• vallakra

Jag skäms för min son

jag tror inte du behöver vara orolig ett dugg. Jag har två söner, en med Asberger syndrom och utan diagnos. Visst kan ni låta göra en utredning om ni vill, det kan ju inte skada. Men oavsett vad den skulle visa så finns det inget att oroa sig för. Man kan ha ett bra liv även med AS, lite annorlunda, men bra.

Båda mina söner har "onormala" intressen om man jämför med jämnåriga (även om jag inte förstår varför man ska jämföra). Min stora kille med AS har aldrig varit särskilt intresserad av kompisar, han trivs i sitt eget sällskap och vi ser det som en bra egenskap och en tillgång. Vad är fel med att kunna roa sig själv?

Min lilla kille har alltid haft lite ovanliga intressen även om det blivit mer uttalat de sista åren. Han är nu 8 år och det han önskar sig till födelsedag och jul är provrör, faktaböcker (avancerade) och prover på olika bergarter. Han vet precis vad han vill jobba med när han blir vuxen. Han vill bli arkeolog och undervisa på universitet. Han pratar redan i termer som "när jag är klar med min utbildning...."

Han älskar skolan och kan inte få nog av saker att lära sig. Under loven får jag försöka hitta uppgifter åt honom att göra. Han blir rastlös utan utmaningar. Han leker inte, han forskar. På riktigt alltså. Han väljer ett ämne, sedan tar han reda på så mycket fakta han kan, gör eventuellt praktiska efterforskningar och för journal över det han får reda på.

Sport har aldrig intresserat  någon av våra pojkar och varför skulle det vara ett problem. Det finns annat i världen som är både intressant och roligt.

Jag tycker att du ska glädja dig åt din härliga kille. Han har lite annorlunda intressen men det är ju en del av det som gör honom till honom.

• vallakra
    vallakra skrev 2011-05-06 13:12:38 följande:
    jag tror inte du behöver vara orolig ett dugg. Jag har två söner, en med Asberger syndrom och utan diagnos.
    och EN utan diagnos ska det ju stå.
  • vallakra
    saxa skrev 2011-05-06 15:44:27 följande:
    Jag känner många män som inte gillar sport och har nördiga intressen men ändå har massor av vänner. 
    Jag kan tillägga att en av de egenskaper jag verkligen letade efter hos en man var att han INTE var sportintresserad. Jag hade den stora turen att träffa en underbar man (med AS) som inte kunde namnet på en enda fotbollsspelare i världenSkrattande.
  • vallakra
    multivitaminjuice skrev 2011-05-06 19:59:53 följande:
    Det är inte säkert, för många upptäcks inte AS fören senare. Speciellt om det inte vållat några större problem.
    Min son fick diagnosen i tonåren, min make som vuxen.
Svar på tråden Jag skäms för min son