Jag skäms för min son
Hej Ts
Jag tror eller snarare vet, att du bör acceptera din son precis som du är. Det viktigaste är för dig att se till att killen får självkänsla att vara precis som han är.
Ja, att vara en udda fågel kan i mångt och mycket vara en riskfaktor till att hamna i utanförskap eller tom mobbing, men behöver inte alls vara så.
Jag har sett både ock, i min klass så var klassens geni den som var den som var populärast, trots att han var urdålig i sport och ändå gick jag i en klass där endast ett fåtal elever hade föräldrar som var högskoleutbildade, och många sportföräldrar.
Nej, du kan inte få din son intresserad av sport bara för att du vill det, jag har själv försökt få mitt barn intresserad av olika aktiviteter men det har inte alls gått, det har varit stennobben där.
Jag har läst på en teknisk högskola och om du visste hur många "nördar" som fanns där, och vilka underbara personer som tillförde massor till studentlivet.
Om det verkar så att din son inte mår bra i skolan, så är mitt tips att hitta en skola som passar honom.
När det gäller schackklubbar så har jag förstått att det finns många klubbar med en bra ungdomsverksamhet, så där har du helt fel. Det är inte bara gamla gubbar som spelar schack.
Så sluta skämmas för din son för att han inte uppfyller dina ideal för hur en man/pojke skall vara, lyft dina ögon utanför dina egna ideal och acceptera din son precis som han är.
Annars så får du troligen en ganska dålig relation till din son, han kommer försöka kämpa för att få sitt pappas gillande och ändå aldrig få den, för han är inte fotbollskillen du ville ha, han är den filosofiska, akademiska med en intelligens över det normala.
Med bra stöttning så kan han gå långt. Vem vet, du har kanske en blivande nobelpristagare hos dig