• Django

Hemlarm. Vilket är bäst?

Hej!

Vi har byggt hus i nordöstra Göteborg (Angered) och ska installera hemlarm. Det finns tre leverantörer som verkar intressanta: Trygga hem, G4S och Securitas Direct. Prismässigt verkar de vara likvärdiga. Enda större skillnaden är att G4S inte ersätter självrisken vid inbrott. Någon som har erfarenhet av de tre? Vem har bäst utryckningstider, bäst service o.s.v. Är kameralarm nåt att ha?

Kan tillägga att jag jobbade som utryckningsväktare på Securitas för länge sen. Då var vi störst, snabbast och vackrastSkrattande. Marknaden förändras dock. Så vad är bästa  valet av hemlarm 2011?

• Svar på tråden Hemlarm. Vilket är bäst?
  • M Y L F

Vi har ett vikinglarm och en kamera som är uppkopplade. Att abonnera var uteslutet när jag pratade med en larmfirma och att man inte kan säga utryckningstid, då man inte vet hur långt bort närmsta bil är. Dom kan hålla på med rondering i en fastighet så det kunde dröja allt från 15 minuter i bästa fall till över en timme.

Kändes totalt onödigt, man hinner röja runt ganska mycket på en kvart.

Vi hinner hem snabbare kändes det som + att då vi kan koppla upp kamera så kan vi ju vara säkra på att någon är inne och kan ringa polisen direkt.

• erik2

Varför krångla till det. Jag köpte ett enkelt gör det själv larm på frilarm på nätet som jag satt upp själv. Jag har testat funktionerna och det smsar till min mobil och tjuter i huset om jag ställt in detta. Vad ska man med dyra larmcentraler till när ändå inte hinner fram. Jag kan ansluta en larmcentral till mitt prisvärda larm om jag vill.
    erik

• nanneN
    M Y L F skrev 2014-01-27 15:58:24 följande:
    Vi hinner hem snabbare kändes det som + att då vi kan koppla upp kamera så kan vi ju vara säkra på att någon är inne och kan ringa polisen direkt.
    Du menar precis som dom flesta larmfirmor gör? ;)

Mitt larm från Sector har kamera, och den aktiveras så fort något av larmen löser ut.
    Brandlarm och Sector ser rök eller eld i kameran = dom ringer brandkåren.
    Inbrottslarm och Sector ser rörelse i kameran = dom ringer polisen.
    Vid överfallslarm skickas alltid både polis och ambulans, och går ej att återkalla.
  • nasirshaikh
    Jag har stött på med akillessakerhet.se som säljer kvalitets hemlarm system som är riktigt bra, kommer vädersäker med bra rabatterat pris och ingen månadsabonnemang. De har ett nära samarbete med Norden - en ledande leverantör i branschen som bidrar med sin kompetens och presentera de senaste lösningarna inom området. Achilles Säkerhet köper också en del av produkterna direkt från tillverkarna och kan därmed erbjuda lösningar i lägre prisklass. Jag tycker du ska kolla in deras webbutik. Bra erbjudanden och saftig rabatt på många produkter.
  • Lull

måste säga att Garda Alarm är utan tvekan det bästa vi haft. Rekommenderar att ta ett infomöte med dem.

Ångrar inte att vi gjorde det.

• Hedebris

Ang någon som sa att man inte kan lita på verisure. Vårt larm gick, de ringde direkt de tittade på bilderna och konstaterade att den reagerade på ljuset ute, de kom samma dag och bytte ut och flyttade på kameran

• ErikJansson

Vi har också Verisure och jag tycker man kan lita på företaget. Nu har vi aldrig haft något skarpt larm, men de gånger då vi själva i början lyckades utlösa larmet så reagerar alltid larmoperatörerna snabbt. Man blir uppringd och dom kollar av läget.

Vad gäller kameror så kan man kanske tycka att det verkar onödigt, men det är väldigt praktiskt ifall brandlarmet skulle gå. Larmoperatörerna kan ju enkelt se om det brinner eller hur mycket det brinner alternativt även se om någon fortfarande befinner sig i huset. Det var framförallt brandlarmsfunktionaliteten som gjorde att vi valde Verisure. Vi har och kommer renovera ganska mycket framöver och att ge ut en nyckel med en liten larmbricka till byggfirman är väldigt smidigt. Då kan man även se när dom kommer och går. Nu kan jag lita till 100% på den byggfirma jag anlitar och behöver aldrig stämma av hur mycket dom faktiskt är på plats kontra de timmar som faktureras, men så är det kanske inte alltid tyvärr med alla firmor man anlitar.

Jag skulle kunna rabbla upp ganska många fördelar med ett "smart" larm som det vi valt från Verisure. Det är ju inte bara det faktum att man skyddar sig bättre mot inbrott, utan en mängd andra fördelar och funktioner som man kan använda sig av.

Har till exempel även tänkt att inför nästa vinter köpa en luftvärmepump som även den kan kopplas till larmet och på det sättet styras via den smidiga appen och synkas med luftfuktighet och värme som mäts av brandvarnarna.

Som sagt, man kan rabbla upp många funktioner som medför mervärde. Kan varmt rekommendera att installera en sånt larmpaket som de erbjuder. Framförallt med tanke på hög brandsäkerhet. Så även ifall det börjar brinna och jag och min sambo mot förmodan inte skulle vakna av brandlarmet så kan larmoperatören snabbt se om det brinner eller inte i huset vilket gör att man kanske kan få dit någon snabbare än brandkåren att försöka få ut oss och påbörja släckningsarbete.

Svårt att sluta skriva om det här märker jag nu. :) Oavsett vilken leverantör man använder så är det nästan lika självklart för mig med ett sånt här larm som att ha brandsläckare hemma.

/Erik

• Husägare1

Jag har två system från Verisure, ett i min lägenhet och ett i mitt fritidshus. När de installerade systemet i Stockholm varnade installatören mig att knappsatsen kan vara trög. Det kändes lite underligt att de monterar en enhet som de vet är förknippad med brister. Det har således också hänt att larmet har löst ut ett par gånger eftersom knappsatsen inte tar emot alla siffrorna när man slår koden.
    Jag har också nyligen installerat ett system i mitt fritidshus. Det har blivit felkopplat av installatören, han blandade ihop dörrarna i huset så jag kan inte sätta på larmet utan att det löser ut direkt. Jag blev förstås uppringd när larmet löste ut och det var då jag/vi upptäckte att larmet är felkopplat. Jag blev lovad att bli uppringd dagen efter. Detta var i söndags. I tisdags hade jag inte hört något och mailade kundtjänst. Jag fick till svar att de inte kunde hjälpa mig utan jag måste logga in på mina sidor först och skicka om samma meddelande. Det verkar alltså som om de inte har skapat en service order för att rätta felet. Det känns oproffsigt att jag måste "jaga" dem för att de ska rätta till ett fel som de har gjort.
    Jag skulle därför rekommendera alla som funderar på att skaffa larm att först kolla upp andra leverentörer. Jag upplever Verisure som ganska dyra samt lite oproffsiga, dels för att de medvetet monterar en enhet som de vet är undermålig och dels har dålig service. Jag rekommenderar alltså inte Verisure i första hand.

• Frontline
    Husägare1 skrev 2015-06-17 10:25:56 följande:
    Jag har två system från Verisure, ett i min lägenhet och ett i mitt fritidshus. När de installerade systemet i Stockholm varnade installatören mig att knappsatsen kan vara trög. Det kändes lite underligt att de monterar en enhet som de vet är förknippad med brister. Det har således också hänt att larmet har löst ut ett par gånger eftersom knappsatsen inte tar emot alla siffrorna när man slår koden.
    Jag har också nyligen installerat ett system i mitt fritidshus. Det har blivit felkopplat av installatören, han blandade ihop dörrarna i huset så jag kan inte sätta på larmet utan att det löser ut direkt. Jag blev förstås uppringd när larmet löste ut och det var då jag/vi upptäckte att larmet är felkopplat. Jag blev lovad att bli uppringd dagen efter. Detta var i söndags. I tisdags hade jag inte hört något och mailade kundtjänst. Jag fick till svar att de inte kunde hjälpa mig utan jag måste logga in på mina sidor först och skicka om samma meddelande. Det verkar alltså som om de inte har skapat en service order för att rätta felet. Det känns oproffsigt att jag måste "jaga" dem för att de ska rätta till ett fel som de har gjort.
    Jag skulle därför rekommendera alla som funderar på att skaffa larm att först kolla upp andra leverentörer. Jag upplever Verisure som ganska dyra samt lite oproffsiga, dels för att de medvetet monterar en enhet som de vet är undermålig och dels har dålig service. Jag rekommenderar alltså inte Verisure i första hand.

Och jag har haft Verisure i många år och har aldrig haft några bekymmer med dom.

Min knappsats är inte trög och den larmar inte heller ifall jag knappar in fel siffror flera gånger.
    Har dom kopplat fel så är det väl en sak och dom åtgärdar det utan gnäll..

Här hade jag störningar och dom ringde ett flertalet gånger för att fråga om allt var bra. dom kom fram till att jag hade en trådlös mediaspelare för nära VBoxen som gav störningar men dom kom hem och flyttade VBoxen och drog en längre nätverkskabel allt detta kostnadsfritt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • SwiftD
    Jag har aldrig riktigt förstått varför man väljer dessa stora larmbolag, med kostsamma avtal månad för månad. Många av dessa avtal är dessutom sådana att man inte ens äger inbrottslarmet.

Jag har själv jobbat åt ett av dessa stora bolag och företagen säljer larm till allt och alla även om de inte kan hålla utryckningstiderna som de lovar. Dessutom går alla larm från väl betalande företag före i kön för utryckning vid larm. En villa med vanligt hemlarm får en väldigt låg prio.

Ett inbrott är oftast över på 5-10 minuter och oddsen att en väktare är på plats innan dess är väldigt låg.

Har man däremot ett eget inbrottslarm som är kopplat till din egen mobiltelefon och en och annan granne så har man oftast en snabbare responstid. Grannen kan ju snabbt kila fram till tomtgränsen och se om det är ett skarpt inbrott. Antingen skrämmer han bort tjuven eller kontaktar Polisen och lämnar signalement och reg.nummer.

Framför allt äger man larmet själv och betalar inga avgifter till dessa, enligt min mening onödiga företag.

Själv köpte jag ett inbrottslarm på tryggvilla.se som även erbjuder installation vid köp av ett inbrottslarm. Det har fungerat hur bra som helst. Framförallt är det mitt inbrottslarm och ingen jag måste betala för att det ska fungera.

Jag har dessutom kopplat det till grannsamverkan i området som har en mobil som de har med sig på kvällarna. Går det larm hos mig så kommer det ett sms i deras mobil. Sen har grannen och brossan som båda bor nära också koll på om det går larm.

Köp eget, det rekommenderar jag varmt!
  • RoggeRoger

Förstår inte alls resonemanget med att ha ett eget larm...? Bättre ha det kopplat till sig själv och grannar?? Varför utsätta sig själv eller grannar för eventuell fara??? Korkat enligt mig. Och ja, "stora" larmbolag kostar... Ju mindre kostnad = inga garantier, ingen service, eventuell kostnad för falsklarm listan kan bli lång. Och att säga att väktare kommer aldrig i tid... Kommer polisen? Knappast, om det är ett pågående ja. Det finns ingen tjänst som garanterar att väktare / polis är på plats inom 10 min. Jag värderare säkerhet och kvalité... Inget skojarlarm från Garda, Partena, Svenska Alarm, Säkra...

Kvalité kostar
  • del2016

Vi har haft Verisure i 4 månader och är mycket missnöjda. System och utrustning började krångla redan efter några veckor. Dåligt service och bemötande där alla lämnar olika svar. Dom står inte vid sina ord och avtal. Pratar ni med dom per tel rekommenderar jag att ni spelar in alla samtal. Signal försvinner med jämna mellanrum vilket leder till att hela larm systemet slåss ut. Man blir först kontaktad 4 dagar senare om att larmet ej fungerar. Sedan får man vänta ca 4 dagar till innan någon kan komma och åtgärda problemet.....vilket kostade oss 1070kr varje gång dom kom för att deras utrustning och system ej fungerat. Trotts att man har garanti!!!! Så mitt svar till alla som funderar på larm är välj ......INTE VERISURE......

• GloriaMunch

Verisure är det största sällskapet i hela Europa inom denna bransch. Jobbar själv inom företaget, är högt uppsatt här i Malmö och det är min man med. Nu kan detta låta partiskt, men jag kan alla larmföretag ut och in som om det vore baksidan av min hand. Verisure ÄR det absolut bästa sällskapet om det är säkerhet du vill ha (utan att då behöva betala för ett bedriftsalarm som är snäppet vassare men ack så många tusen i månaden). Så vill man ha säkerhet så är det Verisure soon gäller. Detta är inget Made in China som nästkommande konkurrent.

Beklagar att de finns de som fått dåligt bemötande, sådant ska inte ske!

• Gina43
    GloriaMunch skrev 2016-03-12 01:06:17 följande:

Verisure är det största sällskapet i hela Europa inom denna bransch. Jobbar själv inom företaget, är högt uppsatt här i Malmö och det är min man med. Nu kan detta låta partiskt, men jag kan alla larmföretag ut och in som om det vore baksidan av min hand. Verisure ÄR det absolut bästa sällskapet om det är säkerhet du vill ha (utan att då behöva betala för ett bedriftsalarm som är snäppet vassare men ack så många tusen i månaden). Så vill man ha säkerhet så är det Verisure soon gäller. Detta är inget Made in China som nästkommande konkurrent.

Beklagar att de finns de som fått dåligt bemötande, sådant ska inte ske!

Att prata ner konkurrenterna imponerar inte. Ibland känns det som om det är sådant som larmbolagen ägnar sig mest åt, snarare än att tala om varför just deras företag har ett bättre, mer effektivt och för kunden anpassat och prisvärt erbjudande (och här är Verisure ett av de dyrare). Idag behöver "made in China" för övrigt inte innebära en dålig produkt.

Min pappa hade Securitas Direkt i många år (sedermera Verisure). Betalade hutlösa summor pengar för sitt larm genom åren.. och larmbolaget brydde sig knappt om att hans larm inte fungerade. Betala skulle han ju ändå göra. Nä, litar inte ett dyft på stora larmbolag.
  • Merttt

Hahahha typiskt verisure, är man inte bättre så snackar man skit om konkurenterna.

• Linnea1994
    jonaskofoed skrev 2016-12-15 11:12:53 följande:
    I mitt hus, använder vi oss av larmsystemet från SikkertHjem, www.sikkerthjem.se/. Vår erfarenhet har varit riktigt bra, produkten fungerar som det ska, och de har en integrerad app som använder produkten verkligen läcker.

De har olika paket som de kan ses här - vi har villa paket. Titta här: www.sikkerthjem.se/produkter.html
    Vad betalar ni per månad för det? vad kostade det att installera?
  • Demmpa
    jonaskofoed skrev 2016-12-15 11:12:53 följande:

I mitt hus, använder vi oss av larmsystemet från SikkertHjem, www.sikkerthjem.se/. Vår erfarenhet har varit riktigt bra, produkten fungerar som det ska, och de har en integrerad app som använder produkten verkligen läcker.

De har olika paket som de kan ses här - vi har villa paket. Titta här: www.sikkerthjem.se/produkter.html

Det larmet går på frekvensbandet 433MHz, där ligger nästan alla trådlösa strömbrytare, tempgivare mm, med risk för störningar.
Svar på tråden Hemlarm. Vilket är bäst?