Marockans pojkvän
Jag har haft ett förhållande med en marockan och bott där tillsammans med honom, och vad din kille säger stämmer till viss del om man är singel, åtminstone vad gäller män (för kvinnor är det inte lika acceptabelt) och då speciellt i områden där det finns många turister.
Vi bodde i närheten av Agadir och jag upplever många marockanska män som svartsjuka och kan tolka helt vanlig vänlighet som flirtande. Är man i ett ömsesidigt seriöst förhållande där så flirtar man helt enkelt inte med andra, oavsett om man är man eller kvinna. Min kille var urgullig och att det tog slut hade inget med svartsjuka eller något annat fördomsfullt att göra och idag är vi fortfarande vänner.
Hur som helst så tycker jag inte att det din kille stämmer överens med det jag upplevde i Marocko. Däremot kan det ha att göra med kulturkrock; eftersom det inte är lika acceptabelt i Marocko att flirta så kanske han ser det som mer okej här i Sverige eftersom det är ett mer öppet samhälle här?
Jag tycker du ska prata med honom om du mår dåligt över det. Förklara att även om det är accepterat i hans marockanska vänskapskrets så är det inte det för dig och din krets - och att det är något som han måste acceptera om ert förhållande ska fungera. Det måste ju vara på lika villkor.
Som sagt; i Marocko flirtar man inte med alla, speciellt inte om man är i ett fast förhållande (vilket där iofs innebär att man är förlovade eller gifta).