Hemlarm. Vilket är bäst?
Jag har två system från Verisure, ett i min lägenhet och ett i mitt fritidshus. När de installerade systemet i Stockholm varnade installatören mig att knappsatsen kan vara trög. Det kändes lite underligt att de monterar en enhet som de vet är förknippad med brister. Det har således också hänt att larmet har löst ut ett par gånger eftersom knappsatsen inte tar emot alla siffrorna när man slår koden.
Jag har också nyligen installerat ett system i mitt fritidshus. Det har blivit felkopplat av installatören, han blandade ihop dörrarna i huset så jag kan inte sätta på larmet utan att det löser ut direkt. Jag blev förstås uppringd när larmet löste ut och det var då jag/vi upptäckte att larmet är felkopplat. Jag blev lovad att bli uppringd dagen efter. Detta var i söndags. I tisdags hade jag inte hört något och mailade kundtjänst. Jag fick till svar att de inte kunde hjälpa mig utan jag måste logga in på mina sidor först och skicka om samma meddelande. Det verkar alltså som om de inte har skapat en service order för att rätta felet. Det känns oproffsigt att jag måste "jaga" dem för att de ska rätta till ett fel som de har gjort.
Jag skulle därför rekommendera alla som funderar på att skaffa larm att först kolla upp andra leverentörer. Jag upplever Verisure som ganska dyra samt lite oproffsiga, dels för att de medvetet monterar en enhet som de vet är undermålig och dels har dålig service. Jag rekommenderar alltså inte Verisure i första hand.