• Django

Hemlarm. Vilket är bäst?

Hej!

Vi har byggt hus i nordöstra Göteborg (Angered) och ska installera hemlarm. Det finns tre leverantörer som verkar intressanta: Trygga hem, G4S och Securitas Direct. Prismässigt verkar de vara likvärdiga. Enda större skillnaden är att G4S inte ersätter självrisken vid inbrott. Någon som har erfarenhet av de tre? Vem har bäst utryckningstider, bäst service o.s.v. Är kameralarm nåt att ha?

Kan tillägga att jag jobbade som utryckningsväktare på Securitas för länge sen. Då var vi störst, snabbast och vackrastSkrattande. Marknaden förändras dock. Så vad är bästa  valet av hemlarm 2011?

• Svar på tråden Hemlarm. Vilket är bäst?
  • bustjejen

Vi har Verisure, larm med kamerabevakning. Funkar mycket bra och vi kan larma på och larma av även via mobilen och vi ser när det larmas av och barnen kommer hem från skolan etc.
    Än så länge har vi inte haft något larm med skarpt läge, så hur det funkar med utryckningarna vet jag inte. 

• Dalar upprörd

Vi satt och letade på nätet, då vi är intresserade i att hitta ett nytt larm att installera istället för det vi har idag. För det vi har idag kommer vi att säga upp! Hamnade då av en slump här och läste igenom alla kommentarerna. Vi kan absolut INTE rekommendera Verisure / Securitas vi har ett inbrotslarm med tillkopplade rökdetektorer och nyckeltub. Vi har haft mycket problem med larmet. Dels har det varit fel på larm sensorerna, dels på huvudenheten och på brandlarmet flera gångar. I sommar var vi på Öland och lämnade vår villa i Borlänge, i "händerna" på Securitas / Verisure . Samma dag vi kom fram till Öland blev det fel på alarmet. Och det var ur funktion. vi fick samtal från Securitas och kom överens om att de skulle åka och åtgärda felet omgående. När vi kom hem efter en härlig ovetande midsommar vecka med falsk trycket om att huset är/var säkert. Finner vi att larmet fortfarande INTE FUNGERAR! Ingen har varit i huset för att laga larmet. Vi ringer omgående till Securitas. Men inte för än i slutet av Juli kommer det äntligen en tjej och byter ut hela huvudenheten till larmet då det hade gått en krets inuti så att det var obrukbart. Samma dag hon åker iväg börjar larmet indikera att det är fel på brandlarmet i källaren som tjejen just ny installerat då de gamla inte fungerade med den nya huvudenheten. Vi har ringt till Securitas flera gångar om att de måste fixa det. Och varje gång lovar de att det skal komma någon från Verisure och byta ut sensorn i källaren som det enligt dem ser ut att vara fel på. Men nu är det den 6 november 2013 och ännu har vi inte sett till eller hört från Verisure ej heller har någon ringt eller skrivit från Securitas. Så mitt råd till folk: Securitas / Verisure är inte värt de 1000 lappar det kostar om året hatt ha. De håller inte vad de lovar!!!

• Demmpa

(Inbrotts)larm är i första hand avskräckande.

I andra hand stressande för tjuven.

I tredje hand för att minimera följdverkan.

Gällande larm med väktarutryckning så ser väktarna till 99,99% aldrig någon tjuv när dom kommer till platsen.

Jag skulle satsa på ett eget larm med kameraövervakning och många rökdetektorer (en i varje sovrum, en över eventuell trappa, en i tvättstugan, en några meter ifrån eldstad), rökdetektorn täcker en yta av max 60 kvm (radie på ca 7 m)

• Förväntansfull0406

Hittade denna tråden nu efter att letat larm på Google. Min sambo ringde mig vid 18 tiden, vi har haft inbrott i huset. ( förbannade och ledsna. Någon har vänt upp och ner på alla våra saker. Rotat igenom hela vårt sovrum och slagit sönder. Nu ska larm in!!!! Vad tror ni om larm som försäkringsbolagen hjälper till med??

• jannej

Kamera kan du hoppa.
    En duktig tjuv har mask, hörselskydd och handskar.

• Rolle242

Garda alarm för 165:- I månaden.
    Fick även fri installation o är lätt det bästa larmbolaget jag haft!

• Glasögonormen

Vi har Verisure, fungerar väldigt bra, framförallt smidigt att larma på och av med den lilla nyckelringssaken (som finns i många fina färger!) istället för kod. Tycker det är smart med dosan som larmar om det blir för varmt, den sitter i köket där många bränder startar enligt installatören. Är en jäkla bröttuta i systemet måste jag säga, trodde inte den lilla dosan skulle kunna låta så mycket!

Inbrotten har ökat i kommunen där vi bor och därför blev det larm, och för oss var Verisure helt enkelt bästa valet! Bor några mil norr om Göteborg. Hade jag varit tjuv så hade ett hus märkt med kamerasymboler inte varit mitt förstaval.. Då hade jag gått in i grannens larmlösa hus istället ;) 

Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • nanneN

Har själv Sector Alarm.
    Vet inte hur dom står sig mot andra då det är det enda jag har haft, men jag är väldigt nöjd.
    Dom gånger jag lyckats utlösa brandlarmet har dom varit grymt snabba på att ringa och kolla, det har handlat om 10-15 sekunder.

Dom har även en "nyckelservice" som jag varit tvungen att använda mig av, vilket betyder att dom har en nyckel hem till mig och kan komma och öppna om jag lyckas låsa mig ute. Lyckades en gång åka hem med fel nycklar och ringde då Sector som var mycket trevliga och förstående och frågade om det var väldigt akut. Jag svarade nej, väldigt akut är det inte, men vore trevligt om jag slapp stå ute och vänta alltför länge. 20 minuter senare kom en väktare med nyckel och släppte in mig efter att jag givetvis legitimerat mig, vilket jag anser vara väldigt ok svarstid för ett ärende som man angett som ej akut.

Hade även inneboende under en kort period och valde då att inte larma på när jag gick hemifrån. Efter ungefär en vecka ringde dom och frågade om allt var ok då dom märkt att jag inte larmat på på några dagar. Kanske en skitsak men känns ändå bra att veta att dom har lite koll på sina kunder.

Har kamera, dörrsensorer och brandvarnare. Allt snyggt installerat och allt är trådlöst, inga krångliga och fula kabeldragningar. Jag valde även att sätta dörrsensorer på dom två förråd jag har i anslutning till huset men som har egna ingångar. Detta var gjort på tio minuter i och med att allt sker trådlöst.
    Hade i början brandvarnaren installerad lite för nära badrummet vilket gjorde att den kunde reagera på vattenångan från duschen, men efter två falsklarm kom en installatör ut och flyttade den, helt utan kostnad.

Ska tydligen finnas någon mobilapp vilket gör att du kan sköta ditt larm från mobilen också, men detta har jag inte provat då jag aldrig känt något behov av det.

Vet som sagt inte hur dom är jämfört med andra leverantörer, men dom levererar det jag förväntar mig till ett pris jag tycker är rimligt, så jag är helt nöjd med deras tjänst.

Svar på tråden Hemlarm. Vilket är bäst?