• Tummelisa

Rätt att döda Bin Laden?

Ok, nu chansar jag att det blir rätt med omröstningsalternativen, trots att det vart flera rader på varje alternativ. Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?
  • MammaG
    Faber skrev 2011-05-07 12:34:41 följande:
    Att den stämmer överens med ens egna uppfattningar är på intet sätt empiriskt bevis på att den är intelligent.
    Hon har till skilland från vissa inlägg här i tråden  förmåga att se saken ur ett annat perspektiv än blodtörst. Att vara en stridspitt är inte intelligent
  • Faber
    MammaG skrev 2011-05-07 13:11:23 följande:
    Hon har till skilland från vissa inlägg här i tråden  förmåga att se saken ur ett annat perspektiv än blodtörst. Att vara en stridspitt är inte intelligent
    Blodtörst och stridspitt är något som du kommit fram till, ingen har sagt något om det. Dessutom skulle jag vilja att du lägger fram bevis på att stridspitt är en beteckning på människor med lägre iq än genomsnittet.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • ETSS
    MammaG skrev 2011-05-07 13:11:23 följande:
    Är intelligens förmågan att se saker ur en eget perspektiv? Då måste ju jag säga att du.. ja, jag tror du förstår vart jag vill komma.
    Vi har olika åsikter på den här tråden. Själv är jag inte någon stritdspitt, mitt kön gör det omöjligt. Inte heller är jag värst blodtörstig. Men realist; javisst Glad
  • Argo
    MammaG skrev 2011-05-06 23:14:16 följande:
    Nej, för att man bestrider legitimiteten i deras krig, men FRÄMST för att kringgå Genevekonventionen
    Man "bestrider" inte legitimiteten i något krig. amn har inte "ogiltigförklarat kriget. Man har däremot talat om metoderna.

Den typ av militär terrororganisation som Bin Ladin ledde faller mellan stolarna på dagens regelverk kring väpnad konflikt och Al Qaida skiter högaktningsfullt i Genevekonventionen. Därav att även den andra sida sagt sig nödgade att använda kontroversiella metoder.
    MammaG skrev 2011-05-06 23:13:24 följande:
    För att det är helt normalt att försvara en familjemedlem man vet är under hot? Skulle du backa i motsvarande situation?
    Ja du ser. Så länge du inte var på plats kan du bara spekulera om varför denna kvinna rusade fram mot de amerikanska soldaterna. Ändå "vet" du att det var fel at tinte ta usama levande (som om han låtit det hända, yeah right!).

Nu är jag inte terrorist, och umgås heller inte i kretsar där självmordsbombare är en normal del av vardagen, så mitt utgångsläge är lite annorlunda än denna kvinnas men ja, jag hade nog duckat järnet om det börjat skjutas runt omkring mig. Såvida jag inte var en aktiv delatagare i eldstriden - jag är ju gubevars militärt utbildad jag med en gång i tiden.
  • MammaG
    Argo skrev 2011-05-07 14:10:15 följande:

Hade Bin Ladin vetal ha en rättegång hade han kunnat ge upp när som helst, men det ville han inte.

Han ville istället dö med snabel-tofflorna på i en doft av krutrök och han ordnade det så.

Nu gav ju inte Saddam Hussein upp heller, man när han gripits så fick han lik förbannat en rättegång (med ett i mina ögon oacceptabelt slut, eftersom dödsstraff är förkastligt, men i allafall)
  • MammaG
    Faber skrev 2011-05-07 13:13:11 följande:
     Dessutom skulle jag vilja att du lägger fram bevis på att stridspitt är en beteckning på människor med lägre iq än genomsnittet.
    Jag kommer naturligtvis inte att lägga fram bevis på något jag inte sagt.

Att vissa inte har något till övers för demokratiska förfaringssätt behöver man bara läsa denna tråd för att veta. Där har du beviset
  • MammaG
    ETSS skrev 2011-05-07 13:46:13 följande:
    Är intelligens förmågan att se saker ur en eget perspektiv? Då måste ju jag säga att du.. ja, jag tror du förstår vart jag vill komma.
    Vi har olika åsikter på den här tråden. Själv är jag inte någon stritdspitt, mitt kön gör det omöjligt. Inte heller är jag värst blodtörstig. Men realist; javisst Glad
    Stridspitt är inte könsbundet. Du menar att du äör sådan realist och högt stående att du ser saker ur någon annans perspektiv? Skilnaden är mellan dig och mig är nog förr att jag tror på Folkrätt, FN:s deklarationer om mänskliga rättigheter och rättvisa istället för hämnd
Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?