Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Pyssel för barn i 2 års åldern!

Här jag vi tipsa om olika pysseltips för dom regniga dagarna!! Lägg gärna in bilder på era barns konstverk också!!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Pyssel för barn i 2 års åldern!
  • MammaTillDomFinaste

Just nu ligger det stenar på torkning som ska färgläggas av min dotter på 2år & snart 4 månader, som sedan ska få pryda rabatter och liknande platser!!

• MammaTillDomFinaste
    Dimitra skrev 2011-05-05 10:56:38 följande:
    Min tös blir 2 år i veckan Hon gillar att trä halsband med stora pärlor på en sån där stretchig tråd. Om man doppar ena änden av tråden i smält stearin och låter det stelna så har man gjort en ofarlig "nål".
    men va smart!! de ska jag testa, perfekt för att träna fingerfärdigheten! 

ja min dotter är riktigt svag för vattenfärger, de räcker med att hon ser lådan så ska hon måla! Och dom säger på dagis också att hon kan sitta och rita i evigheter!!

Nu har jag inga riktiga färger egentligen, men har burkar med fingerfärg som är oöppnade som hon kan måla stenarna med, har köpt lack (på sprayburk, visste itne att de fanns hahaha) så dom kan lackas så dom håller ute tänkte skulle vara mysigt att ha i ute krukorna och några små på ett ljusfat! synd bara att jag inte har nå glitter, de hade nog varit populärt! kanske kan skicka in sambon på ICA å se om dom har glitter pennor? hmm....

Ja, de är roligt med pyssel som underhållning regniga dagar elelr då man allmänt har mycket att göra inne (fast oftast leder de ju till att man får ännu mera att städa, hahaha) och är ju oftast populärt!

Min kusin är pysselgalen så jag har massa tips från henne, men detta är ju ett perfekt sätt att få nya idéer!!

stenarna är från marken bara, vi begravde en hund i höstas, våran gräsmatta är extremt stenig så vi fyllde en skottkärra med bara sten som vi tömde längre bort, som jag nu gått igenom och plockat upp alla stenar i bra form osv  
  • MammaTillDomFinaste

de ända motiv jag tänkt göra är att hon ska få måla en lite större sten i sina färger. sen när den torkat tänkte jag måla ett hjärta över färgerna i vitt vara kanterna alltså) och använda som dörrstopp annars görs de inget sånt än! måste lära sej hantera grejerna först tycker jag, ska köpa lite pärlor och såna saker, har inget sånt hemma, så vi gör de först, en får dom börja föreställa saker!!

• MammaTillDomFinaste

Mitt fina hjärta, koncentrerad!!

Gul var tydligen favorit färgen! Ska skaffa riktiga färger, men närmaste affär där de finns pyssel saker är 14 mil bort, men vi ska väl ner någonting å då blir de att inhandla bättre färger, glitter å lite pärlor å snören
  • MammaTillDomFinaste

Idag har vi målat med vattenfärger. sen målat med fingerfärger. Och målat en glasburk med fingerfärger med en pensel! Nu håller vi tummarna för att hennes farmor hittar nå glitter i bokhandeln som vi kan dekorera det med! <3

Bor i ett litet samhälle, längtar tills vi åker till "stan" så jag kan köpa upp lite riktiga färger, glitter, träknappar, magneter, riktigt lim mm

• MammaTillDomFinaste

va skoj! vi har köpt barnsax, men hon får itne till de riktigt, men tycker de är skoj att försöka! själv sitter man med hjärtat i halsgropen haha. 

fick tag på glitterlim hos bokhandeln så nu är de glitter på hennes målade stenar, blev så fint så! och hon blev så upprörd när grejerna behövde plockas bort för att vi skulle äta middag, stackars lillgumman!!

Skicka in tips nu!!! 

• MammaTillDomFinaste
    Live in the moment now skrev 2011-05-06 20:53:13 följande:
    Favoritar då jag har en dotter på 2 som får syskon i dagarna o jag behöver massor m tips på vad jag kan hitta på m henne nu när vi ska vara hemma så mkt! Har idetorka själv .(
    samma här, går in i v38 på söndag så vi har samlat in massa skägglav och grejer när vi varit i skogen med hundarna, har en hög med stenar i garaget så de finns både stenar att måla, göra troll av och annat skoj! perfekt när vi kommer vara trötta av bebis eller vädret är riktigt riktigt dåligt!! 

skriv in era tips nu!!!  
  • MammaTillDomFinaste

hahaha, visst är de roligt nästan jämt? se till att han inte är med nästa gång, haha, så är man optimistisk tills man kommer hem iaf!!

• MammaTillDomFinaste

Här har de tagit fart ser jag! kul!

Jag har tagit en sko kartong, klätt i julklappspapper fast ut å in så de blev brunt. Sen har jag klippt ut hjärtan å katter i färgat papper, när dottern sovit middag ska hon få limma fast dom på lådan så hon har en till låda att förvara pyssel i! Lägger in bilder sen!

Lägg in bilder ni också! 

• MammaTillDomFinaste

Recept på Play-doh lera!

5 dl vetemjöl

2 dl salt

5 dl kokhett vatten

2 msk olja

2 msk citronsyra

Blanda bara ihop alla ingredienser & det är klart! Om du vill ha färg på leran (vilket alltid är lika roligt) så sätter du några droppar karamellfärg eller lite färgpulver i vattnet innan du tillsätter det i mjöl/salt blandningen

• MammaTillDomFinaste

Trolldeg

2 delar vetemjöl

1 del salt

½ del vatten

lite olja för att göra degen smidig & för att den inte ska fastna i allt & alla.

När figurerna är klara bränner man degen i ugnen i 50-75 grader tills figurerna torkat!

• MammaTillDomFinaste

sambon fyllde år förra helgen. Han fick sovmorgon å jag gjorde lite goda frallor med massa pålägg å kokta ägg osv, dagen innan hade jag gett dottern en gammal barnmatsburk å fingerfärgerna (har inga glasfärger än) som hon färgade glaset med. Sen klät jag den torka å sprayade med lack så färgen inte ska lossna. Sen fick hon glitterlim-pennor och lade på lite glitter också  
    Den hade vi tänt ljus i vid frukostbordet, oj så fint hon tyckte de var  

• MammaTillDomFinaste

Tog en tom skokartong.
    Klä i valfritt papper.
    Klipp ut figurer i färgat papper, elelr varför inte bara rutor å cirklar??
    Jag tog skol-lim, fanns på ICA som bara är att tvätta bort med vatten.
    Visade hur man kletade lim med penseln.
    Hon ville först sätta dom med limmet uppåt, men tillslut så förstod hon! och blev tok arg när figurerna tog slut

en låda att samla pyssel i, eller ha pysseltillbehör i kanske? Får nog göra flera, skulle vara praktiskt att ha en låda att samla pyssel i då man inte kan ha allt framme hela tiden!

Hon blev jättestolt och sprang å visade pappa. (efter hon tillslut insett att papperen var slut)
  • MammaTillDomFinaste

regn idag igen! klippte ut säkert några hundra fyrkanter i färgat papper och gav dottern ett helt papper och lim. De var skoj! och krävdes ingen ansträngning från en annan hahaha. (lade papperen på hög, klippte långa bitar p sen klippte jag av dom bara)

• MammaTillDomFinaste

jag använder akrylfärg på stenarna! sen har vi även såna där glitter pennor, typ glitter lim, som man kan kleta när stenarnas färg torkat

jag använder de vanliga klistret från ICA, kommer inte ihåg vad de heter nu.

Har också plockat in saker, stenar, mossa från träd osv osv. min dotter blir 3år i januari, men jag fortsätter nog i denna tråd ändå  

Svar på tråden Pyssel för barn i 2 års åldern!