sofie!!!

Jag har "vägdag" imorn så återkommer då med resultat Glad 
  • Mjau 83

Onsdag igen och dags för resultatnotering och idag hamnade vågen på 69.2! 

Vecka 3: 69.2

1.8 kg är jag väldigt nöjd med, särskilt med tanke på att jag började trappa upp i söndags. Känns underbart att ha ett BMI på 24.5. Upptrappningen går helt OK än så länge men man får ju hungerkänslor på ett helt annat sätt än på ren kur. Dock så är det mycket roligare att röra på sej nu när jag är ca 7 kg lättare. Jag har gått 2.5 mil senaste veckan och idag testade jag även på ett styrkepass. Promenaderna går snabbare och snabbare men tyvärr har jag förlorat en hel del muskler, men det är inget att hänga läpp för utan bara ta tag i det, ska försöka våga mej på ett Bodypump pass på måndag, var säkert 10 år sen jag grupptränade sist. 

Hur lång tid tar det innan kroppen har fyllt upp alla depåer igen? Mitt nästa delmål är 68 kg och det hoppas jag ha uppnått om 2,5 vecka. Min tanke är att jag ska äta 100g protein och 100 g grönsaker 1 gång om dan tom söndag och sen ska jag köra 2 mindre mål om dan bestående av protein och grönsaker och även smyga in lite fetaost,rotfrukter, pesto lite då och då. Får se hur kroppen svarar på det.

Nu blir det ett långt inlägg men måste även nämna att jag ska på ett jobbevent fre-lör och det kommer bli en stor utmaning, på fredag kommer jag "fuska" och äta både lunch och middag. Hoppas hoppas dom har salladsbuffé på lunchen iaf så kan jag nog klara mej bra. Sen blir det 3-rätters till middag och då får jag väl sitta och peta i maten antar jag, hoppas det blir fisk och grönsaker eller nåt som känns ok att äta :) Efterrätten ska jag hoppa över, och max 2 glas vin. På lördagen blir det bara lunch så då hoppas jag kunna få en relativt "normal" matdag.

Kämpa på!

• Mjau 83

Ja det var glykogendepåerna jag menade Glad Jag har gått upp 200g om dan de 2 senaste dagarna och tycker kanske att det går i lite väl snabb takt med tanke på att jag tränar en hel del nu. Osäker om jag är i ketos längre eller inte, tycker jag har mer hungerkänslor men luktar fortfarande apa i munnen Skrattande 

Det jag undrar egentligen är om glykogendepåerna är fyllda igen efter en vecka med 100gram protein och 100g grönsaker per dag? Eller måste man alltså även äta en del kolhydrater för dom ska fyllas? Är ju iofs pytte lite kolhydrater i grönsakerna och 50g får man ju från CB-påsarna. 

Shit va flummigt det blir, frågan är hur länge viktuppgången beror på att kroppen fyller upp glykogendepåerna och binder vatten efter man har börjat äta lite?

Vilda tiger vad brukar du äta för vegetariska alternativ? Jag har ätit mest vegetariskt(+fisk och skaldjur) de senaste 2 åren och bara ätit kött till fest. Fast har lagt ner det tänket lite nu under upptrappningen dock ... 

• Mjau 83

Hej tjejer!

Konferensen gick riktigt bra i helgen. Inga kolhydrater och inga sötsaker!! Grymt nöjd! Kanske blev nåt glas vin mer än vad jag hade tänkt men men :) Eftersom jag "tjuvväger" mej typ dagligen så vet jag att jag har gått ner dom hektona som jag gick upp förra veckan. På onsdag är det riktig vägning och mätning.

Idag har jag ändrat så har jag ätit 2 mål mat (istället för ett), bestående av protein och grönsaker, ganska små portioner. Äter fortfarande 3 påsar CB om dan. På fredag ska jag börja äta lite fett och kanske lite långsamma kolhydrater och gå ner till 2 påsar CB per dag. Känns helt rätt att äta 2 ggr om dan nu eftersom jag har ökat på träningen en hel del. Idag körde jag bodypump, apjobbigt men väldigt skojsigt, så det får det iaf bli en gång i veckan framöver. Får se om jag kan gå imorn! :)

Återkommer på onsdag med resultat! 
    Kämpa på!
    Nån annan som är i upptrappningsfasen och börjar närma sej ett liv utan pulver? :)

• Mjau 83
    Ann-Sofie 366 skrev 2012-03-19 09:07:41 följande:
    Hej tjejer! Då har jag vägt mig idag.

Startvikt: 75,2
    1 vecka: 71.8
    2 veckor: 70.7

- 4,5 kg

Jag är nog helt nöjd med resultatet just för att jag kom förbi 71 strecket, även om min önskesiffra för vecka 2 var 70.5 (A) MEN att ha kommit förbi 71 kg gör absolut att jag orkar köra renkur även denna vecka (vecka 3) =) Vet inte om jag kan droppa ner till 69,7 (1kg) tills nästa måndag men ska iallafall ha det som önskesiffra för nästa måndag=)
    I övrigt kan jag väl bara fortsätta med renkur, en påse var tredje timma, 2 L vatten om dagen men lägger även till en timmas promenad för blev mkt stillastittande förra vecka pga tenta plugg.

Hoppas ni har motivation och driv där ute ännu , kämpa på tjejer i sommar är vi som vi vill vara:D
    Grymt jobbat Ann-Sofie, nu är ju 70-strecket jätte nära!!! Du är snart ifatt mej Flört
  • Mjau 83

Nu har det varit vägdag och vågen stannade på 69.0kg!

Vecka 3: 69.2
    Vecka 4: 69.0

0.2 kg är ju inget man jublar över men samtidigt känns det skönt att det är minus. Innan helgen hade jag ju till och med gått upp lite så skönt att det vände sen. Nu äter jag iaf 2 mål om dagen bestående av protein och grönsaker, frukosten blir en cambridge shake och så äter jag en bar som mellanmål(ibland uppdelat på 2 ggr) och sen en shake på kvällen. På fredag tar jag bort kvälls shaken och lägger på mer på måltiderna...

Ett kilo kvar till nästa delmål! 

• Mjau 83

Vilda tiger och Ann-Sofie, Kämpa på!!!

Jag stod ju i princip still en hel vecka men nu har det rasslat till igen och från i onsdags har jag gått ner 1.2 kg. Så nu väger jag 67.8 kg och delmål två är avklarat (under 68kg). Skrattande Jag vet hur frustrerande det är när ingenting händer men håll ut så kommer belöningen om ett par dar!

Om man är otålig så är nog att öka motionen ett bra knep. Jag kör mycket långpromenader blandat med lite bodypump och cykling på gymmet. Jag äter ju dock 2 mål vanlig mat nu så kan pusha kroppen lite extra nu, när jag var på renkur så tyckte jag det räckte med långpromenader.

• Mjau 83
    Vilda Tiger skrev 2012-03-28 12:55:44 följande:
    Men då är man inte i ketos om man äter rekommenderat intag av varken Nutrilett, Naturdiet eller Cambridge. Man kommer över 60 gram på alla dieterna om man följer rekommendationerna. Under 800 kcal - ja, men inte kh. Jag förstår ju att det är individuellt också, vissa kommer lättare in i ketos än andra. Men det jag frågar är om man inte kan komma i ketos ENBART av att äta lågkalori? Jag måste googla.

Jag har ätit enligt LCHF och jag kom knappt i ketos då jag åt strikt, alltså max 20 gram kh om dagen.
    Med Cambridge så hamnar man på 50.2g kolhydrater med 3 påsar/dag, http://www.livs-viktigt.se/cambridgekuren/innehaallsdeklaration.aspx

Idag var det vägdag igen!

Vecka 1: 72.5 (ren kur)
    Vecka 2: 71.0 (ren kur)
    Vecka 3: 69.2 (½ veckan ren kur+ ½ vecka upptrappning)
    Vecka 4: 69.0 (upptrappning)
    Vecka 5: 68.2 (2 mål mat + 2 shakes/bar)

0.8 kg känns bra, det som känns mindre bra är att igår va vågen på 67.7kg!  Tror dock att jag binder en del vatten nu för det är mens på g om ett tag. Dumt att börja göra det vid resultatdag dock! Känner du igen dej vilda tiger? ;)

Från och med lördag så blir det inga mer soppor, bars eller shakes. Vikten har gått ungefär som planerat. Mitt mål var att vara under 68 när jag börjar äta mat igen. I helgen blir det lite varierande mat då jag ska bort, men ska hålla mej ifrån sockret. Sen på måndag ska jag köra boken "GI dag för dag". Kommer nog hänga kvar här ett tag till om det är okej :) Jag vill helst ner till 65 även fast jag inte har så bråttom, siktar på att vara där i början av juni.  
  • Mjau 83
    Vilda Tiger skrev 2012-03-28 13:29:28 följande:
    Mjau
    Vilka härliga resultat! Ja, jag känner SÅ igen mig! Haha - värsta misstaget att väga sig mitt i veckan. Man blir ofta besviken sedan då det är resultatsnotering. Jag är så AVUNDSJUK på dig! Jag hoppas, hoppas, hoppas jag hinner se en 6a först på vågen innan jag går på semester i juni. Jag har ätit tre veckor ren kur på måndag (tja, två äterdagar blir det, dels i söndags och så nu på lördag) men jag ska ändå väga mig på lördag morgon (för jag antar att kalasandet kanske får mig att gå upp lite i vätska sedan) och då ska jag börja äta mat igen. Har jag sedan mer att gå ner så funderar jag på att äta CB två veckor om någon månad.

Har ni som ätit CB bara druckit shaker? Ätit maten? Jag är vegetarian, men hittar ingen innehållsförteckning på nätet över CBpåsarna. Jag kräks ju av Naturdiets eller Nutriletts påsar man "alla" säger ju att CB smakar så mkt bättre. Värt att prova! Klart värt 1000 spänn att gå ner 3-4 kg på två veckor, tycker jag.
    Tack vilda tiger! Glad Det ska bli spännande och följa din upptrappning! 

Jag hittade en sida om CB och vegetarian: http://www.cambridgeviktprogram.se/medicinska-fragor/allergier/ 
    Verkar som alla shakes och soppor är ok (så länge du inte är vegan).
    Förvånansvärt svårt att hitta innehållsdeklarationen för produkterna, jag tror att dom olika smakerna är väldigt lika varandra dock så inte mycket som skiljer sej från denna:
    http://www.livs-viktigt.se/cambridgekuren/innehaallsdeklaration.aspx

Tänkte göra en liten CB-smak recension :) Jag tycker CB är ganska gott, lite för sött men aldrig äckligt.

Shakes 
    Kakao - God, funkar både kall och varm
    Cappucino - God, lite för söt men om man tar en espresso i istället för en del av vattnet blir den mycket god.
    Vanilj - God om man kryddar med kakao, serveras iskall
    Mango - Tyckte att nån var god, ska serveras iskall, men sen pallade jag inte smaken mer
    Banan - Testade en påse, inte äcklig men ingen höjdare

Soppor
    Grönsak - Min favvo till lunch, kryddas med cayennepeppar, lite äckliga små bitar i dock
    Kyckling - Helt okej men behöver en hel del kryddning för att bli god

Gröt
    Äpple/kanel - För söt men bra att kunna byta med.

Bars
    Chokald - Usch, blä och fy, åt typ 1/3 sen gick det inte.
    Peanut - Ganska god
    Tranbär - Mycket god 

Finns en del smaker till men dom har jag aldrig provat. 
  • Mjau 83

Då var det onsdag igen och vågtime!

Vecka 6: 67.8 (½ vecka 2 shakes/bar + ½ vecka GI mat) 

Nu går det segt med vikten! Men framför allt så har det typ inte hänt nåt med måtten senaste två veckorna. Skönt dock att vågen visar lite minus, jag äter ju trots allt bara "vanlig" mat nu. I helgen åt jag tom en pannacotta och typ 10 chips och drack en del vin. Men jag tränar 5-6 ggr i veckan nu oxå.

Magen är dock stor och uppsvälld idag och jag känner mej tjock och osmidig. Har lite känningar in halsen oxå, hoppas hoppas att jag inte blir sjuk. Sorry att jag är lite nego idag, en sån dag idag, ska vara gladare nästa gång jag skriver Glad

• Mjau 83

Ja, länka till den andra tråden, vill ju kunna följa er. Glad

Vecka 6: 67.8 (½ vecka 2 shakes/bar+2mål mat + ½ vecka GI mat) 
    Vecka 7: 67.1 (GI mat)

Tänkte bara bevisa att man kan tom fortsätta gå ner när man går över till mat efter pulverdiet. Dom så kallade vattenkilona har jag ju inte heller märkt av. Tror man tjänar på att ta god tid på sej vid upptrappningen...

Nu hoppas jag på ny siffra nästa vecka! :) 2.1 kg kvar! 

Svar på tråden Naturdiet/Nutrilett/Cambrigde