• Akinator

    Jag skäms för min son

    Hej!

    För att berätta lite om mig själv så är jag en kille i 25-30 års åldern som redan är tvåbarns-pappa. När alla mina vänner fortsatte leva livet när vi var unga så hittade jag min kärlek och jag blev far när jag var väldigt ung.

    Idag har jag en son som är 7 år och en dotter som är 4 år. Jag oroar mig mycket för min son som inte riktigt är som alla andra barn om man ska skriva så. Alla hans klasskamrater har väldigt normala intressenen, de gillar fotboll, innebandy och annat som barn gillar i den åldern. Detsamma gäller mina jobbarkompisar som har en barn i den åldern.

    När det gäller min son är han intresserad av kyrkor. Jag är själv väldigt sekulär, men tror inte han är religiös, det är nog snarare byggnaden som fascinerar honom. Han älskar att studera dem och läsa om deras historia. Han kan namnet på ett flertal både i vår kommun, och utanför. Jag frågar till vilken nytta, men han säger bara att han tycker att det är kul.

    Han har även andra intressen som är väldigt avvikande. Han tycker det är jätteroligt att läsa om blommor och kan därför sitta timmar och plocka i vår trädgård. Min svärfar gillar hon jättemycket eftersom han släktforskar vilket min son intresserar sig för mycket.

    Finns även en del annat, men det jag tagit upp här är väl det som utmärker honom mest. Jag är lite orolig, han är inte som alla andra barn och jag kan skämmas för honom. Det tar emot när jag måste erkänna att han är min son och jag har ingen aning om vad mina kompisar tycker och tänker om de undrar vad som gått fel. Han har nästan inga vänner heller, eftersom han inte intresserar sig något för fotboll och liknande. Så han är inte med i någon sportöfreing eller liknande och på rasterna i skolan leker han aldrig med de andra.

    Min fru tycker vi ska kolla om han har aspergers syndrom, men jag vägrar just nu. Jag önskar bara att han var normal och som alla andra. Jag hoppas att han får lite andra intressen med åldern, men jag är ytterst tveksam.  

    Tacksam för svar. Vad ska jag göra? Vad är fel på honom? 

  • Svar på tråden Jag skäms för min son
  • sheena82

    Det är väl inget fel på honom??? Bara för att han inte gillar fotboll osv betyder det väl inte att något är fel? Jag tycker det är galet av dig att skämmas, var stolt istället för det han kan och är bra på!

  • fostermamma

    Otroligt mogen härlig smart o fin son säger jag

    Tänk på att han bara är 7år,fortfarande en liten pojke

  • Karolinan01

    Jag tycker att det låter som en väldigt trevlig och beläst liten pojke. Jag hade varit mäkta stolt över honom om jag vore dig.

  • Alvi

    Min tanke är också Asperger.... fungerar det för honom i skolan? Om det fungerar med både inlärning och kompisar så kan man ju vänta, men OM han har Asperger och dessutom har bekymmer på ett eller annat sätt, är det ju inte schysst att stoppa huvudet i sanden och ignorera det för att DU mår dåligt. HAN kommer eventuellt ha sin beskärda del av dåligt mående, särskilt om han inte får den hjälp han behöver.


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Niiskuneiti

    Men - det är inte honom det är fel på. Det är jättesorgligt att läsa att du skäms över din fina son. Alla är vi olika och det är fantastiskt. Det är DU som ska ändra på dig, inte din son!

  • Alvi

    Okej - såg nu (jag skummade bara, sorry) att han inte har ett "normalt umgänge" med kompisar. Jaadu...


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • sheena82
    Alvi skrev 2011-05-04 22:04:32 följande:
    Okej - såg nu (jag skummade bara, sorry) att han inte har ett "normalt umgänge" med kompisar. Jaadu...
    Men vad är normalt umgänge med kompisar? De i hans klass som umgås kanske gör det pga sina gemensamma intressen typ fotboll osv. Därför kanske TS son inte vill (eller olyckligtvis kanske inte får) vara med dem. Barn är så himla olika, vissa är "små vuxna" och trivs inte alls med typiska barnlekar.
  • Akinator

    Han är duktig i skolan, men har ju inte kommit så långt än eftersom han enbart är 7 år. Han lärde sig dock läsa för länge sedan och jobbar väldigt mycket nu eftersom han har chansen att gå i skolan med en klass över honom.

    Jag är kritiskt till detta också eftersom han får dubbelt så många läxor och jag funderar på att prata med skolan och be de lugna ner sig lite.

    Jag skäms för min son av den anledningen att han är väldigt udda. Jag älskar honom naturligtvis, men önskade att vi var mer lika varandra. För att vara Far och son är vi väldigt olika och för mig var det helt tvärtom när jag var ung. Jag var inget vidare i skolan, utan hade istället ett stort umgänge. Sen utövade jag redan 4 sorter i hans ålder.

    Vi försöker även äta sunt i familjen, men min grabb börjar redan lägga på sig tyvärr, men han vägrar börja i något lag. 

  • JAG är BÄST

    Tycker han låter som ett geni!!Kan det vara så att han ligger "före" sina jämnåriga och känner att han inte har något gemensamt med dom?
    Har du frågat honom?

  • KlasKristian

    Låter som jag när jag var i den åldern. För mig var det inte kyrkor och blommor men jag hade andra intressen jag var rätt ensam om.

    Jag blev inte mer normal med åren heller. Hoppas detta gör TS lite rädd, hahaha.


    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
Svar på tråden Jag skäms för min son