• stjärna4

Leverpastej som stått framme!

Är säkert tramsig men åt precis en macka medleverpastej,och kom sedan på att den stod framme i rumstemp ca 1-1 1/2 timme går morse då vi hade vänner som åt frukost här.Den var då redan öppen så det var bara lite kvar så den åt jag upp idag.Den går ut den 25/5 och har varit öppen ca 3 dagar.Kan det bildas toxoplasmos för att den har stått framme eller är det bara jag själv som kan bli dålig av det?Vill ju veta om det kan skada barnet på något sätt :)

• Svar på tråden Leverpastej som stått framme!
  • stjärna4

Ja listeria var det ju inte toxoplasmos :))
    Men behöver jag oroa mig för det eller kan jag vara lugn?Så länge inte barnet kan bli skadat bara jag själv är det ju ingen fara!

• La Lola
    stjärna4 skrev 2011-05-03 09:48:31 följande:
    Ja listeria var det ju inte toxoplasmos :))
    Men behöver jag oroa mig för det eller kan jag vara lugn?Så länge inte barnet kan bli skadat bara jag själv är det ju ingen fara!
    Nä, slappna av.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lindreas
    seccasecca skrev 2011-05-03 09:18:34 följande:
    Vill inte göra dig orolig är det bra att äta leverpastej överhuvudtaget när man är gravid??
    Varför kollar du inte upp saker INNAN du skriver såna där grejer till någon som redan är orolig? Onödigt!
  • seccasecca

Som du såg kollade jag snabbt efter att jag skickade inlägget!! Svarade på en gång!! Jag har hört av andra att det inte är bra men kom på att det var bäst att kolla gör säkerhets skull. TS är inte orolig så du behöver inte klanka ner på mig.

• seccasecca

Mitt inlägg 12.40 var riktat mot Lindreas om någon undrar!!!!!

• Lindreas
    seccasecca skrev 2011-05-03 12:40:28 följande:
    Som du såg kollade jag snabbt efter att jag skickade inlägget!! Svarade på en gång!! Jag har hört av andra att det inte är bra men kom på att det var bäst att kolla gör säkerhets skull. TS är inte orolig så du behöver inte klanka ner på mig.
    Jo, men eftersom det går så jäkla mycket rykten om vad man "får" och inte "får" äta så tycker jag att det är dumt att ens skriva om man inte är säker. Det är lättare att hänvisa till slv.se i så fall. Bra att du kollade, nu vet du också att leverpastej är jättebra att äta när man är gravid!
  • seccasecca

Lindreas; jag vill bara säga att jag ändå inte äter leverpastej då jag vet att det är en känslig produkt. När jag inte är gravid är jag mycket noga med att inte låta den stå framme i onödan samt inte äta den om den varit öppnad "för länge". Sen var det så att jag skrev det som en fråga och inte ett påstående!!

• La Lola
    seccasecca skrev 2011-05-03 12:49:59 följande:
    Lindreas; jag vill bara säga att jag ändå inte äter leverpastej då jag vet att det är en känslig produkt. När jag inte är gravid är jag mycket noga med att inte låta den stå framme i onödan samt inte äta den om den varit öppnad "för länge". Sen var det så att jag skrev det som en fråga och inte ett påstående!!
    En nyfiken fråga; är det en känslig produkt?
    Aldrig hört förut.
  • Lindreas
    seccasecca skrev 2011-05-03 12:49:59 följande:
    Ta det lugnt! Jag tycker det är onödigt att felaktigheter sprids eftersom folk redan tror på så mycket dumt, det var därför jag kommenterade.
  • seccasecca

Japp så är det! Kolla till exempel Pastejkökets hemsida! Jag sitter med mobilen och kan inte klistra in adressen här. "Låt inte pastej stå framme under segdragna frukostar då pastejen är känslig", nåt i den stolen står det.

• seccasecca

Lindreas: är lugn men blir lite irriterad när du måste se att jag snabbt tog tillbaka min fråga/påstående.

• La Lola
    seccasecca skrev 2011-05-03 13:02:47 följande:
    Japp så är det! Kolla till exempel Pastejkökets hemsida! Jag sitter med mobilen och kan inte klistra in adressen här. "Låt inte pastej stå framme under segdragna frukostar då pastejen är känslig", nåt i den stolen står det.
    äh tusen...jag hittar inget sånt på deras hemsida...
    Minns du var det står nånstans?
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-05-03 13:18:37 följande:
    äh tusen...jag hittar inget sånt på deras hemsida...
    Minns du var det står nånstans?
    Jo nu hittade jag....
    "Varför möglar min pastej så snart efter att jag öppnat den?
    Leverpastej är en känslig produkt och därför är hanteringen av den extra viktig. Man bör till exempel inte låta pastejen stå framme i rumstemperatur under långdragna frukostar. Ett annat tips är att inte använda samma kniv till pastejen som till smöret."

Jag har aldrig varit med om en pastej som möglat....
  • Dimitra
    La Lola skrev 2011-05-03 13:20:34 följande:
    Jo nu hittade jag....
    "Varför möglar min pastej så snart efter att jag öppnat den?
    Leverpastej är en känslig produkt och därför är hanteringen av den extra viktig. Man bör till exempel inte låta pastejen stå framme i rumstemperatur under långdragna frukostar. Ett annat tips är att inte använda samma kniv till pastejen som till smöret."

Jag har aldrig varit med om en pastej som möglat....
    Inte jag heller. Tror att den springande punkten är att man kontaminerat pastejen genom att föra över brödsmulor och smör ner i asken. Sånt är jag noga med att undvika, inte att snabbt som attan ställa tillbaka pastejen i kylen.
    The Dimitra universe.
  • seccasecca

Min pappa har jobbat med kött och charkprodukter och jag har alltid fått höra att just leverpastej är känslig. Klart den kan stå ute en stund men jag är mer observant på den produkten än tex skinka, speciellt om det är sommar och varmt. Jag trodde det var allmänt känt att leverpastej ska man hantera med försiktighet.

• La Lola
    Dimitra skrev 2011-05-03 14:22:55 följande:
    Inte jag heller. Tror att den springande punkten är att man kontaminerat pastejen genom att föra över brödsmulor och smör ner i asken. Sånt är jag noga med att undvika, inte att snabbt som attan ställa tillbaka pastejen i kylen.
    Japp, jag tror som dig jag.
Svar på tråden Leverpastej som stått framme!