• Caranlachiel

Brukar du "hota" ditt barn?

Jag tänker till exempel på om man är på ett ställe och barnet inte vill gå därifrån.

- Då går mamma iväg själv nu då. Hejdå.

Det räknar jag som ett "hot". Gör ni så?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du "hota" ditt barn?
  • VirrigaVerna

Det har hänt (väldigt sällan) och är väl inte något av mina stoltaste ögonblick som förälder.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • lunkentuss

Ja, men jag formulerar mig annorlunda för jag inbillar mig att det inte låter lika hemskt xD
    Typ "ja men vi måste gå nu" o så börjar jag gå... Funkar på 4åringen -inte alls på 2åringen så minsta är det bara att lyfta upp o ta med sig

• viseversa

Ja det har hänt. Men det gör ingen nytta för dom tror inte på mig iallafall och sitter ändå kvar och suyrar. Dom vet att jag inte går eller alltid kommer och hämtar dom. Däremot brukar jag muta dom. tex om du skyndar dig nu så hinner vi se en film när vi kommer hem.

• morochmer

Nej, jag brukar muta dem.
    "Om du kommer nu så hinner vi göra *något kul*" .tex

• Alexi

Jag undviker stenhårt hot som jag inte kan genomföra, som att lämna barnet. Eller som kan göra henne rädd. däremot om hela familjen ska iväg kan jag, om dottern krånglar, säga att då åker bara mamma och lillebror, pappa och dottern får stanna hemma...

• skånegås

Ovannämnda exempel ser jag inte riktigt som ett hot. Jag brukar säga att nu går jag, så får de själva välja om de vill följa med eller inte. Oftast vill de det...Däremot händer det att jag hotar med indragen tv-tid, aldrig mer gå ut på stan om ni springer ifrån mig och sånt. Inte kul och inget jag är stolt över. Det kommer när desperationsgränsen överskridits

• Rhoda Horswunce

Någon gång har jag hotat med att gå ifrån honom, men direkt efteråt insett hur otroligt dumt det är att säga så, och tagit tillbaka det och bett om ursäkt. Hot som jag verkligen menar kör jag nog med varje dag, tror jag. Typ, "om du inte vill äta mer så kastar jag maten", "om du ritar på väggen så tar jag bort pennorna", och sådana saker.

• 071001

Ja, ibland händer det. Hon är 4år och trots är bara förnamnet och då kan både en muta eller hot komma fram.

• tahira

Nja..

Jag "hotar" bara om relevanta saker och där jag verkligen kan stå för konsekvenserna. Typ "ät nu annars plockar jag undan maten", "lägg dig ner i sängen nu, annars måste jag stänga dörren ju", "plocka upp legot, för jag skall dammsuga och annars kommer det att försvinna", "byt om till pyjamas nu annars kommer vi inte hinna läsa bok"...

Det blir alltmer sällan det krävs en förklaring/"hot" för att få honom att göra saker. Han börjar förstå konsekvenser tydlgt själv nu. Han är fem år.

Hota med att gå ifrån honom har jag gjort någon gång, men bara på platser där han vet, och jag vet, att han skulle hitta hem tryggt. Typ från affären nere på gatan och sådär. Jag säger helt enkelt att "nu ska jag hem och laga mat. Du hittar ju hem själv, så du får komma när du vill. Men jag går nu". Det har hänt kanske 4-5 gånger och han kommer alltid direkt.

• 071001

tahira, ja det är den typen av hot jag syftar på också.

Svar på tråden Brukar du "hota" ditt barn?