• Dominant

Dominans och Undergivenhet...

Jag ser att denna tråd har frodats även i min bortavaro, även om jag tycker det är beklaligt att det är så många som bara ser det som en krydda i sexlivet istället för något som genomsyrar hela vardagen.

• Dominant
    Anonym (lilla slampan) skrev 2011-05-11 19:25:58 följande:
    Förlåt... det var ett mycket dåligt ordval av mig.. menade självklart inte slåss, min man har aldrig slagit mig utan jag menade mer örfilar, smisk, och lite grovare/hårdare tag.

Själv så har jag ett förflutet av en man som slog mig med flaskor och dylikt så i mitt nuvarande förhållande har vi inget sådant alls, vilket passar oss båda utmärkt men jag känner mig så fjompig att jag inte kan ta i mot en lätt örfil utan att skygga, i bland räcker det att jag tror att den ska komma så duckar jag trotts att han kanske bara sträcker sig efter något vid sidan om mig som jag inte har lagt märke till.. hur ska jag ändra denna vanan, jag vill ju verkligen inte att han ska tro att jag är rädd för honom,.,,
    Måste det vara något negativt då? Att du ryggar tillbaka när han reser handen.
  • Dominant
    Anonym skrev 2011-05-15 00:45:33 följande:
    Har en fråga till er,

Tror ni att man kan ändra på sig? Om man är undergiven och tidigare har levt i långt förhållande som undergiven, inte bara sexuellt undergiven utan även i vardagslivet, kan man då när man träffar en ny man som inte är det minsta dominant, ändra på sig?

Mitt problem är att jag har träffat en ny man som jag verkligen älskar men där det blir "kulturkrockar" hela tiden pga att jag är undergiven och han inte har en tendens till att vara dominant. Kan vi lösa detta eller måste vi ge upp?
    Min erfarenhet är att det inte är något som kan ändras på i den utsträckningen. Det kan utvecklas vidare åt ett håll i viss mån men finns det inte där från början så är det inte så mycket man kan göra åt det. Då blir det som för en homosexuell att försöka ändra sin läggning.
  • Dominant
    Anonym (Ny här) skrev 2011-05-18 10:28:21 följande:
    Jag kan också tillägga att för mig är det inte min njutning som är viktigast utan att min herre njuter av det han gör. Min gräns går vid bestående fysiska men (det blir ju alltid röda märken av smisk exempelvis, blåmärken och sånt exempelvis). 
    Är det endast i sexuella sammanhang du är undergiven?
  • Dominant
    Anonym (slavtrasa) skrev 2011-05-20 17:03:27 följande:
    Så jag är alltså ug både i och utanför sängen. Något jag trivs oerhört bra med och skulle nog inte fixa ett jämnställt förhållande... däremot tycker jag att vi lever i ett jämlikt förhållande, det vill säga att vi är jämnlikar och värda lika mycket som människor men min make har makten att bestämma det han vill utan att fråga mig.
    Naturligtvis är det så. Båda har ju faktiskt valt att frivilligt ha det så. För min del så får andra gärna vara hur jämställda som helst men för min egen del så inget för mig då jag vill ha full kontroll. Därmed så fordrar jag även en partner som frivilligt vill och behöver ha det så.
  • Dominant
    Anonym (ug äntligen) skrev 2011-05-28 20:44:51 följande:

Ja, blir blöt av att skämmas, känna mig utsatt o liten inför min Dom som även är min man.. (e jag konstig :-S )

Tycker du låter fullt normal.
  • Dominant
    Anonym (Cs) skrev 2011-06-01 15:08:37 följande:
    Känns konstigt att berätta men jag vill verkligen få tips och råd från någon som kan det här.
    Jag är en ganska bestämd och dominant person som mamma och på jobb, även i mina relationer. Men ibland vill jag bara komma ifrån det helt och bli totalt undergiven. Jag vill bli kallad saker, vill bli "bestraffad" göra som min partner säger. Men det har aldrig funkat för dom jag träffat. Allt har kännts för mesigt och inte så som jag vill ha det alls. Nu är jag dock singel igen och vill gärna träffa någon som kan det här. Men det är inte det man kläcker ur sig på första daten i heller.
    Det finns gott om dominanta män men precis som män i övrigt så är det inte säkert att det klickar bara för mannen är dominant eller att han är det på det sätt du föreställer dig. Är det mer än bara något sexuellt för dig?
  • Dominant
    Anonym (Cs) skrev 2011-06-01 20:24:53 följande:
    Ja det är det. Jag vill ha en man som både är dominant i vardag som sexuellt. Jag vill inte ha nån som mjäkar och blir osäker på hur och vad han ska göra och bete sig.
    För min del är det något positivt. Ju fler kvinnor som inser att de trivs i en undergiven roll även utanför det sexuella desto bättre.

Att gå in och ur någon roll så fort man hamnar i sovrummet är för mig otänkbart, då skulle det bara vara löjligt och på låtsas.
  • Dominant
    Anonym (Salope) skrev 2011-06-03 17:46:08 följande:
    Fast känner du inte att det finns grader?
    Många som lever så känner ju av dynamiken även utanför sexuella sammanhang, men agerar inte på samma sätt som i sexuella sammanhang.
    Jag tror inte det behöver bli eller vara på låtsas bara för att man väljer tid och plats. Känslan och dynamiken finns fortfarande där, som något underliggande.
    Det vore fel av mig att ifrågasätta eller se ner på någon annans sexuella läggning eller annars deras behov.

Upppenbart så finns det grader och folk som trivs med att ha mer en krydda i sexlivet och inte låtsas om som att något hänt så fort man stigit ur sängen men för mig så skulle det bara kännas som på låtsas. Framför allt så skulle jag inte trivas med att ha det så.
  • Dominant
    Anonym (Salope) skrev 2011-06-03 18:10:55 följande:
    Jo fast det är just det jag menar med grader.
    Att det inte nödvändigtvis är en distinkt roll som kan kliver in och ur, utan något man är och något man väljer tillfällen för att utagera, förstår du vad jag menar?

Men visst, everything ain't for everybody.
    Jo jag förstår hur du menar. Naturligtvis så är det så att det finns olika grader av det. Vissa trivs med att bestämma det mesta själv men låta den dominante ha ett övergripande inflytande, främst sexuellt, andra med att den dominante detaljstyr allt ifrån kläder, jobb, umgänge, webbsidor som får besökas med mera. Sedan allt däremellan.

För min del så vill jag bestämma så mycket som möjligt, dock inte i den grad att det blir ett heltidsarbete så viss grad av autonomi av bagatellartade saker behövs ändå.
  • Dominant
    Anonym (Undergiven) skrev 2011-06-03 18:46:31 följande:
    Jag är själv ganska dominant av min natur, men älskar att bli dominerad i sängen. Kanske just därför. Jag skulle aldrig klara av att vara undergiven utanför det sexuella. Det är jag en alldeles för stark individ för.
    Jag förstår inte ditt resonemang. Är man en svag individ för att man är undergiven i vardagen? Varför skulle man vara det?
  • Dominant
    Anonym (Cs) skrev 2011-06-03 18:56:32 följande:
    Jag håller med dig där, för mig hade det med blivit ett skådespel om man inte levde efter det i sin vardag. för mig är det en livstill jag skulle trivas med.
    Har du någon gång levt så?
  • Dominant
    Anonym (Cs) skrev 2011-06-03 19:17:51 följande:
    Nej men det är så jag vill leva. Men för min del har jah aldrig hittat han som kan leva med mig så.
    Att hitta någon som vill ha det som en själv är ytterst svårt även om man inte har en ovanlig läggning. Sedan vill det till en hel del andra saker, såsom att man faktiskt trivs med andra parten och att den trivs med en.

Det är dock oftast intressant att höra undergivna kvinnors inställning, så hör av dig.
  • Dominant
    Anonym (Ros) skrev 2011-12-08 02:59:04 följande:
    Vad har ni för bak grund som är undergiven? Jag jag tror jag är det men det känns fel för jag blivit våldtagen. Har ni lika erfarenhet? Hur tacklar ni det?
    En av de mest undergivna kvinnor jag haft hade också blivit våldtagen när hon var yngre. Och då en riktig våldtäkt på en parkväg av en främmande man som hon blev sönderslagen av, ingen "Julian Assange"-våldtäkt.

Hon tände inte alls på själva våldtäkten men däremot senare så tände hon väldigt mycket på att bli dominerad och tagen mot sin "vilja".
  • Dominant
    Anonym (Ros) skrev 2011-12-10 01:53:25 följande:
    Dominant - upplevde du det som hon bearbetade eller var självdestruktiv eller hade den läggningen helt oberoende av vad hon varit med om?
    Jag tror väldigt många kvinnor har en undergiven läggning i grunden men som inte direkt vet om det eller ens vill veta av det. Så händelsen i sig tror jag inte ändrade hennes läggning men snarare att den kan ha lyft fram och aktualiserat den då den gjort att hon reflekterat så mycket kring det hela, att släppa över kontrollen till någon annan.

Sedan kan det även ha varit bearbetande i den mån att hon med vilje försätter sig i en situation som på något sätt påminner henne om våldtäkten men som ändå är ok med en person hon tycker om.

Det bör poängteras att hon precis som du också tänkt mycket på att det egentligen borde kännas fel att vara undergiven med tanke på hon blivit våldtagen, och att hon inte ville att det skulle påverka henne som person. Så till en början så försökte hon förskjuta sådana tankar, men en läggning är inget man i längden kan förskjuta om man vill känna välbefinnande.
  • Dominant
    Anonym (Salope) skrev 2011-12-10 21:16:55 följande:
    Fast det är ju en enorm skillnad att släppa över kontrollen och att fråntas den mot sin vilja.
    Det är helt olika dynamiker varav den ena säkert riskerar bli en slags destruktivitet.
    Att vara undergiven, överlämna kontrollen, vilja bli vad man blir i hans händer, är i allra högsta grad ett aktiv val, sprunget ur ren och skär njutning. 
    Ja, det säger väl sig självt?

Hon upplevde som sagt inte våldtäkten alls som njutningsfull utan det var en ren plåga.
  • Dominant
    Anonym (Ny slyna) skrev 2012-01-01 01:08:52 följande:
    Som mitt namn antyder... Jag har ganska länge, typ, misstänkt att jag är UG (iaf i sovrummet) så jag alltid tyckt om att  killar är lite hårdhänta med mig. De flesta killar jag varit med har inte vågat, de få som har vågat har ändå inte kännts som tillräckligt för mig. Om jag bad dom dra mig i håret och "tvinga" mig att suga av dom så gjorde dom det lite halvhjärtat och sa sen "Förlåt att jag gjorde dig illa!" fast jag inte kännt det alls.

Nu har jag träffat en kille som har erfarenhet inom dominans och BDSM som har gått med på att "lära upp" mig. Men då jag är nästan helt ny till ämnet är jag lite nervös... Tyst Det är inte så att jag tror att han ska göra mig illa, inte alls, bara så att nya saker har alltid gjort mig nervös. Och på nått sätt så känns det lite som att det inte verkar vara meningen att det ska hända något mellan oss, för varje gång vi har träffats ute på stan har jag fått lågt blodsocker (diabetiker) och varit tvungen att åka hem, och varje gång han har kunnat ta sig hem till mig så har något alltid kommit i vägen. En storm, jag blev sjuk, jag har mens... ja ni fattar...

Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara varför jag är nervös, varken för er eller för honom, mer än att jag har inte haft så jätte bra erfarenheter av större killar. Han är inte den minsta människan i världen om vi säger så =) Allt jag ser när jag ser sånna killar är exakt hur dom skulle kunna göra illa mig om dom valde att göra det. Hur hans stora händer lätt skulle kunna slå sönder mitt kindben med en örfil, eller hur han skulle kunna slänga mig tvärs över rummet om han valde det, kväva mig t.o.m... Men samtidigt är jag 99% säker på att denna känsla kommer försvinna när han väl gör allt det han vill göra med mig och jag verkligen inser att han inte kommer göra mig illa. Han är inte lika säker verkar det som =/

oops... blev kanske lite långt >.<    
    Jag tycker det låter som du inte riktigt är redo än, åtminstone inte med någon du inte har 100% förtroende för.
  • Dominant
    Anonym (låtsasug?) skrev 2012-01-11 12:07:16 följande:
    Jag har fått höra (bla av någon på DS) att det sätt jag är UG är vanilj, att det är låtsas undergiven.
    Är det vaniljesex enligt er? Vad är hård och mjuk dominans för er?
    Vad spelar det för roll om någon kallar det du gör vanilj eller dominans? Vad det än handlar om så kommer du alltid hitta folk som sätter olika epitet för det, för att inte tala om gränsdragningsproblematik. Vare sig det gäller gränsdragningen mellan mörkhyad och ljushyad, gammal eller ung, tjock eller smal, undergiven eller vanilj, så kommer det finns folk med olika åsikter om vad som är vad. Därmed inte sagt att vare sig du eller de har mer rätt än den andre.

I slutändan så är den typen av gränsdragningsdiskussioner relativt meningslösa och sällan eller aldrig givande.
  • Dominant
    Anonym (Nan) skrev 2012-01-13 05:01:35 följande:
    Tror ni att det finns hopp? Kan detta utveckla sig till en bdsm-relation? Eller jag behöver inget extremt förhållande, jag är nöjd bara jag får smärta under sexet.
    Kan jag "hjärntvätta" honom i smyg och leda in honom på det här spåret?
    Eller finns det något sätt för mig att dämpa min läggning och lära mig bli mer "vanilj"?
    Tips för att ha bra vanilj-sex?
    Om jag skulle berätta mina fantasier för honom, hur skulle jag säga det utan att skrämma honom?
    Är jag bortskämd, borde jag nöja mig med det jag får?

Hoppas det finns någon därute som förstår mig, att han aldrig ser den här tråden och att jag får förbli anonym!
    Amen ;)
    Jag tror du är så pass undergiven att du aldrig kommer bli riktigt nöjd även om du får honom att dra dig i håret hårdare eller smiska dig hårdare. Det kommer säkerligen göra det bättre för en tid men efter hand kommer du vilja ha mer.

Det finns inte så mycket mer att göra än att förklara hur du vill ha det och höra om han vill ha det likadant. Det gör förvisso att det kan känns på låtsas men det är inte så mycket att göra åt. Så antingen berättar du och accepterar utgången, eller så funderar du på om du långsiktigt vill leva såsom nu.

Dock vet jag av erfarenhet att det är väldigt svårt att bryta om även om man inte riktigt får det man vill ha och man inte blir helt lycklig av det, då det är så mycket känslor inblandade.
Svar på tråden Dominans och Undergivenhet...