• Anonym (Skiter pengar?)

    Hur har folk råd med så fina hus/inredning/renovering?

    Jag bara undrar och tänker lite. Älskar att vara inne på t.ex. StyleRoom och kika på alla fina hem. Hur i hela fridens har folk råd med dessa hus, renoveringar, inredningar etc?

    Jag och sambon köpte en enklare enplansvilla för 1 500 000kr för drygt 3 års sedan som vi vill göra massor med, både inne och ute men det kostar ju verkligen multum.
    Tycker det är saftigt som det är med lånet vissa månader och då har vi som sagt bara 1,5 milj i lån. Vi är normalinkomsttagare med ett barn.

    Skulle tippa på att majoriteten av de på tex styleroom har minst det dubbla i lån med tanke på hur de fixat till hemmen.
    Hur går det ihop sig rent ekonomiskt, och har dessa personer råd med ett liv utanför hemmet? (semester, resor, bio, shopping etc)

    Bara lite nyfiken!

  • Svar på tråden Hur har folk råd med så fina hus/inredning/renovering?
  • ludicrous

    Jag fattar inte heller! Vi vill göra om massor hemma. Ok, jag vill göra om massor hemma. Sambon nöjer sig som det är. Men vi skulle vilja både bygga ut och göra nytt kök,men det finns inte på kartan ekonomiskt nu! Han är brevbärare med sjukt mkt för låg lön för att ha jobbat där i 10 år, jag är föräldraledig.

    Men är man två stycken som får ut kanske 30 k i månaden var så räcker det ju med att man sparar någon månad..


  • lindaha

    Sparar, bra löner, har koll på sin ekonomi och har inga onödiga utgifter.

    Sen kostar det inte så mycket att renovera om man gör det själv 

  • Tittij

    Man skaffar sig en bra utbildning och sen ett bra jobb och ser till att ha koll på ekonomin.


    Vi byggde nytt för strax över 6 miljoner och har drygt 4 miljoner i lån. Vi reser ett par gånger om året och har två bilar och två barn. Vi har städhjälp och matkasse varannan vecka och sparar ändå en del trots att jag är mammaledig.

    Min man har slitit massor och satsat allt han ägde på att starta upp sitt företag. Det är ju inte så att pengar regnar ner fårn himlen som många tycks tro. Men är man beredd att satsa och slita så är det klart man kan tjäna pengar.

  • Mamsis

    De kanske lägger pengarna på renovering istället för att resa och annat. Sen beror det på var i landet man bor, en villa för 200 000 är inte ovanligt där mina vänner bor tex.

    Sen så kostar det itne så mycket om man gör det mesta själv.
    Vit färg är asbilligt tex.  Krautas billigaste är riktigt riktigt bra och kostar 180 kr för 10 liter.

  • Anonym (TT)

    Har lån på 3 milj. Nybyggt hus. Vi har totalt ut 36-37 000 kr i månaden. Vi reser varje år utomlands samt sparar månadsvis minst 5000 kr.  Så får vi det att fungera.

  • Anonym (Jennie)

    visst finns de många som skuldsätter sig för att ha perfekta hemmet, men sen behöver de ju inte vara så dyrt alla gånger. Vi fixar allt själva och håller ständigt ögonen öppna efter fynd och köper de lite syrare sakerna när vi har råd, vi har spenderat sista året i ett ganska kaotiskt boende pch tre mpnader helt utan kök men nu är allt fixat!

    Vi räknade på det i helgen och har spenderat strax över 60 000 kr, vilket blir i snitt 5000 kr i månaden om vi bortser från att vi hade sparat en del innan. Men för den summan har vi fått mycket!! Vi har vi totalrenoverat köket där verkligen allt är nytt, vitaror, golv, tapeter, b'nkskivor, skåp osv. Även hallen och sovrummet är totalrenoverade och i summan ingår och byte til en säkerhetsdörr som bara det kostade 15 000 kr.

  • Anonym (anno)

    Vi har lån på ca 1,6 mille. Hus, sommarställe, 2 bilar och en Mc. Familjen består av 2 vuxna, 2 barn och 1 hund. Vi renoverar för fullt. Hur vi har råd? Jaa.... Vi har bra inkomster, eller rättare sagt Han har hög inkomst och jag har väl en mera medelhög inkomst antar jag.
    Jag fick ärva ett par hundra tusen för nåt år sedan som gick till diverse större renoveringar. Men sen tänker vi ekonomiskt kring kläd- och matinköp t ex. Har inga stora utgifter för nöjen utan lägger pengarna på just boendena.

  • Anonym (Normal)

    Jag kanske inte bör svara då jag är väldigt sparsam men jag har sparat ihop till en enligt mig stor kontantinsats på 200 000 kr. Så har bara runt miljonen i lån men det är enligt mig mycket med tanke på att jag är ensamstående med ett litet barn.
    Innan jag köpte min bostad så valde jag att spara som så mycket som möjligt och minska ner på mitt egen lyx under denna tid. Detta går oavsett om man tjänar mycket eller lite, det tar ju bara lite mera tid.
    När det gäller min inredning så har jag inredning och annat hemma från bland annat Svenska hem, höganäs och mycket äkta konst. Det mesta har jag köpt på begagnat. Köpte nytt porslin från en kvinna från blocket för halva priset på hela servisen för att den var i fel färg enligt henne. Så kan vi fortsätta med mycket annat här hemma.

    Jag måste säga att jag vet många som klagar på att de aldig har råd med något och sedan bara slösar bort varje krona på lyxkonsumtion och sen tar lån för att täcka det sista.
    Som sagt beror på hur man köper allt.

    Jag är uppväxt i renoveringsobjekt och vet hur dyrt det är att köpa allt men det går att dra ner kostnaderna om man gör mycket själv. Till exempel såga upp eget virke, köpa begagnat osv.

    Jag har faktiskt svårt att se hur man har råd att köpa så mycket hela tiden.
    Själv försöker jag att spara nu för fullt till att få ett nytt badrum det blir om 3 år som det ser ut nu men jag längtar...

  • aliettevonseehn

    Nu är ju både jag och maken höginkomsttagare så har lite svårt att sätta mig in i situationen. Men bara för att det är fint behöver det inte betyda dyrt. Du behöver heller inte köpa den dyra soffan när det finns en likadan på ikea mycker billigare. Ofta i de "fräscha" husen är det ljusa tapeter och färger vilket heller inte är dyrt. Det gör en extrem skillnad och får huset att se luftigare ut. Riv nån vägg som är ivägen och få huset att se större ut. Sedan är det bara att inreda själva vilket kostar noll, köp billigt modernt och gör det själv! :)

Svar på tråden Hur har folk råd med så fina hus/inredning/renovering?