• Tummelisa

Rätt att döda Bin Laden?

Ok, nu chansar jag att det blir rätt med omröstningsalternativen, trots att det vart flera rader på varje alternativ. Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?
  • heter
    Laurora skrev 2011-05-08 14:44:22 följande:
    Ärligt hur kan man tycka att han inte skulle dödas? Han kunde likväl backat för att få tag i vapnen han hade eller vadsomhelst, skulle de då INTE skjutit?

Herregud, är svenskar såhär naiva i allmänhet? Jag ser ju resultaten, att sitta och tycka att välutbildade navy seals skulle tagit ett annat beslut än det de gjorde.. *skakar på huvudet*
    Visst är det helt fantastiskt att ett kassabiträde på Konsum i lilla Årjäng som har varit på semester på Gran Canaria en gång i livet vet mer än både Navy SEALS och USAs regering tillsammans? Drömmer 
  • Laurora
    heter skrev 2011-05-08 16:29:53 följande:
    Visst är det helt fantastiskt att ett kassabiträde på Konsum i lilla Årjäng som har varit på semester på Gran Canaria en gång i livet vet mer än både Navy SEALS och USAs regering tillsammans? Drömmer 
    hahaha jag har aldrig varit på Gran Canaria och jag hävdade väl dessutom att Navy SEALS tog det beslut som var rätt. (vill du veta mina resevanor så fråga, det kommer du långt med)

Du borde öva upp dina färdigheter att läsa av folk dessutom, eller googla för all del, så hade du ju liksom kunnat avgöra om jag var "kassabiträde" eller inte. En eloge dock för att du inte skrev kassa biträde. Minus i kanten däremot för att du direkt drog till med personangrepp.
  • Noun
    ETSS skrev 2011-05-08 16:05:17 följande:
    Samma som du, strävar mot det jag tror på,  väljer dock först att prioritera mina nära och mig själv innan jag ger mig på eventuell världsfred, sen debatterar jag här utemellanGlad
    Sen kan jag inte hjälpa det, men jag tror att det är bäst för världen att Usama Bin Laden är död.
    Som sagt sörjer jag inte Bin Laden för 5 öre, jag önskar bara "de hade hittat " (nåja) honom tidigare.
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • ETSS
    Noun skrev 2011-05-08 17:57:24 följande:
    Som sagt sörjer jag inte Bin Laden för 5 öre, jag önskar bara "de hade hittat " (nåja) honom tidigare.
    Det gör jag med Glad
  • MammaG
    Argo skrev 2011-05-07 18:56:47 följande:
    Därför att Saddam inte ställde upp i en eldstrid utan blev släpad ut ur hålan där han tryckte som en kanin. Jodå, han gav upp när gevärsmyningen pekade mot honom. Det hade Usama kunnat gjort också om han velat.
    MammaG skrev 2011-05-07 18:46:28 följande:
    Fast då vet vi ju att du inte vet vad du snackar om heller, för du var inte heller där. Det är alltid fel att avrätta folk, i synnerhet utan rättegång. Där har jag Folkrätten och FN bakom mig, men fortsätt att mala du.
    Klart jag kan veta vad jag snackar om. Jag kan däremot inte, som du, slå fast att det  var fel att skjuta killen på plats.

Jag kan dock, utifrån vad som rapporterats om händelseförloppet och vad jag vet om strids-situationer, anta att det handlade om ett ryggmärgsbeslut när man inte var säker på sin egen säkerhet.

Men å andra sidan så skrev du ett så bissart inlägg tidigare om "dag 1, 2 och 3 och så vidare" så att det lär nog vara svårt att få dig att resonera i andra banor.
    Om du vet vad som rapporterats så vet du säkert också att Vita Huset ljög i sina första rapporter och att det inte var någon eldstrid? Eller har du missat det, apropå din sista kommentar? De är tagna på bar gärning, så det är inget jag hittar på.
  • MammaG
    ETSS skrev 2011-05-08 16:05:17 följande:
    Samma som du, strävar mot det jag tror på,  väljer dock först att prioritera mina nära och mig själv innan jag ger mig på eventuell världsfred, sen debatterar jag här utemellanGlad
    Sen kan jag inte hjälpa det, men jag tror att det är bäst för världen att Usama Bin Laden är död.
    På vilket vis står dina nära och kära  och prioritet på dem i motsats till att tro på och arbeta för världsfred/demokrati?
    Att jag personligen vägrar släppa den tanken/ambitionen/drömmen, vad du nu vill kalla det, är något som i allra högsta grad också är för min sons skull
  • heter
    Laurora skrev 2011-05-08 17:39:33 följande:
    hahaha jag har aldrig varit på Gran Canaria och jag hävdade väl dessutom att Navy SEALS tog det beslut som var rätt. (vill du veta mina resevanor så fråga, det kommer du långt med)

Du borde öva upp dina färdigheter att läsa av folk dessutom, eller googla för all del, så hade du ju liksom kunnat avgöra om jag var "kassabiträde" eller inte. En eloge dock för att du inte skrev kassa biträde. Minus i kanten däremot för att du direkt drog till med personangrepp.
    Du. Hur är det med din färdighet att läsa av folk?! Jag höll ju med dig! Obestämd
  • Argo
    MammaG skrev 2011-05-08 21:39:11 följande:
    Om du vet vad som rapporterats så vet du säkert också att Vita Huset ljög i sina första rapporter och att det inte var någon eldstrid? Eller har du missat det, apropå din sista kommentar? De är tagna på bar gärning, så det är inget jag hittar på.
    Och däruti ligger det bisarra.

Att dra en säker slutsats om lögn och ned-dragna byxor när man bara med ett uns av eftertanke kan inse att det du kallade dag 1 och 2 går mycket väl ihop om man bara accepterar scenariot att den första informationen, den som måste ut inom någon timme, tolkades, lite, lite fel och att det du kallade dag 3 skulle innebära att en terrorist dotter och fru, tolkade via pakistansk polis, pakistansk media och sedan via väst-media skulle vara någon slags exemplariska sanningsvittnen.
  • MammaG
    Argo skrev 2011-05-08 21:48:03 följande:
    Och däruti ligger det bisarra.

Att dra en säker slutsats om lögn och ned-dragna byxor när man bara med ett uns av eftertanke kan inse att det du kallade dag 1 och 2 går mycket väl ihop om man bara accepterar scenariot att den första informationen, den som måste ut inom någon timme, tolkades, lite, lite fel och att det du kallade dag 3 skulle innebära att en terrorist dotter och fru, tolkade via pakistansk polis, pakistansk media och sedan via väst-media skulle vara någon slags exemplariska sanningsvittnen.
    Ok, så pakistanier skulle alltså vara minde trovärdiga än Vita Hus-informationen? Ja, det skulle ju verkligen vara jobbigt om det bara var därifrån jag hämtade min uppfattning, men jag får min info från källor i den andra riktiningen.
  • Argo
    MammaG skrev 2011-05-08 21:52:11 följande:
    Ok, så pakistanier skulle alltså vara minde trovärdiga än Vita Hus-informationen? Ja, det skulle ju verkligen vara jobbigt om det bara var därifrån jag hämtade min uppfattning, men jag får min info från källor i den andra riktiningen.
    Har du hemlig info-källor som inte vi andra har tillgång till? Spännande!

Du har en ofömåga att se att rapporterna kuggar i varandra rätt bra, om man antar att den första informationen (den som skulle ut direkt) misstolkades en aning. Jo, det var en eldstrid i byggnaden och ja, Usama fanns bakom en kvinna. Du tar dessutom två personer djupt engagerade/involverade i det terroristnätverk som just attackerats för felfria sanningsvittnen.

Detta visar på att det är tröstlöst att tro att du skulle kunna resonera i någon annan riktning än den du redan bestämt dig för.
  • Laurora
    heter skrev 2011-05-08 21:46:58 följande:
    Du. Hur är det med din färdighet att läsa av folk?! Jag höll ju med dig! Obestämd
    Den var obefintlig, jag känner mig urbota korkad just nu. Sorry.
  • ETSS
    MammaG skrev 2011-05-08 21:43:17 följande:
    På vilket vis står dina nära och kära  och prioritet på dem i motsats till att tro på och arbeta för världsfred/demokrati?
    Att jag personligen vägrar släppa den tanken/ambitionen/drömmen, vad du nu vill kalla det, är något som i allra högsta grad också är för min sons skull
    Återigen har du missförstått mig, jag säger inte att nära och kära för mig är i motsats till värdsfred/demokrati. Faktiskt inte någonstans vad jag vet, läser du det jag skrivit eller tolkar du?
    Däremot säger jag att jag prioriterar det förra före det andra.
    Detta land har en officiell demokrati. Jag utnyttjar den genom att presentera mina åsikter, och gör vad jag vet inget brott mot någon demokratisk princip då jag inte aktivt förtrycker någon.
    Jag höll inget vapen mot Bin Laden och jag har inte för avsikt att någonsin agera bödel, vara rasistisk eller något annat "ont".
    Världsfred/världsdemokrati skulle vara trevligt eller tråkigt beroende på vem du frågar, dock kommer det aldrig att ske och jag väljer att rikta in mig på saker som faktiskt kan förändras, jag driver inte Rosinante mot väderkvarnar
    Likväl som du inte ger dig gör jag det inte heller, du kan inte omvända mig, är det jobbigt?
Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?