• Django

Hemlarm. Vilket är bäst?

Hej!

Vi har byggt hus i nordöstra Göteborg (Angered) och ska installera hemlarm. Det finns tre leverantörer som verkar intressanta: Trygga hem, G4S och Securitas Direct. Prismässigt verkar de vara likvärdiga. Enda större skillnaden är att G4S inte ersätter självrisken vid inbrott. Någon som har erfarenhet av de tre? Vem har bäst utryckningstider, bäst service o.s.v. Är kameralarm nåt att ha?

Kan tillägga att jag jobbade som utryckningsväktare på Securitas för länge sen. Då var vi störst, snabbast och vackrastSkrattande. Marknaden förändras dock. Så vad är bästa  valet av hemlarm 2011?

• Svar på tråden Hemlarm. Vilket är bäst?
  • Pettersson

De bästa larmet de e att skita i de. Så fort du sätter upp ett larm så ser alla busar de å undrar varför. Å sen kostar de ju 250:-/ mån för dom pengarna kan du finansiera eventuella inbrott själv me råge. Sen har du vell en villaförsäkring som de ingår stöld i.

• Django

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag vill absolut inte ha inbrott. Tycker att det är ett grovt integritetsintrång samt att det medför mycket onödiga bekymmer. Jag vet sen min tid i säkerhetsbranschen att larm har en avskräckande effekt då tjuvarna hellre väljer en olarmad bostad eller ett företag om de ändå tar risken. Dessutom störs de och blir stressade när de vet att grannar och andra kan notera deras närvaro. Har själv sett hur de i panik roffat åt sig värdelöst krimskrams och lämnat dyrabara datorer och andra godbitar bakom sig.

Hursomhelst, jag har kollat runt lite och f.n. lutar det åt en uppringande larmanläggning, dvs en anläggning som skickar sms och/ eller ringer vid utlöst larm. Kompletterat med en stark sirén och kameror så blir det nog ett bra skydd. Kamerorna kan man dessutom starta från en dator varsomhelst om man är bortrest. Fördelen med uppringande larm jämfört med centralanslutet är att man slipper månadsavgiften på 200 - 400 kr. Dessutom äger man anläggningen själv (=värdehöjare).  En väktarutryckning kan ändå ta upp till 30 min.

• u77

Vi har Securitas. Kostar endel men hittills har vi inte haft inbrott..pepparpeppar...så det ska väl löna sig hoppas jag.

Vi installerade nyligen även ett röklarm men det behövs ju iofs ett kameralarm för att göra röklarmet komplett, så att securitas får ringa sos alarm om det utlöser. Har man ingen kamera så måste securitas få bekräftat från oss att det verkligen brinner eller från en granne.

De är snabba med att ringa om larmet går.

Ett stort minus dock va när de ringde mitt i natten 3 ggr då jag inte hann svara, för att tala om att battrierna behövdes bytas ut i enheten.
     Hade räckt för mig om de hade ringt på morgonen. De kom dock snabbt och bytte ut batterierna, något man INTE får göra själv hos dem men andra som har G4S de får byta batterier själva (min bror har larm via dem)

Byte av batterier görs väldigt sällan men kostar ca 1500:- per gång.

• kommande år
    Django skrev 2011-05-10 22:30:20 följande:
    Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag vill absolut inte ha inbrott. Tycker att det är ett grovt integritetsintrång samt att det medför mycket onödiga bekymmer. Jag vet sen min tid i säkerhetsbranschen att larm har en avskräckande effekt då tjuvarna hellre väljer en olarmad bostad eller ett företag om de ändå tar risken. Dessutom störs de och blir stressade när de vet att grannar och andra kan notera deras närvaro. Har själv sett hur de i panik roffat åt sig värdelöst krimskrams och lämnat dyrabara datorer och andra godbitar bakom sig.

Hursomhelst, jag har kollat runt lite och f.n. lutar det åt en uppringande larmanläggning, dvs en anläggning som skickar sms och/ eller ringer vid utlöst larm. Kompletterat med en stark sirén och kameror så blir det nog ett bra skydd. Kamerorna kan man dessutom starta från en dator varsomhelst om man är bortrest. Fördelen med uppringande larm jämfört med centralanslutet är att man slipper månadsavgiften på 200 - 400 kr. Dessutom äger man anläggningen själv (=värdehöjare).  En väktarutryckning kan ändå ta upp till 30 min.
    Vilket bolag är det?
    Undrar också nämligen
  • Django
    kommande år skrev 2011-05-12 15:59:57 följande:
    Vilket bolag är det?
    Undrar också nämligen
    Jag har mest surfat runt och kollat vad marknaden kan erbjuda. Några som verkar kunna erbjuda intressanta lösningar är: www.alarmdirect.se och www.vikinglarm.se.
    Får se vad det blir för anläggning framöver. Men det lutar mer och mer mot en uppringande anläggning. Känns som det passar min situation bäst.
  • SeTa

Vi har verisure från Securitas Direct. Funkar skitbra! Vi råkade lösa brandlarmet förra veckan och sirenen hann tuta två korta tut, säga "brand" och där ringde telefonen. Snabba ryck är viktigt! Det faktum att det finns en app som gör att jag kan hålla koll på larmet via telefon gillar jag också.
    Både jag och maken har arbetat/arbetar inom säkerhetsbranschen så för vår del fanns inga tvivel. GayForSure kan ju ingen människa installera!

• Svenskmeatlball

Hmm G4S är det då verkligen inget fel på!

Kör med deras senaste larmsystem med en rökdetektor som tillval och GSM som standard. När jag var lite väl hård med stekningen av en köttbit så började larmet ljuda. Först drog rökdetektorn igång sen brakade huvudcentalen igång också. Inom 20 sekunder hade larmcentralen ringt upp mig och undrade vad som hände.

Larmsystemet i sig är oerhört enkelt använt och för den mindre händige så är det inga problem att hantera systemet. Visonic är dessutom en känd tillverkare av larm som har varit med ett tag på marknaden vilket känns stabilt

Med ett enkelt sms så har jag fjärrstyrt larmet att göra det jag vill, status, frånkoppling, tillkoppling och mycket mer.

Bra installationskostnad? Ja, bra månadskostnad? Ja, fri service när det är dags för revision? Ja, när jag pratade med Securitas direct skulle dom tydligen ha 1000:- för att en revision skall utföras, det gör G4S vart 3e år , och dessutom gratis J

Batteribyte på IR sensorerna görs med ungefär 4års mellanrum, helt klart godkänt för mig.

Svar på tråden Hemlarm. Vilket är bäst?