• Eraser

    Böcker!

    Finns det några speciella böcker för oss pappor som någon av er har läst....och kan rekommendera? Det finns ju en uppsjö för mödrar, som vi också kan läsa i och för sig, men jag vet inte av några enbart för oss handjur.

  • Svar på tråden Böcker!
  • Pappa DeNiro

    Du ska bli pappa” av Dick Sundvall läste jag iaf..

  • Rök

    Samma här... Roligt skriven av en pappa som tänker som oss... ha ha
    Bra bok, köp den!!

  • tomtejävel

    Har själv sökt med ljus och lykta för "pappaböcker" och funnit kanske 8-10 stycken, varav de flesta varit riktigt bra. Dessvärre är mitt minne helt värdelöst och en gigantisk flytt har precis startats, men kan återkomma med lite titlar om en vecka eller så när lådorna är uppbrutna.

    En bok som dock fastnade var en liten annorlunda pocket med korta "berättelser", och medverkade gjorde bla Dogge Doggilito (stavning...?) och nån långsmal TV-kändis. Jävla grym beskrining på boken det där...;) Den är rätt ny så om någon vill leta upp den så finns den säkert i de flesta bokhandlares topplista.

    Fö, Dicks alster blir rätt bra kapat i den där boken jag precis "beskrev", med viss rätta tycker jag...

  • tomtejävel

    "Uppdrag pappa" (eller nåt snarlikt) var den jag tänkte på. Helt ok, med lite annorlunda historier från pappor i olika situationer.

  • Tvillingfarsa

    Ska va helt ärlig att jag är ganska kass på att läsa böcker.

    Men jag har "Du ska bli pappa" hemma och det jag läst i den så tycker jag den är riktigt bra.

  • Diväteoxid

    Blev besviken på Dick Sundevalls böcker, de kändes väldigt målgruppsriktade och tilltalade mig inte för fem öre.

    Har inte läst "koka makaroner" men den är på önskelistan för i år.

  • Kaospassageraren

    Håller fullständigt med Blåbärspappan här.
    Jag klarar inte av ett enda kapitel Dick Sundevall, han går mig på nerverna. Allt är så jävla grabbigt att det blir rent pinsamt.

    De två bästa pappaböcker jag läst är "Koka makaroner" av Johan Nilsson, och "Världens Bästa Pappa?" av Ylva Elwin-Novak.
    So there. :)

  • Zmurf

    Jag tyckte att Dick's bok var underhållande i de inledande kapitlen men sen kändes det mest som om att den gode Dick fyllde ut boken med saker som står i alla andra gravid-böcker som vi köpt in.
    Jag har inte läse någon av Koka makaroner eller "Världens Bästa Pappa?" ska försöka komma över någon av dessa. Det skulle vara intressant med en bok som innehåller lite tankvärt även för mig.

    "Mammapraktikan" fick vi tips om inför vår graviditet, men jag vet inte om jag läst en sämre faktabok. En massa slutsatser och kommentarer av författaren gör mig konfunderad. Bl.a. kommenterar hon en massa "viktiga områden" (t.ex. kaffedrickande under graviditeten) på ett underligt sätt som gör att den boken går fet bort.

  • jaken

    Böcker jag läst om pappaskap:

    Uppdrag pappa - Diverse olika
    Inspirerande erfarenheter om hur det är att vara och bli pappa.

    Pappor föder barn - Gunilla Bergensten
    Olika pappor berättar om tid innan och efter förlossning.

    Pappaboken - Eriksson, Hertzberg och Randström
    Författarna delar med sig av sina pappaerfarenheter.

    Koka makaroner - Johan Nilsson
    Inblick i en pappavardag. Går emot ingrodda föreställningar om manligt/kvinnligt - papparoll/mammaroll.

    Du skall bli pappa - Dick Sundvall
    Faktabok ur ett manligt perspektiv hur det är under och första veckorna efter graviditeten. Något för den som tror att män är från mars.

    Rumsren - David Eddie
    En självgod amerikansk hemmapappa delar med sig av sina erfarenheter som småbarnsförälder.

  • bbpop

    Kaospassageraren: Vad trevligt att du gillade Elwin-Novak-boken!

  • johanstrom

    BEBISMANUALEN

    Det är en riktig bok som hör hemma i pappaforumet. Helt enkelt en instruktionsbok för bebisens första år, klockrent skriven men även saklig och rolig!

Svar på tråden Böcker!