• Anonym (Ex-vänninan)

Ska jag gratta min fd vännina på födelsedagen ÅTER IGEN?

Hej alla,

Jag behöver era kloka råd. Många har säkert varit i liknande sits som jag...
    Var väldigt nära med en vännina, skulle t.om nämna oss som "bästisar" och vi umgicks väldigt tätt under ca 5 års tid.
    För 3 år sedan så började det bli skakigt mellan oss, en del saker var hon säkert arg på mig över ( har dock aldrig fått reda på exakt vad som gjorde att hon blev sur ).
    - Jag orkade dessutom inte "övertala" henne att bli vän igen då hon är väldigt envis.

Jag har iallafall tänkt och saknat henne mellan åren då och då, samtidigt som jag varit arg på henne. Dock har jag alltid skickat grattis till henne på hennes födelsedag, hon har svarat och tackat men aldrig skrivit grattis till mig.
    Nu har jag börjar tröttna på att hon inte kan skriva det till mig, frågan är: ska jag sluta att gratta henne eller ska jag fortsätta vara den som är "mer diplomatisk" och fortsätta gratta henne?

Dela gärna med er av egna erfarenheter och/eller motivera gärna varför/varför inte jag bör höra av mig på hennes kommande födelsedag.

kram!

• Svar på tråden Ska jag gratta min fd vännina på födelsedagen ÅTER IGEN?
  • Maddisen80

Hej jag hade inte grattat henne för hon gratta inte dig är man vänner ska man ge något tillbaka

• Smukke
    Anonym (Ex-vänninan) skrev 2011-05-02 12:51:52 följande:
    En vän som umgås med henne och som är gemensam kompis till oss har sagt att hon tror att min fd bästis vill ha kontakt igen, att hon verkar lite ensam osv. Det är svårt att förklara, men hon är en person som pga "stolthet" inte skulle vara den som tar första steget utan istället har hon frågat min sambo och deras gemensam kompis om de ska ses och ta ett glas vin. Vilket jag tycker känns "lite" konstigt?!

För försoning är jag väldigt ambivalent, jag tycker att hon var en dålig kompis som istället för att lösa problemen som hon hade med mig ( tydligen ) så bara "stack" hon. Å andra sidan var hon en väldigt bra kompis och jag känner själv att jag inte kan släppa tanken på att vi skulle bli vänner igen...även om vägen dit känns lång.

Kram tillbaka!
    Sånt är så himla svårt. Jag är stolt som fan och blir man "dumpad" utan att ens få besked om varför så blir man med all rätt väldigt arg och sårad. Jag var med om en liknande sak där dom öppet kunde stå framför mig och bjuda till fest men inte bjuda (och man vill inte bjuda sig själv). Så dom fick inte komma tillbaka senare. Men som sagt, är hemskt hemskt stolt. För mycket :P

Tycker du är mycket snäll som ens grattar :) Och att det är din kompis som förlorar mest för av att inte ha dig i hennes liv. :)
    Kan hålla med om att hennes beteende är lite konstigt. Som hon sträcker ut en hand eller vill ha en reaktion från dig. :)
  • Anonym (Ex-vänninan)
    Smukke skrev 2011-05-02 12:58:48 följande:
    Sånt är så himla svårt. Jag är stolt som fan och blir man "dumpad" utan att ens få besked om varför så blir man med all rätt väldigt arg och sårad. Jag var med om en liknande sak där dom öppet kunde stå framför mig och bjuda till fest men inte bjuda (och man vill inte bjuda sig själv). Så dom fick inte komma tillbaka senare. Men som sagt, är hemskt hemskt stolt. För mycket :P

Tycker du är mycket snäll som ens grattar :) Och att det är din kompis som förlorar mest för av att inte ha dig i hennes liv. :)
    Kan hålla med om att hennes beteende är lite konstigt. Som hon sträcker ut en hand eller vill ha en reaktion från dig. :)
    Ja jag hade inte hört av mig till hennes sambo även om vi känner varandra sen tidigare. Kändes som hon försökte träffa mig genom honom...
  • Rokka Jill

Jag är tysk.. Och detta beteende är så jävla typiskt.... SVENSKT..
    Jag fattar inte grejen med att "straffa" varandra när det gäller gratta på födelsedagar..?
    Det är som att verkligen inte ge ungen en julklapp pga alla trotsutbrott man har upplvevt under året...
    Varför MEDVETET vilja LÅTABLI att gratta någon? för att "make a point"?

Jag som nästan har 300 vänner märker inte om "den dära" konstiga kompisen grattade eller ej...
    För jag är så bortskämd att jag knappt läser dessa grattis på FB ;) och dom man verkligen umgås med.. JA dom RINGER man väll åtminstonne?

• Anonym (Ex-vänninan)
    Rokka Jill skrev 2011-05-02 15:03:37 följande:
    Jag är tysk.. Och detta beteende är så jävla typiskt.... SVENSKT..
    Jag fattar inte grejen med att "straffa" varandra när det gäller gratta på födelsedagar..?
    Det är som att verkligen inte ge ungen en julklapp pga alla trotsutbrott man har upplvevt under året...
    Varför MEDVETET vilja LÅTABLI att gratta någon? för att "make a point"?

Jag som nästan har 300 vänner märker inte om "den dära" konstiga kompisen grattade eller ej...
    För jag är så bortskämd att jag knappt läser dessa grattis på FB ;) och dom man verkligen umgås med.. JA dom RINGER man väll åtminstonne?
    Ja, men nu umgås jag ju inte med henne längre...Det som är "problemet" är väl att jag tycker det är trist att hon inte ens kan skriva grattis till mig när jag fyller år då jag har gjort det varje år trots att vi är "ovänner". Jag slutar isåfall inte för att "make a point" till henne, utan för att jag blir mer ledsen att jag "ger" men inte för något tillbaka...
    Men om jag förstår dig rätt så tycker du jag ska forttsätta att gratta?
  • Rokka Jill
    Anonym (Ex-vänninan) skrev 2011-05-02 15:12:36 följande:
    Ja, men nu umgås jag ju inte med henne längre...Det som är "problemet" är väl att jag tycker det är trist att hon inte ens kan skriva grattis till mig när jag fyller år då jag har gjort det varje år trots att vi är "ovänner". Jag slutar isåfall inte för att "make a point" till henne, utan för att jag blir mer ledsen att jag "ger" men inte för något tillbaka...
    Men om jag förstår dig rätt så tycker du jag ska forttsätta att gratta?
    Jag får ofta känslan att man behandlar sina bekanta bättre än sina vänner...
    Du har själv erkännt i denna tråden att du saknar henne emellanåt..
    Alltså är hon inte "betydelselös"
    om man kan gratta en kollega på fb eller ett mess.. som man knappt har koll på om kollegan har grattat tillbaka, då kan man fortsätta att gratulera sin FD bästis..

Du har koll på att hon inte gratulerade dig, för att hon betyder något... eller hur?
  • Anonym (Ex-vänninan)
    Rokka Jill skrev 2011-05-02 15:24:07 följande:
    Jag får ofta känslan att man behandlar sina bekanta bättre än sina vänner...
    Du har själv erkännt i denna tråden att du saknar henne emellanåt..
    Alltså är hon inte "betydelselös"
    om man kan gratta en kollega på fb eller ett mess.. som man knappt har koll på om kollegan har grattat tillbaka, då kan man fortsätta att gratulera sin FD bästis..

Du har koll på att hon inte gratulerade dig, för att hon betyder något... eller hur?
    Okej förstår nu hur du menar och håller till viss del med..

Ja, och för att jag även vet att hon minns min födelsedag samt att det känns som hon på något sätt "försöker" få kontakt med mig genom min sambo..( behöver ju nu inte vara så).
  • Anonym

Jag våndades över samma problem väldigt länge, sedan beslutade jag mig för att inte gratulera henne på födelsedagen, det kändes skönt.

Hon hade inte betett sig så bra mot mig, men jag tyckte det var barnsligt att inte säga grattis när jag så väl visste vilket datum hon fyllde år (har bra koll på alla i min omgivning när det kommer till födelsedagar). Men det tärde på mig och jag kände mig efterhängsen, det kändes som en liten 'hämnd' mot henne (förmodligen skiter hon i vilket, men för min del kändes det bra) att sluta höra av mig på födelsedagar och jag har aldrig ångrat mig:)     

• Anonym (sdfgadfg)

Sen är det faktiskt så att alla människor inte håller koll på andra människors bemärkelsedagar. Jag råkar vara den som många gånger kommer ihåg. Men jag glömmer också bort. Om jag vill att någon ska komma ihåg min födelsedag så påminner jag folk, jag räknar inte med att alla ska komma ihåg den och jag blir inte ledsen om mina vänner inte gratulerar mig. Och en sådan markering som du funderar på skulle gå mig helt förbi. Jag skulle bli glad om jag fick den, men inte upprörd om jag inte fick den. Jag brukar påminna min man också, ett enkelt sätt att undvika ett problem. Han skulle inte glömma av elakhet. Nu har vi varit ihop i 14 år, så nu tror jag att han har lärt sig ändå, men jag riskerar inget.

Jag tycker att du ska vara den bättre människan här och skicka ett grattis till din vän. Tänk, det kanske är just denna gång och detta SMS som får henne att ta steget tillbaka och ni blir vänner igen. 

• Lindreas
    Maddisen80 skrev 2011-05-02 12:53:31 följande:
    Hej jag hade inte grattat henne för hon gratta inte dig är man vänner ska man ge något tillbaka
    Vaddå "ska ge något tillbaka"?

Ts, att du gratulerar henne kostar inte ett dugg, om det känns bra så fortsätt med det! Om du gör det med förhoppningen om att hon ska gratta dig tillbaka, att "du vill ha något tillbaka" så kan du lika gärna sluta. Jag tycker det är tramsigt att hålla på och straffa folk genom att sluta gratulera och såna saker.
  • Anonym (ANNA)

Jag skulle absolut ha skickat ett födelsedagskort, sms eller något sådant. För mig känns det viktigare att visa var jag står (hon är min vän) än att gå in i ett avståndstagande jag inte vill ha.
    Sen är det ju upp till henne att ta nästa steg, men då vet hon någonstans att dörren är öppen för henne.

• Anonym (Ex-vänninan)
    Lindreas skrev 2011-05-02 17:09:34 följande:

Ts, att du gratulerar henne kostar inte ett dugg, om det känns bra så fortsätt med det! Om du gör det med förhoppningen om att hon ska gratta dig tillbaka, att "du vill ha något tillbaka" så kan du lika gärna sluta. Jag tycker det är tramsigt att hålla på och straffa folk genom att sluta gratulera och såna saker.
    Dilemmat är väl att det inte känns riktigt bra just för att jag har sett det som en "chans" att ta upp kontakten igen men att hon inte ger något tillbaka..
    Å andra sidan känns det bra att jag är den som, trots att vi är ovänner och inte hörs ändå inte glömmer hennes födelsedag...
  • Lindreas
    Anonym (Ex-vänninan) skrev 2011-05-02 17:26:18 följande:
    Dilemmat är väl att det inte känns riktigt bra just för att jag har sett det som en "chans" att ta upp kontakten igen men att hon inte ger något tillbaka..
    Å andra sidan känns det bra att jag är den som, trots att vi är ovänner och inte hörs ändå inte glömmer hennes födelsedag...
    Ja, du är ju liksom "den större människan" om man ska se det så. Men om du nu känner att det inte känns bra så är det ju bara att sluta. Det kan ju hända att din före detta väninna reagerar på det och hör av sig själv?
  • Anonym (Ex-vänninan)
    Lindreas skrev 2011-05-02 17:27:38 följande:
    Ja, du är ju liksom "den större människan" om man ska se det så. Men om du nu känner att det inte känns bra så är det ju bara att sluta. Det kan ju hända att din före detta väninna reagerar på det och hör av sig själv?
    Det känns både bra och dåligt på samma gång, därav dilemmat. Vet inte om du läst alla inlägg jag skrivit i tråden men det känns som om hon försökt få kontakt med mig genom att kontakta min sambo och föreslå träff...Kan dock vara jag som överanalyserar men hur många kontaktar sin ex bästis pojkvän och vill ses...
  • Lindreas
    Anonym (Ex-vänninan) skrev 2011-05-02 17:30:32 följande:
    Det känns både bra och dåligt på samma gång, därav dilemmat. Vet inte om du läst alla inlägg jag skrivit i tråden men det känns som om hon försökt få kontakt med mig genom att kontakta min sambo och föreslå träff...Kan dock vara jag som överanalyserar men hur många kontaktar sin ex bästis pojkvän och vill ses...
    Nej, jag har inte läst alla inlägg. Men då tycker jag att du helt enkelt kontaktar henne och hör efter om ni ska ses. Vill hon inte det så kan du ju sluta gratulera henne också, om du gör det litegrann för att hålla dörren öppen.
  • Maddisen80
    Lindreas skrev 2011-05-02 17:09:34 följande:

Tillexempel om jag ställer upp och låna ut pengar till en kompis som jag har gjort men hon betalar inte tillbaka sen har hon mage att fråga om hon får låna mer pengar ,jag är inte så rik lever på sjukersättning.  Då kan hon hjälpa mig på något sätt de behöver inte kosta pengar men hon kan lyssna på mig och ge mig råd när jag mår dåligt.
  • Lindreas
    Maddisen80 skrev 2011-05-03 06:52:47 följande:
    Tillexempel om jag ställer upp och låna ut pengar till en kompis som jag har gjort men hon betalar inte tillbaka sen har hon mage att fråga om hon får låna mer pengar ,jag är inte så rik lever på sjukersättning.  Då kan hon hjälpa mig på något sätt de behöver inte kosta pengar men hon kan lyssna på mig och ge mig råd när jag mår dåligt.
    Det kallar inte jag vänskap. Det är en betald psykolog.
  • Trivelina

Skulle mina vänner dömma vänskapsnivån av dagens rådande vänskap på att om jag minns deras föresledagar så skulle jag räknas som helt värdelös vän.

Men gällande din ex-väninna antingen vill hon inte ha kontakt alls, eller sen så har hon noll koll på födelsedagar.

• Maddisen80
    Lindreas skrev 2011-05-03 12:05:15 följande:
    Det kallar inte jag vänskap. Det är en betald psykolog.
    jo men jag lyssnar ju på mina vänner när de har problem
  • Fru Sveden

Ibland måste man acceptera att människor inte är intresserade av en vänskap. Livet är för kort för att slösas bort på människor som inte ger ett skit tillbaka. Omge dig med människor som du kan ge något och som du får något tillbaka av.

Svar på tråden Ska jag gratta min fd vännina på födelsedagen ÅTER IGEN?